SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

Termíny dokončenia diaľnic a rýchlociest zavádzajú verejnosť, tvrdí INEKO

Sever Slovenska si podľa inštitútu na nové cesty ešte počká.

ilustračné fotoilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termíny dokončenia vyše 80 plánovaných diaľnic a rýchlociest, ktoré prezentuje Ministerstvo dopravy a výstavby, zavádzajú verejnosť.

Za uplynulých 12 mesiacov sa posunuli v priemere o rok a vo väčšine prípadov to neznamená, že sa tieto termíny podarí splniť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Skonštatoval to vo štvrtok pre médiá Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) počas prezentácie portálu s aktualizovanými informáciami o vyše 90 plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Sever Slovenska si počká

Prečítajte si tiež: Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4 Čítajte 

Sľubovaním začiatku väčšiny stavieb do roku 2023 sa vytvára zdanie, že všetky regióny sa čoskoro dočkajú, tvrdí.

Reálne budú regióny čakať na lepšiu cestu zbytočne podstatne dlhšie aj pre zlé riadenie a uprednostňovanie málo naliehavých úsekov.

Podľa dát z portálu sú v popredí plánovaného začatia výstavby úseky s nízkou naliehavosťou, najmä na rýchlostnej ceste R7 a čiastočne aj R2.

S neprimerane neskorou výstavbou sa počíta najmä v úsekoch na severe Slovenska, na diaľnici D3 či na Orave.

"Ukazuje sa, že v prípade rýchlostnej cesty R2 začal rezort dopravy tento rok vykupovať pozemky vo veľkom predstihu, keď ešte nemá objednanú projektovú dokumentáciu pri Rimavskej Sobote," uvádza INEKO s tým, že v ďalšom prípade ministerstvo vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa stavby napriek nedotiahnutým projektom a nevykúpeným pozemkom v úseku Kriváň - Mýtna na R2.

Podľa inštitútu tiež tlačí rezort na skoré vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa úseku R2 s tunelom Soroška, ktorá nie je dostatočne pripravená.

Údržba a rekonštrukcia

Analytik inštitútu Ján Kovalčík poznamenal, že hoci sa slovenskej ekonomike darí, každý rok rastú daňové príjmy a napriek slovám o rozvoji cestnej infraštruktúry ako priorite reálne výdavky sa obmedzujú na bežiace eurofondové projekty a na výkupy pozemkov pod úsekmi, ktoré by nemali byť prioritné.

Vláda by podľa neho mala dať peniaze na údržbu a rekonštrukciu ciest.

V súvislosti so stavbou obchvatu Bratislavy uviedol, že okrem medializovaného meškania prác zo strany koncesionára je problémom aj meškanie štátu.

Ministerstvo dopravy sa zaviazalo, že Národná diaľničná spoločnosť prebuduje do januára 2019 diaľnicu D1 v križovatke s D4 a sprístupní koncesionárovi tento priestor.

"Do januára 2019 sa práce nieže nestihnú dokončiť, ani sa nezačne s ich realizáciou. Koncesionár sa dostáva voči rezortu do veľmi dobrej vyjednávacej pozície," konštatoval analytik.

Nikoho nezavádzame, bráni sa ministerstvo

Ministerstvo dopravy a výstavby vždy jasne deklaruje, že postup prípravy a výstavby je podmienený zabezpečením dostatočného objemu zdrojov.

Rezort to uviedol vo štvrtok pre TASR v reakcii na tvrdenia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) o termínoch a príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Práve analytik inštitútu Ján Kovalčík prezentuje prvé potenciálne termíny začatia výstavby ako záväzné alebo štátom sľúbené a vytvára nereálne očakávania verejnosti o výstavbe, pokračuje ministerstvo.

"Súčasný minister Árpád Érsek (Most-Híd) na začiatku tohto roku transparentne zverejnil termíny začatia výstavby jednotlivých úsekov v tomto roku, ktoré sa darí dodržiavať," konštatuje odbor komunikácie rezortu, a preto považuje za nepravdivé tvrdenia, že termíny jednotlivých súťaží sa posúvajú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  9. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 326
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 739
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 726
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 398
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 726
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 537
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 381
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 022
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 923
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 756

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.