BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky nesúhlasia s návrhom rozpočtu verejnej správy na rok 2019.
Považujú ho za neakceptovateľný, likvidačný a nekorešpondujúci s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie podľa platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.
Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v pondelok informoval, tak ako v minulosti, ani teraz nie sú jeho požiadavky akceptované.
Tlačili na vyššiu dotáciu
ŽSR požiadali pre rok 2019 o prevádzkovú dotáciu vo výške 316,5 mil. eur. Tlak na vyššiu dotáciu podľa spoločnosti vzniká najmä s naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu vo výške 55 mil. eur.
Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry je však v návrhu rozpočtu na budúci rok kalkulovaná len na úrovni 250 mil. eur na celý rok, ako v minulých rokoch, takže nepokrýva potrebu ŽSR v objeme 66,5 mil. eur.
"Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc," povedal k návrhu rozpočtu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
"Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR," uviedol.
ŽSR predložili pre rok 2019 aj požiadavku na investície zamerané na financovanie projektov s cieľom modernizácie a zvýšenia bezpečnosti železničnej infraštruktúry v objeme 39,12 mil. eur. V návrhu rozpočtu je na túto oblasť vyčlenených len 8,32 mil. eur.
Zároveň ŽSR požiadali o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur.
Táto žiadosť nebola podľa podniku vôbec akceptovaná. Celkovo je investičná dotácia pre budúci rok nižšia oproti požiadavkám ŽSR o 85 mil. eur.
"Mrzí nás, že nedostatočné financovanie ŽSR budú v plnom rozsahu pociťovať opäť na svojej koži aj zamestnanci ŽSR, ktorí sa dennodenne o infraštruktúru starajú, a samozrejme aj cestujúca verejnosť," dodal Erdössy.
Investície budú menšie
Zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky je podľa ŽSR za týchto podmienok možné len v nevyhnutnom rozsahu.
Objem údržby bude musieť byť opätovne znížený a miesto modernizácie infraštruktúry budú môcť ŽSR investovať len do odstránenia havarijných stavov.
"ŽSR budú môcť realizovať prioritne len preventívnu údržbu formou diagnostiky tratí, technických skúšok a revízií. Nakoľko nebudú pokryté náklady s realizáciou ťažkých a stredne ťažkých opráv, ktoré si vyžadujú rozsiahlejšiu materiálnu podporu, resp. subdodávky, budú ŽSR nútené po zistení vád miesto opráv zavádzať opatrenia na zníženie traťovej rýchlosti, vylúčenie koľaje z prevádzky a podobne," upozornila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Zároveň budú ŽSR musieť pristúpiť k prehodnoteniu turnusovej služby, čo môže viesť k zrušeniu práce v rozsahu 24 hodín denne v týždni na existujúcich pracoviskách správy a údržby železničnej infraštruktúry okrem dopravných zamestnancov.
"Uvedené bude mať za následok zvýšenie reakčného času údržby z maximálne troch hodín až na 48 a viac hodín (v prípade, že porucha nastane počas víkendu)," dodala Pavliková.
Medziročne dotácie pre ŽSR v prevádzkovej oblasti stále klesajú, a to napriek požiadavkám na vyššie dopravné výkony, znovuobnovenie osobnej dopravy na trati Šahy – Zvolen, napriek povinnosti financovať sociálny balíček vo forme príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend, inflačnému rastu a rastu miezd v národnom hospodárstve. Pri vyše 13 600 zamestnancoch to pre ŽSR znamená navýšenie v miliónoch eur.
Viac ako v minulosti
Hovorkyňa ministerstva doprava Karolína Ducká reagovala, že vláda v roku 2018 po dlhých rokoch stagnácie zvýšila dotáciu pre ŽSR o 20 miliónov eur na 270 miliónov eur. Ďalších 22,5 milióna eur dostávajú ako kompenzáciu za podporu nákladnej železničnej dopravy.
"Po náročných rozhovoroch s ministerstvom financií sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a ŽSR teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti," zdôraznila.
K tejto sume podľa nej treba ešte pripočítať približne 230 miliónov eur, ktoré budú mať železnice z európskych fondov. Spolu tak majú ŽSR k dispozícií viac ako pol miliardy eur, vyčíslila Ducká.
"Určite teda nie je možné hovoriť o likvidačnom rozpočte. Práve naopak, rezort dopravy očakáva, že zvýšené dotácie sa prejavia v lepšej kvalite dopravnej cesty," podčiarkla hovorkyňa.