Termíny dokončenia diaľnic a rýchlociest zavádzajú verejnosť, tvrdí INEKO

Sever Slovenska si podľa inštitútu na nové cesty ešte počká.

ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termíny dokončenia vyše 80 plánovaných diaľnic a rýchlociest, ktoré prezentuje Ministerstvo dopravy a výstavby, zavádzajú verejnosť.

Za uplynulých 12 mesiacov sa posunuli v priemere o rok a vo väčšine prípadov to neznamená, že sa tieto termíny podarí splniť.

Skonštatoval to vo štvrtok pre médiá Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) počas prezentácie portálu s aktualizovanými informáciami o vyše 90 plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Sever Slovenska si počká

Prečítajte si tiež: Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4

Sľubovaním začiatku väčšiny stavieb do roku 2023 sa vytvára zdanie, že všetky regióny sa čoskoro dočkajú, tvrdí.

Reálne budú regióny čakať na lepšiu cestu zbytočne podstatne dlhšie aj pre zlé riadenie a uprednostňovanie málo naliehavých úsekov.

Podľa dát z portálu sú v popredí plánovaného začatia výstavby úseky s nízkou naliehavosťou, najmä na rýchlostnej ceste R7 a čiastočne aj R2.

S neprimerane neskorou výstavbou sa počíta najmä v úsekoch na severe Slovenska, na diaľnici D3 či na Orave.

"Ukazuje sa, že v prípade rýchlostnej cesty R2 začal rezort dopravy tento rok vykupovať pozemky vo veľkom predstihu, keď ešte nemá objednanú projektovú dokumentáciu pri Rimavskej Sobote," uvádza INEKO s tým, že v ďalšom prípade ministerstvo vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa stavby napriek nedotiahnutým projektom a nevykúpeným pozemkom v úseku Kriváň - Mýtna na R2.

Podľa inštitútu tiež tlačí rezort na skoré vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa úseku R2 s tunelom Soroška, ktorá nie je dostatočne pripravená.

Údržba a rekonštrukcia

Analytik inštitútu Ján Kovalčík poznamenal, že hoci sa slovenskej ekonomike darí, každý rok rastú daňové príjmy a napriek slovám o rozvoji cestnej infraštruktúry ako priorite reálne výdavky sa obmedzujú na bežiace eurofondové projekty a na výkupy pozemkov pod úsekmi, ktoré by nemali byť prioritné.

Vláda by podľa neho mala dať peniaze na údržbu a rekonštrukciu ciest.

V súvislosti so stavbou obchvatu Bratislavy uviedol, že okrem medializovaného meškania prác zo strany koncesionára je problémom aj meškanie štátu.

Ministerstvo dopravy sa zaviazalo, že Národná diaľničná spoločnosť prebuduje do januára 2019 diaľnicu D1 v križovatke s D4 a sprístupní koncesionárovi tento priestor.

"Do januára 2019 sa práce nieže nestihnú dokončiť, ani sa nezačne s ich realizáciou. Koncesionár sa dostáva voči rezortu do veľmi dobrej vyjednávacej pozície," konštatoval analytik.

Nikoho nezavádzame, bráni sa ministerstvo

Ministerstvo dopravy a výstavby vždy jasne deklaruje, že postup prípravy a výstavby je podmienený zabezpečením dostatočného objemu zdrojov.

Rezort to uviedol vo štvrtok pre TASR v reakcii na tvrdenia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) o termínoch a príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Práve analytik inštitútu Ján Kovalčík prezentuje prvé potenciálne termíny začatia výstavby ako záväzné alebo štátom sľúbené a vytvára nereálne očakávania verejnosti o výstavbe, pokračuje ministerstvo.

"Súčasný minister Árpád Érsek (Most-Híd) na začiatku tohto roku transparentne zverejnil termíny začatia výstavby jednotlivých úsekov v tomto roku, ktoré sa darí dodržiavať," konštatuje odbor komunikácie rezortu, a preto považuje za nepravdivé tvrdenia, že termíny jednotlivých súťaží sa posúvajú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 47 613
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 496
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 080
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 8 067
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 877
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 789
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 6 135
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 5 927
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 865
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 743

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

KULTÚRA

Braňo Deák: Ľudia sa v divadle často smejú, len čo zaznie nadávka

Obľúbený herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

DOMOV

Hľadali sme Malchárka. Jednu z hlavných postáv Gorily (video)

Na otázku, či sa ho môžeme niečo opýtať, odpovedal: Nemôžete.

Neprehliadnite tiež

Vládny dlh USA tento rok zrejme vzrastie najprudšie od roku 2012

V pondelok dosiahol dlh rekordných 21,9 bilióna dolárov.

Rím ustúpil Bruselu, zníži rozpočtový deficit na budúci rok

Taliansky premiér sa stretol s predsedom Európskej komisie.

Cudzinci začnú platiť pokuty za čiernu jazdu po diaľnici

Vodiči si na Slovensku kupujú elektronickú diaľničnú známku.

Fico chce vziať tretiemu sektoru časť peňazí

Rodičom plánované zmeny nepomôžu, malé mimovládky to zničí.