Taxíky a autobusy treba tlačiť do elektromobility, hovorí Ševce

To, čo iné auto najazdí za rok, taxislužba najazdí za mesiac.

ilustračné fotoilustračné foto(Zdroj: SME-JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Elektromobilita prežíva v Európskej únii veľký boom. Po európskych cestách jazdí v súčasnosti asi 1,3 milióna elektrických aut.

K dispozícii majú 150-tisíc nabíjacích staníc, pričom do konca roku 2020 by ich malo byť až 800-tisíc. Slovensko ako automobilovú veľmoc tento trend nateraz obchádza, čo môže negatívne pocítiť o 10-15 rokov.

V diskusnej relácii na Tablet.TV to povedal Peter Ševce zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Pritiahnuť výrobu na Slovensko

Prečítajte si tiež: Volkswagen skončí so spaľovacími motormi, ohlásil elektrovek

"Z hľadiska výroby nás zatiaľ elektromobilita dosť obchádza. Potrebujeme však priťahovať aj výrobu v tomto segmente, subdodávateľov i výrobné programy automobiliek, ktorú sú u nás etablované. Máme veľkú konkurenciu v Maďarsku, kde aj skončila investícia BMW zameraná na elektromobily. Je tam výroba nabíjačiek, batérií a aj testovacie centrum autonómnych áut. V tomto smere sú ďalej ako my," upozornil Ševce.

Na Slovensku jazdí necelých 2000 áut na elektrický alebo hybridný pohon, ktoré majú k dispozícii sieť 150 nabíjačiek.

Akčný plán pre podporu a rozvoj elektromobility na Slovensku, ktorý pripravilo Ministerstvo hospodárstva, počíta do roku 2030 s počtom 35-tisíc elektromobilov. Ševce akčný plán víta, no považuje ho za málo ambiciózny.

"Dôležité je, že sú tam vyčlenené financie na podporu nákupu elektromobilov. Transparentná, stabilná podpora je na začiatku a na rozbeh trhu alfa omega pre elektromobilitu. Bez toho nemožno čakať, že si ľudia sami od seba začnú kupovať elektromobily. Väčšina krajín EÚ má zavedenú takúto formu podpory. U nás by mala trvať aspoň 3-4 roky," konštatoval Ševce.

Plánujú obnoviť podporu na elektromobil

Podpora 5000 eur na elektromobil fungovala do konca júna a od budúceho roka by sa mala obnoviť.

Od budúceho roku chce ministerstvo spustiť napríklad aj dotáciu elektronabíjacích staníc pre verejných sektor. Ševce považuje podporu infraštruktúry za dôležitú a rovnako by mala trvať dlhšie obdobie.

"Slovensko musí byť viac pokryté nabíjacími stanicami, musí to byť proporčnejšie a zahŕňať nielen diaľnice, rýchlostné cesty, krajské mestá, ale aj okresné mestá," dodal Ševce s tým, že rozvoj elektromobility by sa mal cieliť na určité segmenty, kde sa dajú naplniť jej ciele súvisiace so znižovaním emisií.

Taxíky a autobusy

"Napríklad taxislužby sú ideálny segment, ktorý by mal tlačený čím ďalej, tým viac do elektromobility, aby boli šetrnejšie k životnému prostrediu. To, čo iné auto najazdí za rok, taxislužba najazdí za mesiac. Tam je priestor aj na väčšiu dotáciu. Rovnako verejná doprava je z hľadiska elektromobility top priorita," doplnil Ševce.

Medzi 16 opatreniami akčného plánu pre podporu a rozvoj elektromobility patrí aj to, že autá s takýmto pohonom budú mať farebne odlíšenú ŠPZ, alebo budú mať právo jazdiť v autobusovom pruhu či právo vstúpiť do nízkoemisnej zóny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 544
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 037
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 456
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 983
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 568
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 298
  7. Štefánka by Pulitzer 5 227
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 021
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 526
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 971

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Stĺpček šéfredaktorky

Robert Fico je v rozklade

Ako do Ficovej mafiánskej scény zapadajú policajné orgány?

Neprehliadnite tiež

Nemecko a Francúzsko sa dohodli na koncepcii rozpočtu pre eurozónu

Osobitným rozpočtom sa majú vyrovnávať rozdiely.

Mário Centeno

Vo Francúzsku sa po prvýkrát podarilo postaviť švajčiarsku banku pred súd

Peňažné tresty dostala nielen banka, ale aj päť manažérov.

Ilustračné foto
Farmári protestovali od utorka Bratislave.

Je ľahká, farebná a škodí životnému prostrediu. PVC etiketa sa ťažko recykluje

Chystajú nové pravidlá – menej šetrné fľaše by mali stáť výrobcov viac peňazí.

Skládka nebola zistená – konštatovanie z úradného záznamu  OU-BJ-OSZP-2015/004978-002.      Na obrázku zdokumentovaný stav k 06.05.2016.

V Botswane povolia čiastočný odstrel slonov, z mäsa bude krmivo

Vláda sa snaží zmierniť konflikty medzi ľuďmi a divou zverou.

Slony majú viac buniek ako ľudia, napriek tomu ich rakovina postihuje menej často.