BRATISLAVA. Do roku 2030 bude v Únii jazdiť 25 až 30 miliónov automobilov s elektrickým alebo vodíkovým pohonom. Pre firmy z EÚ by to mala byť príležitosť najmä pri výrobe batérií do elektromobilov.
Trh s batériami má v roku 2025 potenciál asi 250 miliárd eur.
Uviedol to v Bratislave v rámci Stredoeurópskej energetickej konferencie 2018 podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Tranzícia na čistú energiu
"Dokážeme sa úspešne chopiť aj štvrtej priemyselnej revolúcie a tranzície na čistú energiu," povedal.
Tieto zmeny sú podľa Šefčoviča zároveň príležitosťou napríklad v oblasti výroby batérií, ktorá bude nevyhnutne rásť s nárastom elektromobility.
"Želáme si, aby túto oblasť silnejšie uchopili európske firmy. Nemôžeme tvrdiť, že vyrábame najlepšie autá na svete a pritom v nich používať batérie dovážané odniekiaľ z ďalekej Ázie," podčiarkol.
Zaostávanie za Áziou sa zmenšuje
Zaostávanie EÚ za vývojom batérií pre elektromobily v Ázii sa podľa jeho slov znížilo z piatich rokov na tri roky.
Pri prechode krajín EÚ na čistú energiu tzv. dekarbonizáciou chce Európska komisia podľa Šefčoviča ďalej diskutovať s krajinami, ktorých sa bude týkať útlm ťažby uhlia.
"Chceme s nimi hľadať nástroje a možnosti transformácie dotknutých regiónov," podčiarkol.
Organizátorom konferencie CEEC je Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku (SFPA). Konferencia sa koná pod záštitou Ministerstva hospodárstva a slovenského predsedníctva vo V4.