SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Mestské autobusy majú viac vodičov, stále ich ale nie je dosť

Vodiči sú v priemere päťdesiatnici a priebežne ich treba nahradzovať.

Ilustračná snímka. Ilustračná snímka. (Zdroj: (Arriva))

BRATISLAVA. Situácia s nedostatkom vodičov autobusov v dopravnej skupine Arriva vďaka spolupráci so samosprávnymi krajmi a mestami sa oproti minulému roku o niečo zlepšila, nie je však optimálna.

Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan upozornil, že stále im chýba 67 vodičov, no napriek tomu prevádzkujú autobusové spoje podľa cestovných poriadkov.

Situácia nie je stabilná

"Súčasná situácia ešte stále nie je stabilná a očakávame štrukturálne zmeny, ktoré by umožnili vychovávať vlastných šoférov. Zákon o znížení minimálneho veku vodičov autobusov z 24 na 21 rokov ešte nebol odsúhlasený, čo nám bráni v tom, aby sme mohli urobiť kroky, ktoré v budúcnosti môžu situáciu stabilizovať," povedal v stredu Ivan pre agentúru SITA po stretnutí s médiami.

Arriva považuje vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodičov za jednu z hlavných podmienok pre rozvoj verejnej dopravy. V minulom roku zvýšila mzdy vodičom v priemere minimálne o štyri percentá a v tomto roku o desať percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia podľa skupiny však budú musieť požiadať objednávateľov autobusovej dopravy vo verejnom záujme, teda samosprávne kraje, resp. mestá, o spoluúčasť na rýchlejšom raste miezd pre udržanie kvalifikovaných vodičov autobusov.

Päť spoločností Arriva prevádzkuje prímestskú a mestskú autobusovú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Žilinskom a Košickom kraji.

Arriva v spolupráci s mestom Nitra už zaviedla pre vodičov motivačný príspevok 145 eur za mesiac.

"Aj vďaka tomu je situácia v meste stabilizovaná a mestská autobusová doprava v Nitre si aj v tomto roku dokázala udržať stabilný počet cestujúcich," uviedol Ivan.

Ak sa zákon nezmení, problémy sa zväčšia

Pre akútny nedostatok vodičov autobusov v mestskej a prímestskej doprave dopravca vlani zamestnal skúsených vodičov z Ukrajiny za rovnakých podmienok ako pre domácich vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pracujú u nás už takmer rok, a tak môžeme ich prínos hodnotiť pozitívne. Zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny však nie sú dlhodobo udržateľné riešenia," upozornil Ivan.

"Na niekoľko rokov to môže stabilizovať situáciu, ale neuspokojoval by som sa s tým, že už to máme vyriešené. Ak sa súčasný zákonný rámec nezmení, tak o pár rokov sa môžeme ocitnúť v oveľa väčších problémoch, ako sme zaznamenali v roku 2017," dodal.

Vodiči odchádzajú do dôchodku

Z približne 2 400 zamestnancov skupiny Arriva na Slovensku je približne 1 700 vodičov a ich priemerný vek je vyše päťdesiat rokov.

"Vodiči odchádzajú do dôchodku a treba ich nahrádzať. V najbližších piatich, desiatich rokoch budeme tomu čeliť a ako jediné riešenie, ktoré by to zásadne zmenilo k lepšiemu, vidím, aby sme mohli vychovávať vlastnú pracovnú silu," povedal Ivan s tým, že k tomu je potrebná zmena zákona.

Pre verejnú osobnú dopravu sú podľa generálneho riaditeľa spoločností Arriva potrebné najmä zmeny zákonov o cestnej doprave a o organizácii pracovného času v doprave, ako aj Zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pre výchovu novej generácie vodičov autobusov je veľmi potrebné zníženie minimálneho veku potrebného na získanie vodičského oprávnenia na autobusy naspäť na 21 rokov. Hovorili sme o tom už minulý rok, žiaľ, odvtedy sa prakticky nič nezmenilo a stratili sme ďalší rok," dodal Ivan.

Za dôležité označil vznik študijného programu na príslušných stredných školách, ktorý by umožnil prípravu novej generácie pracovníkov v doprave s možnosťou získať vodičské oprávnenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  2. Nie je to len chlapská záležitosť
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  8. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  9. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 951
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 762
  3. Aká je chémia vôní 13 586
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 810
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 691
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 220
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 768
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 360
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 253
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.
Dobré ráno

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Neprehliadnite tiež

Ropný koncern Chevron zoškrtá rozpočet na prieskum a kapitálové výdavky

Cieľom je zvládnuť pokles cien ropy a zachovať dividendy.

Chevron.

V trnavskej automobilke sa stále nedohodli na novej kolektívnej zmluve

Zákonom určený termín pre mediáciu bol dvakrát predĺžený.

Ilustračné foto.

Medziročne zbankrotovalo o 136 percent viac ľudí

Najviac osobných bankrotov bolo vyhlásených v Bratislavskom kraji.

Živnostníci: Štát skryto zvyšuje dane

Slovenský živnostenský zväz znepokojila novela dani z príjmov.

Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.