Každoročné odovzdávanie Cien Nadácie Tatra banky za umenie prebehlo aj tento rok ako vždy. Ohurujúco a so značnou dávkou vtipu. Priestory Slovenského národného divadla niekoľkokrát za večer rozozvučal silný potlesk aj častý smiech.
Postarala sa o to moderátorska dvojica Adela Vinczeová a robot Pepper. Už tak nemusela sekundovať českým spolumoderátorom ako Bolek Polívka, Jan Kraus, Jaroslav Dušek či Jakub Kohák, ale nahradil ich Pepper, japonský robot, ktorý okrem slovenčiny ovláda dovedna 36 svetových jazykov.
„Stále na mňa pozeráš, to je veľmi čudný pocit. Mám také záblesky z filmu Terminátor, tak ti poviem. Nechceš zničiť svet, Pepper, však?“ spýtala sa Adela a na chvíľu zostalo ticho. Potom sa Pepper otočil do hľadiska a vyslovil jediné slovo.
„Potlesk.“
Počas večera tak medzi Adelou a Pepperom viackrát došlo k menšiemu nedorozumeniu, všetko ostatné sa však na pódiu odohrávalo plánovane.
Slovensko spoznalo trinástich najtalentovanejších umelcov v celkovo dvanástich kategóriách. Laureátmi sa stali umelci v kategóriách Hlavná cena, Mladý tvorca a vôbec po prvýkrát sa udeľovala aj špeciálna Cena poroty.
Robia to, pritom by nemuseli
V piatok 23. novembra to bol už 23. ročník Ceny Nadácie Tatra banky za umenie. Začal pôsobivou hrou so svetlami, o ktoré sa postaral berlínsky autor Philipp Geist s multimediálnym predstavením talianskeho kolektívu fuse*, ktorí sú známi spájaním vedy, techniky a umenia a už dva razy sa predstavili v rámci festivalu Biela noc v bratislavskej Starej tržnici.
Následne na pódium vyšiel Pepper a bez slov sa zapojil do hry so svetlami, ktoré sa hýbali podľa toho, ako on ukazoval. Potom pozval na pódium aj spolumoderátorku.
Tatra Banke sa za 23 rokov podarilo vybudovať z klasickej marketingovej aktivity rešpektované umelecké ocenenie, ktoré sa nachádzajú v spoločnosti kdesi medzi Plesom v opere, Artfilmom a festivalom Pohoda. Nie je to nič výnimočné, že by sa firmy spájali s umením a podporovali ho.
„Cena Nadácie Tatra Banky doposiaľ ocenila 93 etablovaných umelcov, 53 začínajúcich tvorcov a osem mladých módnych tvorcov. V roku 2017 podporila 404 projektov,“ upresnil Pepper priamo počas večera.
Zareagovala na to aj hudobníčka Katarzia, ktorá pri preberaní ceny pre mladých tvorcov za výkon v inscenácii Antigona, vyjadrila úctu za viac ako len seba. Ocenenie získala spolu s Jonatánom Pastirčákom.
„Ďakujem, že to robíte, lebo by ste to robiť nemuseli,“ povedala Katarzia. Vystihla to celkom presne.
Utiahnutá Adela, ešte tichší Pepper
Tento ročník udeľovania cien mal na starosti réžiu aj hudobnú dramaturgiu Matej Drlička, ktorý však trochu vynechal vysvetlenia, za čo boli mladí tvorcovia ocenení. Bez akéhokoľvek vysvetlenia sa zaobišlo aj rozhodnutie neudeliť cenu pre mladých tvorcov v kategórii literatúra.
Adela spolu s Pepperom tak toho počas večera nepovedali veľa, ocitali sa skôr vo vtipných polohách. O tú serióznejšiu a viac vysvetľujúcu sa postarali výborné nominačné dokrútky v réžii Mira Rema.
Spomedzi mladých tvorcov (umelcov do 35 rokov) sa laureátmi stalo šesť osôb. Martina Buchelová získala cenu v kategórii Audiovizuálna tvorba, rozhlas, TV a film za réžiu krátkeho filmu Magic Moments. Je o živote dvoch sestier, ktorých rodičia čelia problémom so zabezpečením domácnosti, preto sa sestry prakticky vychovávajú samé.
Barbora Andrešičová sa stala laureátkou v kategórii Divadlo za herecký výkon postavy Emmy v inscenácii Ľudia, miesta a veci v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Ondrej Jób získal ocenenie za Manual, čo je projekt digitalizácie analógových písiem používaných vo verejnom priestore na Slovensku v kategórii Dizajn.
Posledným oceneným mladým tvorcom sa stala Mária Švarbová v kategórii Výtvarné umenie za fotografickú publikáciu Swimming Pool od vydavateľstva New Heroes and Pioneers.
Už aj stavbyvedúci môžu dostávať ceny
Udeľovanie cien v jednotlivých kategóriách bolo prerušované viacerými umeleckými výkonmi a vystúpeniami v klasických žánroch. Predstavili sa napríklad sólisti z viedenského baletu, zaznela známa Händlova ária Lascia ch’io pianga v podaní Adriany Kučerovej aj úryvok zo Sláčikového kvarteta č. 8 od Šostakoviča v podaní Mucha Quarteta, počas ktorého bežala na plátne animácia kresieb Erika Bindera.
Prehliadnuť Adelu po skončení jednotlivých vystúpení sa nedalo už len pre jej originálne a výrazné šaty. Tentokrát ich pre ňu vytvoril mladý módny návrhár Lukáš Krnáč, ktorého vlani ocenilo Slovak Fashion Council s cenou Best Fashion Graduate.
