Zmena predaja SPP je pre SDĽ zásadná aj vo vzťahu k účasti strany vo vláde

Bratislava 22.januára (TASR) - Zmena privatizácie SPP je pre SDĽ zásadnou otázkou. Predseda SDĽ Pavol Koncoš to dnes uviedol na otázku, či by SDĽ odstúpila ...

Bratislava 22.januára (TASR) - Zmena privatizácie SPP je pre SDĽ zásadnou otázkou. Predseda SDĽ Pavol Koncoš to dnes uviedol na otázku, či by SDĽ odstúpila z vládnej koalície ak by návrh neprešiel.

"Nazdávam sa, že priestor existuje v koaličnej rade a vláde. Som presvedčený, že ak sa naši koaliční partneri s návrhom bližšie oboznámia, neodmietnu ho," konštatoval P. Koncoš. Podľa neho je SDĽ v prípade potreby pripravená predniesť návrh aj na rokovanie parlamentu, čo by však proces privatizácie SPP mohlo pribrzdiť. Zámerom SDĽ je podľa P. Koncoša snaha zabrániť, aby proces privatizácie SPP "skĺzol" do ďalšieho volebného obdobia. Cieľom návrhu SDĽ na privatizáciu len 24 % akcií SPP a presun 25 % akcií podniku do fondov Sociálnej poisťovne nie je podľa P. Koncoša proces privatizácie SPP pribrzdiť, ale naopak, urýchliť ho.

Podľa analýz SDĽ existujú pri predaji SPP dva varianty. Prvým je súčasný vládou schválený návrh spôsobu privatizácie predajom 49 % akcií strategickému investorovi. Časť z privatizačného výnosu (zhruba 55 miliárd Sk) bude podľa SDĽ v roku 2003 až 2004 potrebná na odštartovanie dôchodkovej reformy. Dovtedy by podľa SDĽ musel štát tieto prostriedky reinvestovať, aby zabránil inflačným tlakov na výnos. Reinvestovanie by však podľa SDĽ predstavovalo transakčné náklady asi 2 miliardy Sk. Preto je podľa SDĽ lepšie v súčasnosti zmeniť kabinetom schválený spôsob privatizácie (13. júna 2001) a využiť spomínaný variant presunu časti akcií na fondy Sociálnej poisťovne. "Pri tomto variante bude do značnej miery vylúčený vplyv domácej inflácie," vysvetľuje SDĽ. Hodnota 25 % akcií SPP sa navyše môže podľa SDĽ v horizonte 3 až 4 rokov oproti súčasnej hodnote predaja 49 % akcií SPP zdvojnásobiť.

Presun akcií SPP na fondy Sociálnej poisťovne umožňuje podľa P. Koncoša súčasné znenie zákona o veľkej privatizácie, a tak je na realizáciu tohto návrhu potrebná okrem súhlasu vlády len novela zákona o Sociálnej poisťovni.

V súvislosti s iniciatívou SDĽ pri privatizácii SPP P. Koncoš naznačil, že SDĽ by mohla podobné kroky iniciovať aj pri predaji akcií ostatných energetických podnikov. Vláda už odštartovala tendre na predaj po 49 % akcií 3 rozvodných energetických podnikov a pripravuje aj predaj časti akcií Slovenských elektrární. "Na poisťovňu je možný aj presun časti akcií energetiky, ak sa bude privatizovať," dodal P. Koncoš.

Podľa odhadov by mala vláda zinkasovať za predaj 49 % akcií SPP minimálne 3 až 4 miliardy USD (143,3 až 191,1 miliardy Sk). Vláda už určila, že zhruba 55 miliárd Sk z tohto výnosu by sa malo použiť na dôchodkovú reformu, zvyšok by mal ísť najmä na zníženie štátnych dlhov.

Návrhom SDĽ na zmenu spôsobu privatizácie SPP, ku ktorému zatiaľ vyjadrila zásadný nesúhlas SDKÚ, by sa mala dnes zaoberať koaličná rada. (1 USD = 47,781 SKK)

* Martin Kováčik gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Kraj by mal strážiť, či nemocnica nevyberá poplatky

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý v SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.