V rozpočte je na cesty prvej triedy podľa INEKO vyčlenených málo peňazí

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa Jána Kovalčíka z INEKO trestuhodne nedofinancované.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Nedofinancovanie základnej údržby a opráv štátnych ciest prvej triedy a tiež nezahrnuté desiatky miliónov eur reálne potrebných na vlaky zadarmo.

To sú podľa analytika Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Jána Kovalčíka dva najzásadnejšie problémy v návrhu rozpočtu na budúci rok pre rezort dopravy.

Zanedbané cesty

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa jeho slov trestuhodne nedofinancované a aj na budúci rok sa na tento účel rozpočtuje v zákone roka "mizerných" 40 miliónov eur.

Tie podľa Kovalčíka ani zďaleka nepostačujú na primeranú údržbu vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy.

"Znamená to, že sa tieto cesty ďalej rozpadajú a bude ich nutné v budúcnosti ďalej sanovať oveľa nákladnejším spôsobom, keď dôjde k ich hlbšej deštrukcii," opísal Kovalčík na piatkovom stretnutí s novinármi.

Nedostatočné financovanie základnej údržby a opráv ciest prvej triedy je na Slovensku podľa jeho slov dlhodobým problémom.

Keďže neboli včas opravované, viac ako 1300 kilometrov z nich, teda vyše 40 %, sa dostalo do nevyhovujúceho až havarijného stavu. Na opravu takto zničených ciest už budú podľa analytika potrebné stovky miliónov eur.

Ešte podstatne vážnejším problémom však podľa Kovalčíka je stále horší stav mostov na cestách prvej triedy.

"Absolútne nepostačujúce peniaze, ktoré dostáva na ich údržbu a opravy Slovenská správa ciest, znamenajú, že len za posledné tri roky sa počet mostov v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave zvýšil o viac ako 100. Už ku koncu roku 2017 sme mali na štátnych cestách viac ako 340 mostov v týchto najhorších kategóriách," vyčíslil analytik INEKO.

Mosty ako časovaná bomba

Z mostov sa tak podľa jeho slov stala časovaná bomba. Pokiaľ vláda veľmi rýchlo nezmení prístup a nezačne seriózne udržiavať existujúcu dopravnú infraštruktúru, tak budú pribúdať prípady vynútených uzáver ciest pre havarijný stav mostov.

"Táto časovaná bomba tiká čoraz hlasnejšie a obávam sa, že nás čakajú v tomto smere zlé správy," avizoval Kovalčík.

Opravovanie mostov na cestách prvej triedy z eurofondových peňazí nie je pritom podľa analytika riešením.

Ministerstvo by malo podľa neho vysvetliť, koľko mostov a koľko kilometrov zanedbaných ciest je reálne možné rekonštruovať a modernizovať za peniaze z eurofondov.

"Podľa mojich informácií hovoríme v najlepšom prípade o desiatkach mostov, pričom počet mostov, ktoré sú v zlom až vo veľmi zlom stave, sa ráta na stovky. Tváriť sa, že eurofondy nám tento problém vyriešia, je len strkaním hlavy do piesku, pretože eurofondy môžu riešiť len menšiu časť tohto problému," zdôraznil Kovalčík.

Vlaky zadarmo

Ďalším problémom návrhu rozpočtu je podľa neho financovanie vlakov zadarmo.

Už v prvom roku ich prevádzky sa podľa Kovalčíka ukázalo, že Železničná spoločnosť Slovensko potrebovala na ne doplatiť k avizovaným 13 miliónom eur ďalších približne 15 miliónov eur.

V ďalších rokoch tieto náklady rástli, rozpočet však podľa analytika stále počíta iba s pôvodnými 13 miliónmi eur.

"Rozhodne je jasné a zrejmé, že vlaky zadarmo si vyžadujú nie 13 miliónov, ale ešte niekoľko desiatok miliónov eur navyše. Tieto už dávno mali byť zahrnuté do rozpočtu a rozhodne by mali byť doplnené aj do rozpočtu na rok 2019," vysvetlil.

Vláda by sa podľa neho nemala tváriť, že toto sú náklady, ktoré sa ukážu a vyplatia až dodatočne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 18 770
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 410
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 803
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 372
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 652
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 024
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 021
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 793

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zločin v priamom prenose. Súd popísal kauzu nástenka

Aktéri kauzy mali podľa súdu politické krytie.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nástenkový tender nebol ani na tej nástenke

Čo ukázali súdne dokumenty.

Stĺpček Petra Schutza

Nástenka sa stala súčasťou legendy len akosi omylom

Odkaz na úradnú tabuľu kdesi na rezortnej chodbe má svoje univerzálne využitie.

Neprehliadnite tiež

Airbus opäť varoval pred neriadeným brexitom

Firma už minula desiatky miliónov eur na prípravu na brexit.

Airbus A320neo je úspornejší a tichší.

Agentúra S&P zvýšila ratingy Maďarska

Dlhodobým a krátkodobým záväzkom pridelila stabilný výhľad.

Fidesz je najpopulárnejšou maďarskou stranou.

Ceny ropy v piatok vzrástli na tohtoročné maximá

Saudská Arábia obmedzuje ťažbu viac, než sa očakávalo.

Ilustračné foto

Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom?

Lietadlo sa na dnešnom trhu ťažko uplatňuje.

Pohľad do prvej triedy lietadla Airbus A380.

V Česku vytláčajú komodity zo zahraničia domáce produkty

Českí producenti svoju produkciu predávajú do zahraničia.

Ilustračné foto.