NEW YORK. Deň vďakyvzdania a Black Friday (Čierny piatok), ktoré v USA znamenajú začiatok predvianočnej nákupnej sezóny, ukázali rastúcu obľubu online nákupov.
Čoraz viac Američanov sa rozhodlo zostať doma a využiť vysoké zľavy zo svojich počítačov alebo smartfónov.
Dôsledkom bol pokles tržieb a návštevnosti kamenných obchodov.
Súčasný trend smerom k online nákupom prinútil veľké americké reťazce investovať do elektronického obchodu. Víkend predefinoval význam Čierneho piatka.
Black friday na Slovensku: Obchody sľubujú často veľké zľavy, realita je iná ČítajteV posledných rokoch sa zdalo, že jeho význam klesá, no tento rok dokázal, že sa mení na deň, keď kupujúci nemusia nevyhnutne osobne navštíviť predajňu.
Podľa analytickej spoločnosti Adobe Analytics online predaj počas piatka vzrástol o vyše 23 percent a prekročil hranicu šiestich miliárd dolárov (5,29 miliardy eur).
Firma, ktorá sleduje transakcie v 80 zo 100 najväčších amerických predajcov, odhaduje, že tržby počas Dňa vďakyvzdania (22.11.) stúpli o 28 percent na 3,7 miliardy USD.
Podľa predbežných údajov analytickej spoločnosti RetailNext tržby v kamenných obchodoch počas Dňa vďakyvzdania a Čierneho piatka medziročne stúpli o štyri až sedem percent, kým návštevnosť klesla o päť až deväť percent.
To potvrdzuje trend z posledných rokov: tržby počas vlaňajšieho predĺženého víkendu medziročne klesli o 8,9 % a návštevnosť o 4,4 %. V roku 2016 sa tržby v kamenných obchodoch znížili o 4,2 % a návštevnosť o 4,4 %.
Národná federácia maloobchodov predpovedá, že predvianočné tržby v novembri a decembri medziročne stúpnu o 4,3 % až 4,8 % na 717,45 až 720,89 miliardy USD. V posledných piatich rokoch sa tržby v priemere zvyšovali o 3,9 % ročne.