Ako si môžu diktovať podmienky kvalitní zamestnanci a čo všetko im firmy dnes vedia ponúknuť, hovorí riaditeľka personálnej spoločnosti ManpowerGroup Slovensko ZUZANA RUMIZ.
Koľko firiem v súčasnosti nevie zohnať zamestnancov?
"Dostatok vhodných uchádzačov nevie nájsť 54 percent firiem. A ak sa pozrieme na tento údaj pri veľkých podnikoch, teda takých, ktoré majú nad 250 zamestnancov, tak až 86 percent zamestnávateľov tvrdí, že nemôžu obsadiť voľné pracovné miesta. Spoločnosti ťažko hľadajú kandidátov na celý rad pracovných pozícií."
Čo to znamená pre zamestnancov?
"Že súčasná situácia na trhu práce je pre nich priaznivá. Dopyt po nich je veľký, voľných pozícií je veľa a nezamestnanosť je na rekordne nízkej úrovni.
Slovenská ekonomika sa od roku 2013 stabilne posilňuje a to vedie zamestnávateľov k väčšiemu optimizmu a vyššiemu dopytu po nových zamestnancoch. Zamestnanci sú v situácii, že si môžu vyberať."
Na aké pozície sa zamestnanci najťažšie zháňajú?
Kto je Zuzana Rumiz
- Je absolventkou Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave so špecializáciou na ľudské zdroje. Master štúdium absolvovala na SDA Bocconi v Miláne. Od roku 2001 pôsobila ako manažérka ľudských zdrojov v rôznych výrobných spoločnostiach. V súčasnosti zastáva pozíciu riaditeľky ManpowerGroup na Slovensku.
"Spravili sme si prieskum a spýtali sme sa zamestnávateľov, ktoré pozície sa im ťažko obsadzujú.
Podľa neho sú na prvom mieste remeselníci - ťažko vieme nájsť elektrikárov, zváračov či mechanikov.
Druhou najžiadanejšou profesiou sú šoféri, na tretej priečke je spracovateľský priemysel, ďalej obchod, pohostinstvo a reštauračné služby a, samozrejme, oblasť IT."
Na prvých priečkach ste menovali pozície, na ktoré z hľadiska kvalifikácie nie je potrebná vysoká škola. Prečo práve tam je nedostatok ľudí?
"Či je potrebná vysoká škola, alebo nie, nie je rozhodujúce. Po týchto zamestnancoch je v súčasnosti jednoducho veľký dopyt. Ekonomika rastie, firmy majú viac zákaziek, viac práce, čo znamená vyššiu potrebu zamestnancov. Do ekonomiky prišli a prichádzajú investície, fabriky a prevádzky potrebujú ľudí."
Kde ich firmy zháňajú?
"Zháňajú ich na trhu, ponúkajú im rôzne benefity, zvyšujú im mzdy. Zamestnávatelia to berú ako konkurenčný boj o zamestnanca.
Aby potrebu pracovníkov čo najrýchlejšie vykryli, vytvárajú rôzne alternatívne pracovné modely - rôzne skrátené úväzky alebo sa snažia niektoré činnosti outsorcovať, prípadne ich riešiť prostredníctvom živnostníkov."
Voľakedy stačilo dať inzerát na profesiu.sk, ľudia prišli na pohovor a za pomerne krátky čas bolo miesto obsadené. Ako to vyzerá teraz?
"Samozrejme, Profesia patrí medzi portály, kde sa pracovné miesta vyhľadávajú najčastejšie, ale už to nestačí. Firmy musia byť v hľadaní a oslovovaní nových zamestnancov aktívnejšie. Samozrejme, viac práce majú aj personálne agentúry.
Náboruje sa aktívne, marketingovými kampaňami najmä v odboroch a regiónoch, kde je nedostatok pracovníkov akútny."
Ako sa zmenilo výberové konanie?
"Keďže je nedostatok zamestnancov, firmy sa prispôsobili situácii na trhu. Sú ochotnejšie vyjsť v ústrety špecifickým požiadavkám, aby dobrého zamestnanca získali, zároveň sú ochotné zľaviť z tých svojich.
Výberové konanie je často jednoduchšie – firmy sú menej prísne v tom, čo od budúceho zamestnanca žiadajú, menej ľudí testujú, menej je aj výberových kôl.
Neplatí to, samozrejme, plošne, ale podľa nášho prieskumu takmer polovica firiem začala prehodnocovať svoje požiadavky týkajúce sa vzdelania alebo skúseností na danú pracovnú pozíciu s tým, že ponúkajú zaškolenie."
Nedostatok pracovníkov na trhu logicky zdvihne mzdy. Je vyšší plat stále hlavným motivátorom na získanie nového zamestnanca?
"Platové ohodnotenie jednoznačne mieri nahor. Vo väčšej miere sa to prejavuje v tých regiónoch Slovenska, kde dopyt po zamestnancoch jednoznačne prevažuje nad voľnými kapacitami na pracovnom trhu.
Tam, kde si zamestnanec môže vyberať medzi štyrmi – piatimi pracovnými ponukami. Samozrejme, platové ohodnotenie je stále jedným z najdôležitejších rozhodovacích kritérií.
Čísla hovoria jasne. Čeliť nedostatku uchádzačov zvýšením platov skúša až 47 percent zamestnávateľov, kým pred dvoma rokmi tento nástroj využilo len 15 percent firiem."
