SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Brexit bez dohody by mohol výrazne zasiahnuť slovenské automobilky

V prípade najhoršieho scenára brexitu by mohlo byť v prvej vlne ohrozených až 7 500 pracovných miest.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Brexit bez dohody by mal významný dopad na slovenský automobilový sektor. Vyplýva to z tlačovej správy spoločnosti Coface.

Ak by sa naplnil najhorší scenár týkajúci sa odchodu Veľkej Británie z Európskej únie, teda brexit bez dohody, na Slovensku by bolo podľa prepočtov analytického tímu nadnárodnej spoločnosti Coface ohrozených v prvej vlne až 7 500 pracovných miest.

V prepočte by to pri najhoršom scenári brexitu predstavovalo pre Slovensko až šesťpercentný podiel na nominálnom hrubom domácom produkte (HDP). Konštatoval to country manažér spoločnosti Coface Slovakia Juraj Janči.

Skryť Vypnúť reklamu

S Jaguárom by to bolo ešte viac

„Pri výpočte pracovných miest vychádzali naši analytici z údajov Eurostatu týkajúcich sa zamestnanosti v automotive sektore na Slovensku za rok 2017. Keďže však Jaguar Land Rover už v týchto dňoch spustil na Slovensku svoju výrobu,

Prečítajte si tiež: Jaguar spustí výrobu pri Nitre už o týždeň Čítajte 

dopad takéhoto brexitu by bol po plnom nabehnutí výroby aj v našej štvrtej automobilke podľa nás ešte výraznejší. Samozrejme, dopad by pocítili aj ďalšie relevantné sektory v automotive reťazci,“ uviedol Juraj Janči.

Pre Slovensko, ako aj susediace krajiny ako Česko, Maďarsko či Poľsko, je pritom podľa Coface automobilový sektor významným z hľadiska zamestnanosti, ale aj investícií automobiliek do výroby a celkovo ich podielu na raste HDP.

Najmä Slovensko si pritom drží svetový prím aj v počte vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov. Väčšina vyrobených vozidiel však putuje na export, najmä do krajín Európskej únie, čo Slovensko robí podľa Coface vysoko exponovanom krajinou z hľadiska akýchkoľvek zmien v tomto exporte.

„Nateraz je rizikovosť sektora z hľadiska insolvencie firiem v automotive sektore veľmi nízka, firmy majú veľmi dobré nastavenia platieb dodávateľom a odberateľom cez clearingové centrá,“ konštatoval Juraj Janči. Aj vďaka tomu tak Coface zlepšil rating Slovenska z A3 na A2, čo je nízke riziko.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodom je podľa spoločnosti jednak medziročne najvýraznejší pokles miery celkovej insolventnosti firiem (-27 percent) v regióne strednej a východnej Európy a jednak významné investície automobiliek.

Riziko obchodu s Britániou

Na druhej strane sa však vysoká orientácia na jeden sektor ukazuje podľa Coface riziková nielen z dôvodu možných dopadov pri cyklickom vývoji, ale aj v situáciách, akou sú dieselgate, rozhodnutie Európskej únie o zákaze registrácie spaľovacích motorov do obdobia 2030 až 2050, protekcionistické opatrenia Spojených štátov či najnovšie hrozba brexitu bez dohody, kde by rizikom bolo práve zastavenie obchodu Británie s krajinami Európskej únie.

Už teraz pre automobilový sektor v Británii platí podľa Coface vysoké riziko nesplácania pohľadávok a insolvencií.

Spoločnosť Coface pôsobí viac ako 70 rokov v oblasti úverového poistenia, riadenia rizík a globálnej ekonomiky. Podporuje 50 000 klientov pri budovaní svojich podnikov. Služby a riešenia Coface pomáhajú spoločnostiam prijímať kreditné rozhodnutia s cieľom zlepšiť ich schopnosť predávať na domácom aj exportnom trhu. V roku 2017 spoločnosť Coface zamestnávala približne 4 100 ľudí v 100 krajinách sveta a zaznamenala obrat vo výške 1,4 miliardy eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Aj matematika sa dá skrotiť
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 289
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 142
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 325
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 934
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 403
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 984
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 883
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 627
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Brexit

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.

Nórske granty by mohli podporiť mestá a školy v boji proti klimatickým zmenám

Ministerstvo životného prostredia chce pomôcť šiestim mestám a 28 školám.

Máte nejaký zaujímavý projekt? Vďaka programu Komunitné granty máte šancu premeniť ho na realitu.