SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

V rozpočte je na cesty prvej triedy podľa INEKO vyčlenených málo peňazí

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa Jána Kovalčíka z INEKO trestuhodne nedofinancované.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Nedofinancovanie základnej údržby a opráv štátnych ciest prvej triedy a tiež nezahrnuté desiatky miliónov eur reálne potrebných na vlaky zadarmo.

To sú podľa analytika Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Jána Kovalčíka dva najzásadnejšie problémy v návrhu rozpočtu na budúci rok pre rezort dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zanedbané cesty

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa jeho slov trestuhodne nedofinancované a aj na budúci rok sa na tento účel rozpočtuje v zákone roka "mizerných" 40 miliónov eur.

Tie podľa Kovalčíka ani zďaleka nepostačujú na primeranú údržbu vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy.

"Znamená to, že sa tieto cesty ďalej rozpadajú a bude ich nutné v budúcnosti ďalej sanovať oveľa nákladnejším spôsobom, keď dôjde k ich hlbšej deštrukcii," opísal Kovalčík na piatkovom stretnutí s novinármi.

Nedostatočné financovanie základnej údržby a opráv ciest prvej triedy je na Slovensku podľa jeho slov dlhodobým problémom.

Keďže neboli včas opravované, viac ako 1300 kilometrov z nich, teda vyše 40 %, sa dostalo do nevyhovujúceho až havarijného stavu. Na opravu takto zničených ciest už budú podľa analytika potrebné stovky miliónov eur.

Ešte podstatne vážnejším problémom však podľa Kovalčíka je stále horší stav mostov na cestách prvej triedy.

"Absolútne nepostačujúce peniaze, ktoré dostáva na ich údržbu a opravy Slovenská správa ciest, znamenajú, že len za posledné tri roky sa počet mostov v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave zvýšil o viac ako 100. Už ku koncu roku 2017 sme mali na štátnych cestách viac ako 340 mostov v týchto najhorších kategóriách," vyčíslil analytik INEKO.

Mosty ako časovaná bomba

Z mostov sa tak podľa jeho slov stala časovaná bomba. Pokiaľ vláda veľmi rýchlo nezmení prístup a nezačne seriózne udržiavať existujúcu dopravnú infraštruktúru, tak budú pribúdať prípady vynútených uzáver ciest pre havarijný stav mostov.

"Táto časovaná bomba tiká čoraz hlasnejšie a obávam sa, že nás čakajú v tomto smere zlé správy," avizoval Kovalčík.

Opravovanie mostov na cestách prvej triedy z eurofondových peňazí nie je pritom podľa analytika riešením.

Ministerstvo by malo podľa neho vysvetliť, koľko mostov a koľko kilometrov zanedbaných ciest je reálne možné rekonštruovať a modernizovať za peniaze z eurofondov.

"Podľa mojich informácií hovoríme v najlepšom prípade o desiatkach mostov, pričom počet mostov, ktoré sú v zlom až vo veľmi zlom stave, sa ráta na stovky. Tváriť sa, že eurofondy nám tento problém vyriešia, je len strkaním hlavy do piesku, pretože eurofondy môžu riešiť len menšiu časť tohto problému," zdôraznil Kovalčík.

Vlaky zadarmo

Ďalším problémom návrhu rozpočtu je podľa neho financovanie vlakov zadarmo.

Už v prvom roku ich prevádzky sa podľa Kovalčíka ukázalo, že Železničná spoločnosť Slovensko potrebovala na ne doplatiť k avizovaným 13 miliónom eur ďalších približne 15 miliónov eur.

V ďalších rokoch tieto náklady rástli, rozpočet však podľa analytika stále počíta iba s pôvodnými 13 miliónmi eur.

"Rozhodne je jasné a zrejmé, že vlaky zadarmo si vyžadujú nie 13 miliónov, ale ešte niekoľko desiatok miliónov eur navyše. Tieto už dávno mali byť zahrnuté do rozpočtu a rozhodne by mali byť doplnené aj do rozpočtu na rok 2019," vysvetlil.

Vláda by sa podľa neho nemala tváriť, že toto sú náklady, ktoré sa ukážu a vyplatia až dodatočne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 657
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 237
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 331
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 265
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 286
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 397
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 289
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 049
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 6 978
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 6 971

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Sólymosovi môže pri vyšetrovaní potýčky pomôcť, že škodu vyrovnal

Maďarské médiá správu o ministrovi prekrúcajú.

László Sólymos
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Z Kočnerovej knižnice vyplávali ďalšie podozrivé obchody s Bašternákom

Našli sme podivné faktúry a dokumenty, ktoré si posielali.

Obžalovaný Marian Kočner.
Všetky herečky vo filme boli v čase natáčania filmu plnoleté.
Nový čínsky vírus si vyžiadal najmenej 26 obetí na životoch.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom

Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Ilustračné foto.

Boeing uvažuje o ďalšom obmedzení výroby lietadiel 787 Dreamliner

Úvahy koncernu sa údajne týkajú lietadla 787 Dreamliner.

Boeing 787.

Nálada v českej ekonomike sa v januári zhoršila

V novembri sa index nachádzal na úrovni 98,5 bodu.

Ilustračné foto.

Volkswagen opäť zastaví výrobu, kurzarbeit štát ignoruje

Zväz automobilového priemyslu tlačí na nový model, ako zabrániť prepušťaniu.

Práca vo Volkswagene