V rozpočte je na cesty prvej triedy podľa INEKO vyčlenených málo peňazí

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa Jána Kovalčíka z INEKO trestuhodne nedofinancované.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Nedofinancovanie základnej údržby a opráv štátnych ciest prvej triedy a tiež nezahrnuté desiatky miliónov eur reálne potrebných na vlaky zadarmo.

To sú podľa analytika Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Jána Kovalčíka dva najzásadnejšie problémy v návrhu rozpočtu na budúci rok pre rezort dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zanedbané cesty

Údržba a opravy ciest prvej triedy sú podľa jeho slov trestuhodne nedofinancované a aj na budúci rok sa na tento účel rozpočtuje v zákone roka "mizerných" 40 miliónov eur.

Tie podľa Kovalčíka ani zďaleka nepostačujú na primeranú údržbu vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy.

"Znamená to, že sa tieto cesty ďalej rozpadajú a bude ich nutné v budúcnosti ďalej sanovať oveľa nákladnejším spôsobom, keď dôjde k ich hlbšej deštrukcii," opísal Kovalčík na piatkovom stretnutí s novinármi.

Nedostatočné financovanie základnej údržby a opráv ciest prvej triedy je na Slovensku podľa jeho slov dlhodobým problémom.

Keďže neboli včas opravované, viac ako 1300 kilometrov z nich, teda vyše 40 %, sa dostalo do nevyhovujúceho až havarijného stavu. Na opravu takto zničených ciest už budú podľa analytika potrebné stovky miliónov eur.

Ešte podstatne vážnejším problémom však podľa Kovalčíka je stále horší stav mostov na cestách prvej triedy.

"Absolútne nepostačujúce peniaze, ktoré dostáva na ich údržbu a opravy Slovenská správa ciest, znamenajú, že len za posledné tri roky sa počet mostov v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave zvýšil o viac ako 100. Už ku koncu roku 2017 sme mali na štátnych cestách viac ako 340 mostov v týchto najhorších kategóriách," vyčíslil analytik INEKO.

Mosty ako časovaná bomba

Z mostov sa tak podľa jeho slov stala časovaná bomba. Pokiaľ vláda veľmi rýchlo nezmení prístup a nezačne seriózne udržiavať existujúcu dopravnú infraštruktúru, tak budú pribúdať prípady vynútených uzáver ciest pre havarijný stav mostov.

"Táto časovaná bomba tiká čoraz hlasnejšie a obávam sa, že nás čakajú v tomto smere zlé správy," avizoval Kovalčík.

Opravovanie mostov na cestách prvej triedy z eurofondových peňazí nie je pritom podľa analytika riešením.

Ministerstvo by malo podľa neho vysvetliť, koľko mostov a koľko kilometrov zanedbaných ciest je reálne možné rekonštruovať a modernizovať za peniaze z eurofondov.

"Podľa mojich informácií hovoríme v najlepšom prípade o desiatkach mostov, pričom počet mostov, ktoré sú v zlom až vo veľmi zlom stave, sa ráta na stovky. Tváriť sa, že eurofondy nám tento problém vyriešia, je len strkaním hlavy do piesku, pretože eurofondy môžu riešiť len menšiu časť tohto problému," zdôraznil Kovalčík.

Vlaky zadarmo

Ďalším problémom návrhu rozpočtu je podľa neho financovanie vlakov zadarmo.

Už v prvom roku ich prevádzky sa podľa Kovalčíka ukázalo, že Železničná spoločnosť Slovensko potrebovala na ne doplatiť k avizovaným 13 miliónom eur ďalších približne 15 miliónov eur.

V ďalších rokoch tieto náklady rástli, rozpočet však podľa analytika stále počíta iba s pôvodnými 13 miliónmi eur.

"Rozhodne je jasné a zrejmé, že vlaky zadarmo si vyžadujú nie 13 miliónov, ale ešte niekoľko desiatok miliónov eur navyše. Tieto už dávno mali byť zahrnuté do rozpočtu a rozhodne by mali byť doplnené aj do rozpočtu na rok 2019," vysvetlil.

Vláda by sa podľa neho nemala tváriť, že toto sú náklady, ktoré sa ukážu a vyplatia až dodatočne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 473
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 900
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 419
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 188
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 536
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 411
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 877
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 422

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočnera obvinili za prevody bytov vo Five Star Residence

Celkovo je obvinený už v štyroch prípadoch.

DOMOV

V byte z Gorily vraj Fico pil kolu, po rokoch v kauze vypovedal

Úrad špeciálnej prokuratúry nechce prezradiť, kedy šéfa Smeru vypočuli.

Stĺpček Petra Schutza

Fica síce v Gorile vypočuli, ale vždy mu to bolo jedno

Reforma polície nie je záležitosť týždňov.

TV SME

Koaliční poslanci problém v utajenej práci Danka nevidia

Ako reagujú na utajenú prácu Danka poslanci koalície.

Neprehliadnite tiež

Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti

Štamgasti na začiatku ťažko prijali, že im má čapovať žena.

Fed plánuje pokračovať v postupnom zvyšovaní úrokových sadzieb

Prezident Donald Trump politiku postupného zvyšovania úrokových sadzieb kritizuje.

Ceny ropy klesli pre nárast zásob v Spojených štátoch

Ropné rezervy v USA sa v uplynulom týždni zvýšili o 6,5 milióna barelov.

Pošta do e-schránok meškala aj vlani, dodávateľ musel vrátiť peniaze

Dodávatelia už museli vrátiť štátu 500-tisíc eur.

Taliansky premiér Conte nevidí priestor na zmenu rozpočtu

Eurokomisia pravdepodobne odmietne návrh talianskeho rozpočtu.