Tunel Višňové odhalil roky neriešené problémy, upozorňuje Stavebná komora

Ústretovosť je nekonečná, ustupovanie neúnosné.

Ivan Pauer.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Meškajúca výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové odhalila ďalšie, roky neriešené problémy v stavebníctve.

Ako v pondelok informoval prezident Stavebnej komory Ivan Pauer, tento dlhotrvajúci stav znovu ukazuje na nemohúcnosť a slabé legislatívne postavenie slovenských stavebných investorov a problematický celý obstarávací a realizačný proces vo výstavbe.

Ústretovosť je nekonečná

Prečítajte si tiež: Na stavbe tunela Višňové na D1 prepúšťajú ľudí, diaľničiari sú znepokojení

Prípad uvedenej stavby diaľnice s tunelom Višňové podľa šéfa stavebnej komory ukazuje na dlhodobé porušovanie stavebného zákona mnohými projektantmi, stavebnými firmami a úradníkmi v celej škále prípravy a uskutočňovania stavieb.

"Tento stav porušovania zákona spôsobuje aj nekonečnú ústretovosť a ustupovanie investorov dodávateľom stavieb a je pre investorov a spoločnosť už neúnosný a kontraproduktívny. V konečnom dôsledku to dodávateľ stavby takmer vždy považuje za slabosť, ktorú prirodzene môže využiť a zvyčajne aj využije," upozornil Pauer.

Poškodený podľa neho zostane tak či tak investor a v prípade verejnej zákazky aj daňový poplatník.

"Je nevyhnutné principiálne zmeniť systém verejného obstarávania a uskutočňovania stavebných diel, pretože každá stavba je výnimočným atypickým dielom vykonávaným vždy na inom mieste za iných miestnych podmienok a požiadaviek," povedal Pauer.

"Dodávateľ stavby by mal mať pred prihlásením sa do obstarávania aspoň dva roky najmenej 40 - 50 percentami vlastnej živej a technickej výrobnej kapacity na predmet obstarávania a nielen zvučné mená dočasných špecialistov," uviedol s tým, že potrebné sú aj ďalšie významné zmeny v oblasti záruky odbornosti na stavbách, komplexnej zodpovednosti generálneho dodávateľa k jeho poddodávateľom a k investorovi.

Projekty, ktoré zákon nepozná

Pred samotným zámerom a vyhlásením obstarávania stavby považuje šéf stavebnej komory za potrebné zabudnúť na projekty pre stavebné povolenie, ktoré stavebný zákon vôbec nepozná, ale napriek tomu ho všetky stavebné úrady akceptujú a firmy podľa neho stavajú.

"Je nevyhnutné, aby sa investori a projektanti riadili stavebným zákonom a vyhotovovali projekty pre vykonanie stavby a nie iný, technicky nedoriešený a lacnejší, ktorý zákon nepozná," tvrdí Pauer.

Vo verejnom záujme je podľa neho tiež potrebné zaviesť zákonom ustanovenú kontrolu všetkých projektov stavieb, aj drobných, kde sa budú pohybovať živé bytosti.

Prezident stavebnej komory si myslí, že hoci neexistuje zákonom upravené odstupňovanie projektovej dokumentácie stavieb, projektanti musia pripraviť projekty podľa stále platného stavebného zákona v plnohodnotnom rozsahu umožňujúcom stavebnej firme technicky vykonať kvalitnú a bezpečnú stavbu. Stavebná firma so svojim stavbyvedúcim je počas prípravy prác povinná prekontrolovať projekt a poukázať na prípadné chyby.

"Stavebná firma sa nemôže po začatí výstavby sťažovať na chyby alebo nedostatky v projekte, ktoré mohla odhaliť počas svojej prípravy výstavby," dodal Pauer.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 65 631
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 716
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 856
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 848
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 8 352
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 6 673
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 812
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 712
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 850

Téma: Slovenské tunely


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník: Máme dôkazy, že Mayovia zmizli zo dňa na deň

Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

PLUS

Dobrý rozhovor je sexy. Vo Viedni z neho vznikli tri svadby

Reportáž z večerov s neznámymi vo Viedni.

Neprehliadnite tiež

Majitelia lesov v Česku bojujú s veľkou kôrovcovou kalamitou

České ministerstvo pôdohospodárstva predstavilo sériu opatrení na boj s kôrovcom.

Bratislava začne nový rok v rozpočtovom provizóriu

Bratislava bude v provizóriu aj napriek tomu, že návrh budúceho rozpočtu bývalé vedenie pripravilo.

Dunajbus podporí aj bratislavský kraj

Pravidelná vodná osobná doprava po Dunaji zrýchli cestu do mesta a odľahčí preťažené cesty.

Chovať dobytok vo Venezuele je čoraz väčšie riziko

Dlhoročná hospodárska kríza vo Venezuele ničí aj kedysi úspešný chov dobytka.

Trumpovho cla na dovoz áut sa boja aj americké automobilky

Americké automobilky zdôrazňujú nutnosť dohody o voľnom obchode.