Europoslanci sú v znižovaní emisií kamiónov ambiciózni

Regulácia emisií pre ťažké nákladné vozidlá sa koná po prvý raz v histórii EÚ.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRUSEL/ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu podporili v stredu v Štrasburgu plány z dielne Európskej komisie na zníženie emisií CO2 produkovaných nákladnými automobilmi v horizonte do roku 2030.

Europoslanci sa však rozhodli prijať ambicióznejší cieľ ako eurokomisia - chcú 35-percentné zníženie emisií skleníkových plynov pre nové nákladné vozidlá (na trhu od roku 2021), kým exekutíva Únie navrhla znížiť tieto limity len o 30 percent, s medzníkom v roku 2025 na úrovni 20 percent.

Už do roku 2030

Podľa návrhu poslancov výrobcovia kamiónov budú musieť zabezpečiť, aby vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami (zníženie emisií najmenej o 50 percent) predstavovali 20-percentný podiel na trhu nových vozidiel už do roku 2030.

Prečítajte si tiež: Európsky parlament schválil polovicu balíka o čistej energii

Do roku 2025 by tento podiel mal byť aspoň päťpercentný.

Okrem toho europarlament chce, aby Európska komisia už pred rokom 2020 predložila plány na vykonávanie testov emisií CO2 nákladných vozidiel v skutočných prevádzkových podmienkach.

Negatívny sociálny dosah

Europoslanci si uvedomujú, že sociálne prijateľný a vyvážený proces dekarbonizácie, čiže prechod na mobilitu s nulovými emisiami, si vyžaduje zmeny v celom automobilovom hodnotovom reťazci, čo môže mať negatívny sociálny dosah.

EÚ by preto mala pomôcť pracovníkom v tomto sektore získavať nové zručnosti, najmä v regiónoch a komunitách, ktoré sú najviac postihnuté dekarbonizáciou.

Vo svojej správe z roku 2022 by Európska komisia mala posúdiť emisie CO2 produkovaných ťažkými nákladnými vozidlami počas ich celého životného cyklu a v prípade potreby navrhnúť nové povinnosti pre výrobcov týchto áut.

Prvýkrát v histórii Únie

Spravodajca uznesenia, holandský poslanec Bas Eickhout pripomenul, že regulácia emisií CO2 pre ťažké nákladné vozidlá sa koná po prvý raz v histórii EÚ.

"Tento sektor rýchlo rastie, rovnako ako jeho emisie. Máme vyššie ambície v porovnaní s tým, čo navrhla Európska komisia, lebo to existujúce technológie umožňujú," zdôvodnil Eickhout pozíciu europarlamentu.

Podľa jeho slov sa Únia musí pripraviť na nové nízkoemisné technológie, aj preto je vyvíjaný tlak na výrobcov, aby sa tomuto trendu prispôsobili.

Za pozíciu europarlamentu hlasovalo 373 poslancov, 285 bolo proti a 16 sa zdržali

"Máme vyššie ambície v porovnaní s tým, čo navrhla Európska komisia, lebo to existujúce technológie umožňujú."

Bas Eickhout, poslanec Európskeho parlamentu

hlasovania. Parlament tak získal potrebný mandát na rokovania o tomto návrhu s Radou ministrov.

Európsky parlament v správe pre médiá upozornil, že ťažké nákladné vozidlá sú zodpovedné za 27 percent emisií CO2 vyprodukovaných cestnou dopravou v Únii a celkovo môžu za produkciu takmer piatich percent emisií skleníkových plynov v EÚ.

V dôsledku nárastu cestnej nákladnej dopravy sa od roku 1990 emisie produkované ťažkými nákladnými vozidlami zvýšili o 25 percent.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Prognózy pre slovensky realitný trh v roku 2019
  2. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  3. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  4. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  5. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  6. Relaxačná zóna v záhrade
  7. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  8. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  9. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  10. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 17 776
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 432
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 999
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 589
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 447
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 155
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 5 101
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 2 989
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 920
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 2 539

Téma: Oxid uhličitý


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kvasnica: Zverejňujeme len to, čo neublíži vyšetrovaniu vraždy

Treba podľa Kvasnicu ukázať, ako bola riadená prokuratúra.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico už nevie pomôcť ani sebe

Predseda Smeru sa tvári, že je stále šéf.

DOMOV

SIS o zmiznutí Kosíka: Otázky sú absurdné

Ministerstvo spravodlivosti žiadalo Mali o jeho vydanie naposledy v decembri 2018.

Neprehliadnite tiež

Na presadenie vianočného stromčeka treba súhlas

V žiadosti treba uviesť miesto výsadby aj druh dreviny.

EÚ a Japonsko majú najväčší priestor bezpečného toku údajov na svete

Európske spoločnosti získajú prístup k desiatkam miliónov japonských spotrebiteľov.

V maďarskom Audi prerušia prácu. Vyhlásili týždňový štrajk

Štrajkovať začnú vo štvrtok skoro ráno.