INEKO upozorňuje, že výstavba D1 pri Žiline sa môže predĺžiť o tri roky

INEKO predpokladá, že diaľničný úsek s tunelom dokončia až v roku 2022.

Tunel Višňové.Tunel Višňové.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba problematického úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o tri roky. Namiesto konca roku 2019 by mala byť dokončená až v roku 2022.

Predpokladá to Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) v súvislosti podľa neho s veľmi zlým riadením stavby, s výrazne narastajúcim meškaním a odsúvaním termínu dokončenia akútne potrebného úseku.

"Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS (Národná diaľničná spoločnosť) bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť," informuje INEKO pri uvedenom úseku D1 na svojom portáli o diaľniciach a rýchlostných cestách cesty.ineko.sk.

Taliani stavbu možno nedokončia

Zhotoviteľom stavby D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové (7,5 km) je združenie na čele s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo (podiel 75 percent v združení), jej partnerom je spoločnosť Dúha, a. s., podnikateľa Miroslava Remetu (podiel 25 percent).

Prečítajte si tiež: Na meškanie tunela Višňové som upozorňoval už na jeseň, vraví Érsek

Taliani, zodpovední za stavbu tunela, by podľa informácií hnutia OĽaNO mali zo združenia a stavby odstúpiť. Prepustiť už mali vyše 70 zamestnancov na stavbe tunela a uvoľniť majú ďalších viac ako 160, čo by mohlo utlmiť práce na stavbe tunela.

Pôvodným víťazom tendra na výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové bolo v závere roku 2012 združenie spoločností Skanska a Strabag. Ponuka tohto združenia bola podľa INEKO podložená výrazne optimalizovaným technickým riešením.

"Toto združenie malo veľmi dobré predpoklady stavbu zvládnuť v zmluvnom termíne. Ak by došlo k podpisu zmluvy, kľúčový chýbajúci úsek D1 s tunelom Višňové mohol byť dokončený v druhom polroku 2018," tvrdí INEKO.

"Námietka v tendri druhého Doprastavu a následne aj aktívna snaha zainteresovaných v NDS dodatočne vylúčiť najnižšiu ponuku spôsobila v rokoch 2013 a 2014 premrhanie až jeden a pol roka. Nakoniec NDS v júni 2014 podpísala zmluvu so spoločnosťami s podstatne horšou reputáciou (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu), ktorých ponuka bola v tendri až tretia," dodáva INEKO.

Meškanie s výstavbou

NDS v tendri vylúčila dve najnižšie ponuky na základe rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Zákazku zadala združeniu v zložení Salini Impregilo a Dúha za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) a lehotou výstavby do konca roka 2019.

Diaľničiari tvrdia že robia všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020, následne by sa spustila skúšobná prevádzka.

Koncom tohto roka uplynie míľnik č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Noerr advised on WebSupport deal
  2. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  3. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  4. eKasa prichádza na Slovensko
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  7. Konferencia - EU support for research
  8. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  9. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  10. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 18 680
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 420
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 812
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 387
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 665
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 428
  8. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 021
  9. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 3 919
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 801

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zločin v priamom prenose. Súd popísal kauzu nástenka

Aktéri kauzy mali podľa súdu politické krytie.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nástenkový tender nebol ani na tej nástenke

Čo ukázali súdne dokumenty.

Stĺpček Petra Schutza

Nástenka sa stala súčasťou legendy len akosi omylom

Odkaz na úradnú tabuľu kdesi na rezortnej chodbe má svoje univerzálne využitie.

Neprehliadnite tiež

Airbus opäť varoval pred neriadeným brexitom

Firma už minula desiatky miliónov eur na prípravu na brexit.

Airbus A320neo je úspornejší a tichší.

Agentúra S&P zvýšila ratingy Maďarska

Dlhodobým a krátkodobým záväzkom pridelila stabilný výhľad.

Fidesz je najpopulárnejšou maďarskou stranou.

Ceny ropy v piatok vzrástli na tohtoročné maximá

Saudská Arábia obmedzuje ťažbu viac, než sa očakávalo.

Ilustračné foto

Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom?

Lietadlo sa na dnešnom trhu ťažko uplatňuje.

Pohľad do prvej triedy lietadla Airbus A380.

V Česku vytláčajú komodity zo zahraničia domáce produkty

Českí producenti svoju produkciu predávajú do zahraničia.

Ilustračné foto.