SME
Sobota, 18. január, 2020 | Meniny má Bohdana

Tunel Višňové odhalil roky neriešené problémy, upozorňuje Stavebná komora

Ústretovosť je nekonečná, ustupovanie neúnosné.

Ivan Pauer.Ivan Pauer.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Meškajúca výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové odhalila ďalšie, roky neriešené problémy v stavebníctve.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako v pondelok informoval prezident Stavebnej komory Ivan Pauer, tento dlhotrvajúci stav znovu ukazuje na nemohúcnosť a slabé legislatívne postavenie slovenských stavebných investorov a problematický celý obstarávací a realizačný proces vo výstavbe.

Ústretovosť je nekonečná

Prečítajte si tiež: Na stavbe tunela Višňové na D1 prepúšťajú ľudí, diaľničiari sú znepokojení Čítajte 

Prípad uvedenej stavby diaľnice s tunelom Višňové podľa šéfa stavebnej komory ukazuje na dlhodobé porušovanie stavebného zákona mnohými projektantmi, stavebnými firmami a úradníkmi v celej škále prípravy a uskutočňovania stavieb.

"Tento stav porušovania zákona spôsobuje aj nekonečnú ústretovosť a ustupovanie investorov dodávateľom stavieb a je pre investorov a spoločnosť už neúnosný a kontraproduktívny. V konečnom dôsledku to dodávateľ stavby takmer vždy považuje za slabosť, ktorú prirodzene môže využiť a zvyčajne aj využije," upozornil Pauer.

Poškodený podľa neho zostane tak či tak investor a v prípade verejnej zákazky aj daňový poplatník.

"Je nevyhnutné principiálne zmeniť systém verejného obstarávania a uskutočňovania stavebných diel, pretože každá stavba je výnimočným atypickým dielom vykonávaným vždy na inom mieste za iných miestnych podmienok a požiadaviek," povedal Pauer.

"Dodávateľ stavby by mal mať pred prihlásením sa do obstarávania aspoň dva roky najmenej 40 - 50 percentami vlastnej živej a technickej výrobnej kapacity na predmet obstarávania a nielen zvučné mená dočasných špecialistov," uviedol s tým, že potrebné sú aj ďalšie významné zmeny v oblasti záruky odbornosti na stavbách, komplexnej zodpovednosti generálneho dodávateľa k jeho poddodávateľom a k investorovi.

Projekty, ktoré zákon nepozná

Pred samotným zámerom a vyhlásením obstarávania stavby považuje šéf stavebnej komory za potrebné zabudnúť na projekty pre stavebné povolenie, ktoré stavebný zákon vôbec nepozná, ale napriek tomu ho všetky stavebné úrady akceptujú a firmy podľa neho stavajú.

"Je nevyhnutné, aby sa investori a projektanti riadili stavebným zákonom a vyhotovovali projekty pre vykonanie stavby a nie iný, technicky nedoriešený a lacnejší, ktorý zákon nepozná," tvrdí Pauer.

Vo verejnom záujme je podľa neho tiež potrebné zaviesť zákonom ustanovenú kontrolu všetkých projektov stavieb, aj drobných, kde sa budú pohybovať živé bytosti.

Prezident stavebnej komory si myslí, že hoci neexistuje zákonom upravené odstupňovanie projektovej dokumentácie stavieb, projektanti musia pripraviť projekty podľa stále platného stavebného zákona v plnohodnotnom rozsahu umožňujúcom stavebnej firme technicky vykonať kvalitnú a bezpečnú stavbu. Stavebná firma so svojim stavbyvedúcim je počas prípravy prác povinná prekontrolovať projekt a poukázať na prípadné chyby.

"Stavebná firma sa nemôže po začatí výstavby sťažovať na chyby alebo nedostatky v projekte, ktoré mohla odhaliť počas svojej prípravy výstavby," dodal Pauer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami
  1. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  2. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  3. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  8. myhive Polus Towers menia meno na myhive Vajnorská
  9. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  10. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte!
  1. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 18 855
  2. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 11 165
  3. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 177
  4. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 9 191
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 811
  6. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 8 300
  7. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 982
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 979
  9. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte! 7 123
  10. V noci -5, cez deň +30. Čo čaká Svitka tento rok na Dakare? 6 558

Téma: Slovenské tunely


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pat v parlamente urobí z Čaputovej najsilnejšieho hráča

Prezidentke hrozí, že by mala poveriť Kotlebu.

Peter Schutz
Raketa Falcon 9 s loďou Crew Dragon počas letových príprav. Posledný test pred ľudskými letmi absolvuje SpaceX v sobotu.
Príliš osobná známosť. V hlavných úlohách Petra Hřebíčková a Tatiana Vilhelmová, dnes Dyková.

Neprehliadnite tiež

Bolt zainvestuje do bezpečnosti a dlhodobej udržateľnosti svojej prepravnej platformy

Spoločnosť chce priniesť aj nové služby na zdieľanie automobilov a bicyklov či rozvoj jedla.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Roky šéfovala podniku, teraz vyrába hračky a nábytok z korku

Korok pre značku Korkii dováža z Portugalska.

Nábytok a hračky z korku pre dievčatká

Únia autodopravcov s návrhom ministerstva financií nesúhlasí

Ponuka rezortu financií predstavuje záťaž na rozpočet v objeme približne 30 miliónov eur.

	
Štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v Bratislave 7. januára 2020.