Nie sú možné vlaky zadarmo aj dobre zaplatení zamestnanci, tvrdí SaS

Nedostatok rušnovodičov nevyrieši zníženie kvalifikačných nárokov. Miesto nezaujme kuchára ani kaderníčku, mieni strana.

Ilustračné foto.(Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s nedostatkom rušňovodičov tvrdí, že nie je možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov v železničnej doprave.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a vláda podľa SaS nie sú schopní odstrániť príčiny problémov, ktoré sami spôsobili. Poukázali pritom na návrh novely zákona o dráhach, ktorý vláda schválila v utorok.

"Nedostatok rušňovodičov sa vláda rozhodla riešiť znížením kvalifikačných nárokov potrebných na výkon tohto povolania. Premiér a jeho ministri žijú v naivnej predstave, že ak sa bude môcť o miesto rušňovodiča uchádzať trebárs kuchár alebo kaderníčka s maturitou, zvýši sa záujem o toto povolanie," povedal poslanec Národnej rady a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Nástupný plat českých rušnovodičov je výrazne vyšší

Strana uviedla, že v ponuke práce na stránkach Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. je nástupný plat rušňovodiča bez praxe 734 eur. Pýtajú sa, kto sa bude chcieť stať za takúto mzdu rušňovodičom, keď napríklad České dráhy ponúkajú za tú istú pozíciu v prepočte 1 300 až 1 700 eur.

Prečítajte si tiež: Vláda chce pomôcť železniciam: rušňovodič by už nemusel byť technik

"Na tejto výraznej mzdovej podvýžive ZSSK sa veľkou mierou podieľajú vlaky zadarmo, čo je z ekonomického hľadiska tejto firmy nezmyselné rozhodnutie vlády. Nie je totiž možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Získať oprávnenie stať sa rušňovodičom je podľa rezortu dopravy v súčasnosti pomerne dlhý proces, ktorý bol naviazaný na viacero kritérií.

"A aj keby sa niekto chcel stať rušňovodičom, tak mu to trvalo pridlho. Hlavným problémom, ktorý bolo treba vyriešiť, teda nie je plat rušňovodiča, ako strana SaS nesprávne pochopila, ale samotný proces získania potrebných oprávnení. Preto vláda rozhodla o zjednodušení tohto procesu," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Kým si podľa lídra SaS minister dopravy neuvedomí, v čom skutočne tkvie problém, nie je ho schopný vyriešiť. "A ten problém je v tom, že železničná doprava na Slovensku je hračkou v rukách populistov ako Robert Fico," myslí si Sulík.

Bezplatnú vlakovú dopravu pre žiakov, študentov a dôchodcov zaviedla vláda Smeru v novembri 2014.

Pomoc súkromných dopravcov

"Pokiaľ minister Érsek nevypudí zo železníc populizmus, pokiaľ nepochopí, že úlohou štátu nie je udržiavať a riadiť monopol v osobnej vlakovej doprave, ale postarať sa o kvalitnú železničnú infraštruktúru, po ktorej budú jazdiť súkromní dopravcovia, železnica na Slovensku nedokáže konkurovať cestnej doprave a bude len upadať," upozornil Ivan.

Uvoľnením liniek pre súkromných dopravcov všade, kde o to majú záujem, by sa podľa poslanca dosiahlo zlepšenie služieb, zníženie dotácií aj zlepšenie platových podmienok personálu. "Minulosť, kedy premával súkromný dopravca na linke Bratislava - Košice, je toho dôkazom," pripomenul Ivan.

SaS s týmto zámerom na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá návrh na zmenu zákona o doprave na dráhach.

"Chceme, aby si samosprávne kraje mohli objednávať regionálnu železničnú dopravu i v prípade, že linka presahuje hranice ich kraja. Štátu tak zostanú na starosti len rýchliky," dodal Ivan. SaS očakáva, že minister dopravy tento výrazný liberalizačný cieľ podporí.

Objednávanie regionálnych vlakov krajmi je podľa rezortu dopravy ťažko zrealizovateľné.

"Problematické by bolo, ako by jednotlivé kraje objednávali spoje, ktoré idú cez dva, alebo viac krajov (napríklad, linka z Bratislavy do Komárna ide cez tri kraje), alebo kto by rozhodol, kedy budú takéto vlaky vypravené," upozornila Ducká.

"Tento systém by navyše ešte viac skomplikovalo zosúlaďovanie spojov, ale aj tarifné podmienky," uviedla hovorkyňa. Ako dodala, navyše vôbec nie je jasné, z akých peňazí si SaS predstavuje, že sa budú tieto vlaky platiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  2. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  4. Modesta Real Estate úspešne sprostredkovala obchodnú transakciu
  5. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
  6. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  7. Viete, ako dlho trvá laserová operácia očí?
  8. Ako sa darí na Slovensku a v Európe odvetviu fintech?
  9. Rekonštrukcia interiéru v zime?
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 24 376
  2. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 14 493
  3. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 9 501
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 499
  5. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 8 915
  6. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 7 592
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 292
  8. Mimoriadne dlhopisy až 7% p.a. už od 4 rokov 4 245
  9. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 4 163
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 376

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby vyhrali všetci. Hľadajú sa porazení

K víťazstvu sa hlásia skoro všetci.

DOMOV

Najsilnejší primátori budú v Bratislave a na východe

Smeru najbližšia zostane Bystrica.

Neprehliadnite tiež

Hlavným cieľom nového šéfa koncernu General Electric je zníženie dlhu

Vyjadrenia Larryho Culpa neprijali pozitívne investori a akcia General Electric sa prepadla až o 10 percent.

Stávkové kancelárie mu neverili. Voľby vyhral s veľkým náskokom

Najviac peňazí ľuďom priniesla výhra Matúša Valla.

Tržby skupiny Kofola vzrástli od začiatku tohto roka o vyše dve percentá

V auguste tržby prvýkrát v histórii prekročili mesačnú miliardovú hranicu predajov.