Keď zamestnáva Róm Rómov, ich vzájomná dôvera je hlbšia

Nie je ľahké nájsť prácu pre firmu, ktorej majiteľom je Róm.

Ján Mirga má už vyše 10 rokov stavebnú firmu.Ján Mirga má už vyše 10 rokov stavebnú firmu.(Zdroj: V. Kampf)

Z dlhodobo nezamestnaných robí stavebných robotníkov. Nie je to jednoduché, ale dá sa to. „Žiaľ, k tomu, čo robím, úrady príliš ústretové nie sú,“ ťažká si J. Mirga.

„S dotáciami je to nadlho a znamenajú kopu papierovačiek, na ktoré nemám čas a nervy. Keď som sa o ne pokúsil, chceli odo mňa aj zoznam ľudí, ktorých budem zamestnávať. Mal som ho. Niektorí boli aj desať rokov nezamestnaní a odvádzali robotu, ktorá nestála za nič. Problémom sú lehoty. Schvaľovanie dotácie trvá dva až tri mesiace.“

Keď pred desiatimi rokmi začal zamestnávať ľudí, chcel ich na dohody. Všetci si to postupne rozmysleli, pretože by prišli o sociálne dávky. Na druhý deň ani jeden nenastúpil. Väčšina Mirgových zamestnancov má dlhy nielen v Sociálnej poisťovni.

„Za to, že sa snažím pomôcť im postaviť sa na vlastné nohy, by som očakával ústretovosť od štátu. Mnohí moji zamestnanci naozaj nikdy nepracovali a nikto ich nechcel. Našťastie, viem s nimi robiť. Keď príde niekto nový, najprv mu sám ukážem, čo od neho potrebujem. Napríklad viazať železo sa naučí hádam každý. Len to chce trpezlivosť a nelámať predčasne palicu. Väčšinou stačí týždeň,“ konštatuje J. Mirga.

Odsúdení na živorenie

Kto má dlhy a začne pracovať, je odsúdený zostať bez peňazí, pretože mu exekútori a úrady vezmú takmer všetko. Začať pracovať sa takému človeku nevypláca. Lepšie je zostať na sociálnej podpore. Praktická cesta je práca na dohodu alebo na polovičný úväzok.

„Štát akoby nemyslel na to, že sociálne dávky vezmú z pokladnice viac, ako keby dali dlhodobo nezamestnaným úľavy. V súčasnosti je dobré aspoň to, že byť zamestnaný na čiastočný úväzok na niekoľko mesiacov neznamená prísť aj o celé dávky. To je síce chvályhodné, ale nie definitívne riešenie,“ hovorí majiteľ stavebnej firmy.

Zamestnávateľ dlhodobo nezamestnaných je presvedčený, že to chce viac.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5MF7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5MF7 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 507
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 526
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 868
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 461
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 036
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 385
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 284
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 657
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 613

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rebel bez príčiny

Fico sa mentálne zasekol v roku 2013.

Neprehliadnite tiež

Únia by po zavedení ciel na európske autá nakupovala menej sóje a plynu z USA

Juncker a Trump sa dohodli, že kým prebiehajú rokovania, USA clá zavádzať nebudú.

Jean Claude Juncker.

Kybernetická bezpečnosť sa podľa dcérskej spoločnosti Huawei nemá politizovať

Slovenská, maďarská a poľská dcérska spoločnosť Huawei reagujú na medzinárodný tlak.

Podľa čínskych médií sa Washington snaží potlačiť spoločnosť Huawei a obmedziť jej globálnu expanziu.

Spolok farmárov Slovenska sa rozhodol nepodporiť aktívne traktorový protest

Spolok deklaroval, že pri podpore rôznych foriem prejavu nesúhlasu musí byť veľmi obozretný.

EÚ spustila informačnú kampaň pre firmy ohľadom brexitu

Materiál je dostupný vo všetkých jazykoch EÚ.

Pierre Moscovici

Rezort dopravy chce zaviesť povinnosť obstarania v rámci územného plánovania

V súčasnosti platný zákon novelizovali už štyridsaťkrát.

Minister dopravy Árpád Érsek v rozhovore pre SME.