Ktoré sú ďalšie lákadlá pre zamestnancov? Čo okrem dobrého platu dnes pri nástupe do práce chcú?
“Veľmi žiadaný býva flexibilný pracovný čas. Je to častá požiadavka najmä mladšej generácie.
„
"Veľmi žiadaný býva flexibilný pracovný čas. Je to častá požiadavka najmä mladšej generácie.
Alebo potom, ak to nie je možné, pretože nie na každej pracovnej pozícii je možné mať flexibilný pracovný čas, tak firmy vytvárajú skrátené úväzky. Častejšia je aj práca z domu."
Osobitnou kapitolou pracovného trhu je automobilový priemysel. Čoskoro svoju výrobu spustí štvrtá automobilka – Jaguar Land Rover. Nie je jednostranné zameranie pracovného trhu príliš rizikové?
"To, že náš región vrátane Slovenska sa výrazne zameriava na automobilový priemysel, je fakt. Výhoda spočíva v tom, že máme obrovské množstvo dodávateľov a subdodávateľov do automobilového priemyslu a to sem investorov ťahá.
Ak sa však dopyt po autách zníži, je možné, že aj výroba sa obmedzí a celý reťazec nebude takým ťahúňom, ako je teraz."
V prípade, že by väčšie množstvo pracovníkov z oblasti automobilového priemyslu ostalo bez práce, ako rýchlo sa vedia preorientovať na iný typ práce?
"Tí, ktorí sú šikovní a zruční, musia byť aj učenliví. A učenlivosť je dnes veľmi dôležitá, môže zabezpečiť, aby sa ľudia mohli pretransformovať na iné profesie, keby sa naučili niečo iné.
Ale aj samotný automobilový priemysel je v kontinuálnej transformácii, prebieha digitalizácia a robotizácia, takže rozvíjanie zručností terajších zamestnancov bude veľmi dôležitou otázkou pre celý automobilový reťazec."
V čom sú šikovní Slováci okrem vyrábania áut?
"Myslím si, že veľa investorov prišlo na Slovensko vďaka tomu, že sme tu mali a máme kvalifikovanú pracovnú silu. Ale treba povedať, že naše školstvo v tomto trochu zaspalo – ale nie je to len špecifikum Slovenska.
Duálne vzdelávanie síce pomôže, ale až pracovnému trhu v budúcnosti. Vzdelávací systém sa nám s pracovným trhom zatiaľ stále nepodarilo zosúladiť."
Prebiehajúca informatizácia a automatizácia práce budú formovať aj pracovný trh v budúcnosti. Ubudne pracovných miest?
"Ani by som sa nevyjadrila tak, že miest bude ubúdať. Samozrejme, niektoré manuálne, rutinné činnosti, môžu byť v budúcnosti nahradené robotmi. Na druhej strane však pribudnú nové pracovné miesta.
Väčšina zamestnávateľov očakáva, že zavádzanie automatizácie a digitalizácie prinesie v konečnom dôsledku nárast zamestnanosti. Osemdesiattri percent mieni zachovať alebo zvýšiť počet zamestnancov a zvyšovať ich kvalifikáciu v budúcich dvoch rokoch."
Aké?
"To dnes ani presne nevieme. Až 65 percent pracovných pozícií, ktoré bude vykonávať generácia Z, v súčasnosti ani neexistujú. Samozrejme, že sme sa dokázali prispôsobiť vývoju na trhu práce už v minulosti – v bankách sme sa posunuli od pokladníka k finančnému poradcovi, od sekretárok k výkonným asistentom – redefinícia pracovných pozícií, ich vznik a zánik nie je nič nové.
Rozdiel je teraz v tom, že životný cyklus zručností je omnoho kratší než kedysi. My nevieme, aké pozície to v budúcnosti budú. Tak ako sme pred pätnástimi rokmi nevedeli o tom, že tu budú blogerky alebo Uber. Takže vieme len niečo predpokladať, aké oblasti sa budú najviac rozvíjať."
Čo by sa teda mali mladí ľudia vlastne učiť?
"Vzhľadom na revolúciu 4.0 by sa mali učiť technické odbory, informatiku, a to, čo ešte pôjde v budúcnosti, sú odbory ako obchod a starostlivosť o zákazníkov.
Rýchly rast dopytu sa očakáva aj takmer vo všetkých priemyselných odvetviach a zemepisných oblastiach pre dátových analytikov, ktorí interpretujú „veľké dáta“, alebo pre špecializovaných obchodných zástupcov ponúkajúcich riešenia automatizácie a digitalizácie. So zreteľom na to, že veľká časť obchodu sa v súčasnosti presúva na internet."
Takže tí, ktorí s počítačom veľmi pracovať nevedia a nemajú na to vlohy, tak na pracovnom trhu budú vo veľkej nevýhode?
"Mohli by byť, ale počítače v dnešných časoch už nie sú takou komplikovanou záležitosťou a existujú rýchle a účinné školenia na to, aby človek získal základné počítačové zručnosti."
A čo pracovníci z oblasti ľudských zdrojov?
"Tí majú tiež dobré vyhliadky. Kvalitného HR človeka budú vo firmách potrebovať. Na to, aby si svojich zamestnancov udržali, aby im vyhoveli, aby boli spokojní a neodišli. To bude ich úlohou."