SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

Mestské autobusy majú viac vodičov, stále ich ale nie je dosť

Vodiči sú v priemere päťdesiatnici a priebežne ich treba nahradzovať.

Ilustračná snímka. Ilustračná snímka. (Zdroj: (Arriva))

BRATISLAVA. Situácia s nedostatkom vodičov autobusov v dopravnej skupine Arriva vďaka spolupráci so samosprávnymi krajmi a mestami sa oproti minulému roku o niečo zlepšila, nie je však optimálna.

Generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan upozornil, že stále im chýba 67 vodičov, no napriek tomu prevádzkujú autobusové spoje podľa cestovných poriadkov.

Situácia nie je stabilná

"Súčasná situácia ešte stále nie je stabilná a očakávame štrukturálne zmeny, ktoré by umožnili vychovávať vlastných šoférov. Zákon o znížení minimálneho veku vodičov autobusov z 24 na 21 rokov ešte nebol odsúhlasený, čo nám bráni v tom, aby sme mohli urobiť kroky, ktoré v budúcnosti môžu situáciu stabilizovať," povedal v stredu Ivan pre agentúru SITA po stretnutí s médiami.

Arriva považuje vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodičov za jednu z hlavných podmienok pre rozvoj verejnej dopravy. V minulom roku zvýšila mzdy vodičom v priemere minimálne o štyri percentá a v tomto roku o desať percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia podľa skupiny však budú musieť požiadať objednávateľov autobusovej dopravy vo verejnom záujme, teda samosprávne kraje, resp. mestá, o spoluúčasť na rýchlejšom raste miezd pre udržanie kvalifikovaných vodičov autobusov.

Päť spoločností Arriva prevádzkuje prímestskú a mestskú autobusovú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Žilinskom a Košickom kraji.

Arriva v spolupráci s mestom Nitra už zaviedla pre vodičov motivačný príspevok 145 eur za mesiac.

"Aj vďaka tomu je situácia v meste stabilizovaná a mestská autobusová doprava v Nitre si aj v tomto roku dokázala udržať stabilný počet cestujúcich," uviedol Ivan.

Ak sa zákon nezmení, problémy sa zväčšia

Pre akútny nedostatok vodičov autobusov v mestskej a prímestskej doprave dopravca vlani zamestnal skúsených vodičov z Ukrajiny za rovnakých podmienok ako pre domácich vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pracujú u nás už takmer rok, a tak môžeme ich prínos hodnotiť pozitívne. Zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny však nie sú dlhodobo udržateľné riešenia," upozornil Ivan.

"Na niekoľko rokov to môže stabilizovať situáciu, ale neuspokojoval by som sa s tým, že už to máme vyriešené. Ak sa súčasný zákonný rámec nezmení, tak o pár rokov sa môžeme ocitnúť v oveľa väčších problémoch, ako sme zaznamenali v roku 2017," dodal.

Vodiči odchádzajú do dôchodku

Z približne 2 400 zamestnancov skupiny Arriva na Slovensku je približne 1 700 vodičov a ich priemerný vek je vyše päťdesiat rokov.

"Vodiči odchádzajú do dôchodku a treba ich nahrádzať. V najbližších piatich, desiatich rokoch budeme tomu čeliť a ako jediné riešenie, ktoré by to zásadne zmenilo k lepšiemu, vidím, aby sme mohli vychovávať vlastnú pracovnú silu," povedal Ivan s tým, že k tomu je potrebná zmena zákona.

Pre verejnú osobnú dopravu sú podľa generálneho riaditeľa spoločností Arriva potrebné najmä zmeny zákonov o cestnej doprave a o organizácii pracovného času v doprave, ako aj Zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pre výchovu novej generácie vodičov autobusov je veľmi potrebné zníženie minimálneho veku potrebného na získanie vodičského oprávnenia na autobusy naspäť na 21 rokov. Hovorili sme o tom už minulý rok, žiaľ, odvtedy sa prakticky nič nezmenilo a stratili sme ďalší rok," dodal Ivan.

Za dôležité označil vznik študijného programu na príslušných stredných školách, ktorý by umožnil prípravu novej generácie pracovníkov v doprave s možnosťou získať vodičské oprávnenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  7. Od Česka až po Jadran
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  9. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  10. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 706
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 563
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 219
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 061
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 647
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 709
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 207
  8. Od Česka až po Jadran 3 004
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 874
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.


6 h
Sme rodina hlasuje proti Lengvárského plánu na zvýhodnenie očkovaných

Ak Lengvarského zákon neprejde, očkovaným sa lockdown nevyhne.


2 h