Nadácia Tatra banky prostredníctvom ocenení podporuje rozvoj slovenskej kultúry, talentovaných umelcov a pomáha pri ich prezentácii v zahraničí. Sošku
Múzy si odniesli laureáti v šiestich hlavných kategóriách, ktoré kopírovali tie pre mladých tvorcov.
Patrik Lančarič získal ocenenie za réžiu filmu Válek v kategórii Audiovizuálna tvorba, rozhlas, TV a film, Ján Kožuch zas uspel v kategórii Divadlo za herecký výkon v hlavnej postave kráľa Leara v inscenácii Kráľ Lear v Slovenskom komornom divadle v Martine, v kategórii Dizajn sa laureátom stal Maroš Schmidt a kolektív za autorstvo koncepcie prvej expozície 100 rokov dizajnu / Slovensko 1918 – 2018 v Slovenskom múzeu dizajnu.
Za Hudbu si prišiel na pódium prevziať ocenenie Pavol Bršlík za interpretačný výkon v úlohe Jeníka v opere Predaná nevesta v Slovenskom národnom divadle, v kategórii Výtvarné umenie ocenila Tatra Banka Ilonu Németh za autorskú výstavu Eastern Sugar v bratislavskom Kunsthalle a v kategórii Literatúra sa radoval Andrej Bán za autorstvo reportážnej knihy Slon na Zemplíne od vydavateľstva Absynt.
Nominačnú akadémiu a porotu tvorili doterajší laureáti, uznávaní historici umenia, divadelníci, spisovatelia, umelci či filmári a tento rok sa prvý raz rozhodli udeliť aj špeciálnu cenu.
Posledným oceneným večera v cene od poroty sa teda stal Marek Adamov a kolektív Truc sphérique za koordináciu projektu rekonštrukcie Novej synagógy v Žiline. Porota tým dala najavo, kam sa bude v budúcnosti posúvať, keďže je stále viac projektov, ktoré sa nezmestia do žiadnej z tradičných kategórií.
Keď potom Adela po malom zmätku upresnila Marekovi Adamovi, že ide o finančnú cenu a dúfa, že mu to neprekáža, najskôr nereagoval. Adela nečakala a spýtala sa ho:
„Dá sa to vydržať aj s finančnou cenou?“ „Od banky sa to dá čakať,“ usmial sa a pokračoval ďalej. „
Je super, že už aj stavbyvedúci môžu dostávať ceny, hlavne na cenách za umenie. Aj v manuálnej práci je kus umenia. Projekt sa volá Nová synagóga a je na ňom zaujímavé, že v ňom zahrali všetci dobre. Nie je to len skupina aktivistov, ale aj Ministerstvo kultúry, mesto, desiatky sponzorov, naše rodiny, kamaráti a dokopy tých ľudí bolo tritisíc,“ ukončil svoju ďakovnú reč Marek Adamov.
O pôsobivý záver celého večera sa postaral Dan Bárta s cover verziou skladby Human od Rag'n'Bone Mana. Avšak výrazne lepšie by vyznela jeho vlastná tvorba, organizátori možno len nechceli nič podceniť a povedali si, že predbratou pesničkou odkazujúcou na Adelu a Peppera nič nepokazia.
Je len otázne, či chce ísť líder v bankových technológiách na istotu, alebo chce ukázať nadhľad a slobodu aj počas udeľovania Cien Nadácie Tatra banky za umenie. Lebo celý priebeh večera vyzeral tak, že chce.
Laureátmi Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2018 v kategórii Hlavná cena sa stali:
Audiovizuálna tvorba, rozhlas, TV film: Patrik Lančarič – za réžiu filmu Válek
Divadlo: Ján Kožuch – za herecký výkon v hlavnej postave kráľa Leara v inscenácii Kráľ Lear, Slovenské komorné divadlo Martin
Dizajn: Maroš Schmidt a kolektív – za autorstvo koncepcie prvej expozície 100 rokov dizajnu / Slovensko 1918 - 2018, Slovenské múzeum dizajnu, Bratislava
Hudba: Pavol Bršlík – za interpretačný výkon v úlohe Jeníka v opere Predaná nevesta, Slovenské národné divadlo
Výtvarné umenie: Ilona Németh – za autorskú výstavu Eastern Sugar, Kunsthalle, Bratislava
Literatúra: Andrej Bán – za autorstvo reportážnej knihy Slon na Zemplíne, vydavateľstvo Absynt, edícia Prekliati reportéri
Mladý tvorca (umelci do 35 rokov):
Audiovizuálna tvorba, rozhlas, TV film: Martina Buchelová – za réžiu krátkeho filmu Magic Moments
Divadlo: Barbora Andrešičová – za herecký výkon postavy Emmy v inscenácii Ľudia, miesta a veci, Divadlo Andreja Bagara, Nitra
Dizajn: Ondrej Jób – za Manual – projekt digitalizácie analógových písiem používaných vo verejnom priestore na Slovensku
Hudba: Katarína Kubošiová (Katarzia) a Jonatán Pastirčák – za hudbu, texty piesní a interpretačný výkon v inscenácii Antigona, Slovenské národné Divadlo, Bratislava
Výtvarné umenie: Mária Švarbová – za fotografickú publikáciu Swimming Pool, vydavateľstvo New Heroes and Pioneers
Cena poroty: Marek Adamov a kolektív Truc sphérique – za koordináciu projektu rekonštrukcie Novej synagógy v Žiline
Tento článok vám prináša Nadácia Tatra banky.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Autor: Mário Šmýkal pre Nadáciu Tatra banky