Nie sú možné vlaky zadarmo aj dobre zaplatení zamestnanci, tvrdí SaS

Nedostatok rušnovodičov nevyrieši zníženie kvalifikačných nárokov. Miesto nezaujme kuchára ani kaderníčku, mieni strana.

Ilustračné foto.(Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s nedostatkom rušňovodičov tvrdí, že nie je možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov v železničnej doprave.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a vláda podľa SaS nie sú schopní odstrániť príčiny problémov, ktoré sami spôsobili. Poukázali pritom na návrh novely zákona o dráhach, ktorý vláda schválila v utorok.

"Nedostatok rušňovodičov sa vláda rozhodla riešiť znížením kvalifikačných nárokov potrebných na výkon tohto povolania. Premiér a jeho ministri žijú v naivnej predstave, že ak sa bude môcť o miesto rušňovodiča uchádzať trebárs kuchár alebo kaderníčka s maturitou, zvýši sa záujem o toto povolanie," povedal poslanec Národnej rady a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Nástupný plat českých rušnovodičov je výrazne vyšší

Strana uviedla, že v ponuke práce na stránkach Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. je nástupný plat rušňovodiča bez praxe 734 eur. Pýtajú sa, kto sa bude chcieť stať za takúto mzdu rušňovodičom, keď napríklad České dráhy ponúkajú za tú istú pozíciu v prepočte 1 300 až 1 700 eur.

Prečítajte si tiež: Vláda chce pomôcť železniciam: rušňovodič by už nemusel byť technik

"Na tejto výraznej mzdovej podvýžive ZSSK sa veľkou mierou podieľajú vlaky zadarmo, čo je z ekonomického hľadiska tejto firmy nezmyselné rozhodnutie vlády. Nie je totiž možné mať aj vlaky zadarmo, aj dobre ohodnotiť zamestnancov," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Získať oprávnenie stať sa rušňovodičom je podľa rezortu dopravy v súčasnosti pomerne dlhý proces, ktorý bol naviazaný na viacero kritérií.

"A aj keby sa niekto chcel stať rušňovodičom, tak mu to trvalo pridlho. Hlavným problémom, ktorý bolo treba vyriešiť, teda nie je plat rušňovodiča, ako strana SaS nesprávne pochopila, ale samotný proces získania potrebných oprávnení. Preto vláda rozhodla o zjednodušení tohto procesu," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Kým si podľa lídra SaS minister dopravy neuvedomí, v čom skutočne tkvie problém, nie je ho schopný vyriešiť. "A ten problém je v tom, že železničná doprava na Slovensku je hračkou v rukách populistov ako Robert Fico," myslí si Sulík.

Bezplatnú vlakovú dopravu pre žiakov, študentov a dôchodcov zaviedla vláda Smeru v novembri 2014.

Pomoc súkromných dopravcov

"Pokiaľ minister Érsek nevypudí zo železníc populizmus, pokiaľ nepochopí, že úlohou štátu nie je udržiavať a riadiť monopol v osobnej vlakovej doprave, ale postarať sa o kvalitnú železničnú infraštruktúru, po ktorej budú jazdiť súkromní dopravcovia, železnica na Slovensku nedokáže konkurovať cestnej doprave a bude len upadať," upozornil Ivan.

Uvoľnením liniek pre súkromných dopravcov všade, kde o to majú záujem, by sa podľa poslanca dosiahlo zlepšenie služieb, zníženie dotácií aj zlepšenie platových podmienok personálu. "Minulosť, kedy premával súkromný dopravca na linke Bratislava - Košice, je toho dôkazom," pripomenul Ivan.

SaS s týmto zámerom na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá návrh na zmenu zákona o doprave na dráhach.

"Chceme, aby si samosprávne kraje mohli objednávať regionálnu železničnú dopravu i v prípade, že linka presahuje hranice ich kraja. Štátu tak zostanú na starosti len rýchliky," dodal Ivan. SaS očakáva, že minister dopravy tento výrazný liberalizačný cieľ podporí.

Objednávanie regionálnych vlakov krajmi je podľa rezortu dopravy ťažko zrealizovateľné.

"Problematické by bolo, ako by jednotlivé kraje objednávali spoje, ktoré idú cez dva, alebo viac krajov (napríklad, linka z Bratislavy do Komárna ide cez tri kraje), alebo kto by rozhodol, kedy budú takéto vlaky vypravené," upozornila Ducká.

"Tento systém by navyše ešte viac skomplikovalo zosúlaďovanie spojov, ale aj tarifné podmienky," uviedla hovorkyňa. Ako dodala, navyše vôbec nie je jasné, z akých peňazí si SaS predstavuje, že sa budú tieto vlaky platiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovensky realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 18 384
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 644
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 659
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 557
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 185
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 070
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 871
  8. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 946
  9. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 2 888
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 2 852

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Európske jadro či konšpirácia z Aachenu? Prečo sa Francúzi a Nemci zblížili

Merkelová vidí ďalší krok k európskej armáde.

Dobré ráno

Dobré ráno: Chcel vypovedať, Kosík záhadne zmizol

Bol svedkom pri zavlečení Kováča do cudziny.

Stĺpček Petra Schutza

Čo môže byť za únosom Kosíka

Vidieť súvislosť s jeho svedectvom proti Lexovi je dosť zložité.

Neprehliadnite tiež

Čína požaduje vzájomný rešpekt pri riešení obchodných sporov

Washington a Peking už niekoľko mesiacov vedú obchodnú vojnu.

Nad automobilkami sa zmráka. Dva zo štyroch závodov hlásia škrty

Volkswagen ohlásil škrtanie pracovných zmien.