Europoslanci sú v znižovaní emisií kamiónov ambiciózni

Regulácia emisií pre ťažké nákladné vozidlá sa koná po prvý raz v histórii EÚ.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR)

BRUSEL/ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu podporili v stredu v Štrasburgu plány z dielne Európskej komisie na zníženie emisií CO2 produkovaných nákladnými automobilmi v horizonte do roku 2030.

Europoslanci sa však rozhodli prijať ambicióznejší cieľ ako eurokomisia - chcú 35-percentné zníženie emisií skleníkových plynov pre nové nákladné vozidlá (na trhu od roku 2021), kým exekutíva Únie navrhla znížiť tieto limity len o 30 percent, s medzníkom v roku 2025 na úrovni 20 percent.

Už do roku 2030

Podľa návrhu poslancov výrobcovia kamiónov budú musieť zabezpečiť, aby vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami (zníženie emisií najmenej o 50 percent) predstavovali 20-percentný podiel na trhu nových vozidiel už do roku 2030.

Prečítajte si tiež: Európsky parlament schválil polovicu balíka o čistej energii

Do roku 2025 by tento podiel mal byť aspoň päťpercentný.

Okrem toho europarlament chce, aby Európska komisia už pred rokom 2020 predložila plány na vykonávanie testov emisií CO2 nákladných vozidiel v skutočných prevádzkových podmienkach.

Negatívny sociálny dosah

Europoslanci si uvedomujú, že sociálne prijateľný a vyvážený proces dekarbonizácie, čiže prechod na mobilitu s nulovými emisiami, si vyžaduje zmeny v celom automobilovom hodnotovom reťazci, čo môže mať negatívny sociálny dosah.

EÚ by preto mala pomôcť pracovníkom v tomto sektore získavať nové zručnosti, najmä v regiónoch a komunitách, ktoré sú najviac postihnuté dekarbonizáciou.

Vo svojej správe z roku 2022 by Európska komisia mala posúdiť emisie CO2 produkovaných ťažkými nákladnými vozidlami počas ich celého životného cyklu a v prípade potreby navrhnúť nové povinnosti pre výrobcov týchto áut.

Prvýkrát v histórii Únie

Spravodajca uznesenia, holandský poslanec Bas Eickhout pripomenul, že regulácia emisií CO2 pre ťažké nákladné vozidlá sa koná po prvý raz v histórii EÚ.

"Tento sektor rýchlo rastie, rovnako ako jeho emisie. Máme vyššie ambície v porovnaní s tým, čo navrhla Európska komisia, lebo to existujúce technológie umožňujú," zdôvodnil Eickhout pozíciu europarlamentu.

Podľa jeho slov sa Únia musí pripraviť na nové nízkoemisné technológie, aj preto je vyvíjaný tlak na výrobcov, aby sa tomuto trendu prispôsobili.

Za pozíciu europarlamentu hlasovalo 373 poslancov, 285 bolo proti a 16 sa zdržali

"Máme vyššie ambície v porovnaní s tým, čo navrhla Európska komisia, lebo to existujúce technológie umožňujú."

Bas Eickhout, poslanec Európskeho parlamentu

hlasovania. Parlament tak získal potrebný mandát na rokovania o tomto návrhu s Radou ministrov.

Európsky parlament v správe pre médiá upozornil, že ťažké nákladné vozidlá sú zodpovedné za 27 percent emisií CO2 vyprodukovaných cestnou dopravou v Únii a celkovo môžu za produkciu takmer piatich percent emisií skleníkových plynov v EÚ.

V dôsledku nárastu cestnej nákladnej dopravy sa od roku 1990 emisie produkované ťažkými nákladnými vozidlami zvýšili o 25 percent.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 31 172
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 561
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 271
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 416
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 448
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 112
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 002
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 213
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 015
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 2 975

Téma: Oxid uhličitý


Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner bol pre Privatbanku už príťažou, Haščák ho usvedčuje z klamstva

Banka mala pod kontrolou dôležitú sériu prevodov pri tunelovaní Technopolu.

Budovu Technopolu podľa polície vytunelovali ľudia, ktorí sú blízki Marianovi Kočnerovi. Sám Kočner je v prípade vyšetrovaný, ale nie obvinený.
Dobré ráno naživo

Dobré ráno: Hľadá sa ten, kto rozmetá koalíciu

Druhá živá nahrávka podcastu Dobré ráno.

Predvolebná debata kandidátov na prezidenta v televízii Markíza pred druhým kolom prezidentských volieb.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pellegrini si vybral hanbu

Ak to povie Fico, premiér urobí hocičo.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Giganty majú vydavateľom platiť daň z odkazu. Ako sa zmení internet?

Europoslanci schválili novú smernicu o autorskom práve.

Ilustračné foto.
Skupina Penta je minoritným vlastníkom vydavateľa denníka SME. Na snímke spolumajiteľ Penty Jaroslav Haščák.

Penta sa možno opäť pokúsi o Markízu

Haščák odmieta, že by falošné zmenky využívali pri rokovaniach o kúpe televízií.

Marian Kočner a sídlo TV Markíza v Bratislave.

Europoslanci prijali odporúčania pre zdaňovanie a boj proti finančnej kriminalite

Europarlament vyzýva Slovensko na vyšetrenie daňových podvodov, ktoré odhalil Ján Kuciak.

Ilustračné foto.