BRATISLAVA. Polovica novembra znamená pre motoristov začiatok zimnej sezóny. K 16. novembru čerpacie stanice definitívne menia na základe legislatívy ponuku letných palív za zimné.
Motoristom v zime spôsobuje starosti najmä motorová nafta. Hlavný rozdiel medzi letnou a zimnou naftou je v používaní prísad.
Parametre zimného paliva určuje európska norma. Okrem iného definuje aj hraničnú teplotu, pri ktorej je nafta za určitej teploty schopná prejsť testovacím sitkom s presnou veľkosťou pórov.
Mercedes v Bratislave strhol plachtu z najvýkonnejšieho GT ČítajteTento parameter sa nazýva medzná teplota filtrovateľnosti. Slovnaft vyhodnocuje pridávanie prísad do motorovej nafty takzvaným ARAL testom.
Tento záťažový test simuluje skutočné zimné vonkajšie podmienky a sleduje pritom správanie paliva. Na základe výsledku je možné určiť hraničnú teplotu, pri ktorej sa ešte dá garantovať bezproblémový chod vznetového motora.
Zmena v zložení a správna aditivácia paliva zabezpečujú lepšiu štartovateľnosť studeného motora a jeho chod pri mínusových teplotách. Benzíny obsahujú viac prchavých zložiek, majú teda lepšiu odpariteľnosť paliva.
Motorová nafta zase obsahuje menšie množstvo ťažkých parafínov, ktoré pri silnejších mrazoch kryštalizujú a tým zanášajú palivový filter motora.