SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

V rozpočte je na cesty prvej triedy podľa INEKO vyčlenených málo peňazí

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa Jána Kovalčíka z INEKO trestuhodne nedofinancované.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Nedofinancovanie základnej údržby a opráv štátnych ciest prvej triedy a tiež nezahrnuté desiatky miliónov eur reálne potrebných na vlaky zadarmo.

To sú podľa analytika Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Jána Kovalčíka dva najzásadnejšie problémy v návrhu rozpočtu na budúci rok pre rezort dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zanedbané cesty

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa jeho slov trestuhodne nedofinancované a aj na budúci rok sa na tento účel rozpočtuje v zákone roka "mizerných" 40 miliónov eur.

Tie podľa Kovalčíka ani zďaleka nepostačujú na primeranú údržbu vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy.

"Znamená to, že sa tieto cesty ďalej rozpadajú a bude ich nutné v budúcnosti ďalej sanovať oveľa nákladnejším spôsobom, keď dôjde k ich hlbšej deštrukcii," opísal Kovalčík na piatkovom stretnutí s novinármi.

Nedostatočné financovanie základnej údržby a opráv ciest prvej triedy je na Slovensku podľa jeho slov dlhodobým problémom.

Keďže neboli včas opravované, viac ako 1300 kilometrov z nich, teda vyše 40 %, sa dostalo do nevyhovujúceho až havarijného stavu. Na opravu takto zničených ciest už budú podľa analytika potrebné stovky miliónov eur.

Ešte podstatne vážnejším problémom však podľa Kovalčíka je stále horší stav mostov na cestách prvej triedy.

"Absolútne nepostačujúce peniaze, ktoré dostáva na ich údržbu a opravy Slovenská správa ciest, znamenajú, že len za posledné tri roky sa počet mostov v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave zvýšil o viac ako 100. Už ku koncu roku 2017 sme mali na štátnych cestách viac ako 340 mostov v týchto najhorších kategóriách," vyčíslil analytik INEKO.

Mosty ako časovaná bomba

Z mostov sa tak podľa jeho slov stala časovaná bomba. Pokiaľ vláda veľmi rýchlo nezmení prístup a nezačne seriózne udržiavať existujúcu dopravnú infraštruktúru, tak budú pribúdať prípady vynútených uzáver ciest pre havarijný stav mostov.

"Táto časovaná bomba tiká čoraz hlasnejšie a obávam sa, že nás čakajú v tomto smere zlé správy," avizoval Kovalčík.

Opravovanie mostov na cestách prvej triedy z eurofondových peňazí nie je pritom podľa analytika riešením.

Ministerstvo by malo podľa neho vysvetliť, koľko mostov a koľko kilometrov zanedbaných ciest je reálne možné rekonštruovať a modernizovať za peniaze z eurofondov.

"Podľa mojich informácií hovoríme v najlepšom prípade o desiatkach mostov, pričom počet mostov, ktoré sú v zlom až vo veľmi zlom stave, sa ráta na stovky. Tváriť sa, že eurofondy nám tento problém vyriešia, je len strkaním hlavy do piesku, pretože eurofondy môžu riešiť len menšiu časť tohto problému," zdôraznil Kovalčík.

Vlaky zadarmo

Ďalším problémom návrhu rozpočtu je podľa neho financovanie vlakov zadarmo.

Už v prvom roku ich prevádzky sa podľa Kovalčíka ukázalo, že Železničná spoločnosť Slovensko potrebovala na ne doplatiť k avizovaným 13 miliónom eur ďalších približne 15 miliónov eur.

V ďalších rokoch tieto náklady rástli, rozpočet však podľa analytika stále počíta iba s pôvodnými 13 miliónmi eur.

"Rozhodne je jasné a zrejmé, že vlaky zadarmo si vyžadujú nie 13 miliónov, ale ešte niekoľko desiatok miliónov eur navyše. Tieto už dávno mali byť zahrnuté do rozpočtu a rozhodne by mali byť doplnené aj do rozpočtu na rok 2019," vysvetlil.

Vláda by sa podľa neho nemala tváriť, že toto sú náklady, ktoré sa ukážu a vyplatia až dodatočne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  9. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 326
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 739
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 726
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 398
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 726
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 537
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 381
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 022
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 923
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 756

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.