SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Železnice kritizujú návrh rozpočtu, považujú ho za likvidačný

Železnice Slovenskej republiky považujú návrh rozpočtu za neakceptovateľný a likvidačný.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák, SME)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky nesúhlasia s návrhom rozpočtu verejnej správy na rok 2019.

Považujú ho za neakceptovateľný, likvidačný a nekorešpondujúci s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie podľa platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.

Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v pondelok informoval, tak ako v minulosti, ani teraz nie sú jeho požiadavky akceptované.

Tlačili na vyššiu dotáciu

ŽSR požiadali pre rok 2019 o prevádzkovú dotáciu vo výške 316,5 mil. eur. Tlak na vyššiu dotáciu podľa spoločnosti vzniká najmä s naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu vo výške 55 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry je však v návrhu rozpočtu na budúci rok kalkulovaná len na úrovni 250 mil. eur na celý rok, ako v minulých rokoch, takže nepokrýva potrebu ŽSR v objeme 66,5 mil. eur.

"Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc," povedal k návrhu rozpočtu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

"Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR," uviedol.

ŽSR predložili pre rok 2019 aj požiadavku na investície zamerané na financovanie projektov s cieľom modernizácie a zvýšenia bezpečnosti železničnej infraštruktúry v objeme 39,12 mil. eur. V návrhu rozpočtu je na túto oblasť vyčlenených len 8,32 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň ŽSR požiadali o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur.

Táto žiadosť nebola podľa podniku vôbec akceptovaná. Celkovo je investičná dotácia pre budúci rok nižšia oproti požiadavkám ŽSR o 85 mil. eur.

"Mrzí nás, že nedostatočné financovanie ŽSR budú v plnom rozsahu pociťovať opäť na svojej koži aj zamestnanci ŽSR, ktorí sa dennodenne o infraštruktúru starajú, a samozrejme aj cestujúca verejnosť," dodal Erdössy.

Investície budú menšie

Zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky je podľa ŽSR za týchto podmienok možné len v nevyhnutnom rozsahu.

Objem údržby bude musieť byť opätovne znížený a miesto modernizácie infraštruktúry budú môcť ŽSR investovať len do odstránenia havarijných stavov.

Skryť Vypnúť reklamu

"ŽSR budú môcť realizovať prioritne len preventívnu údržbu formou diagnostiky tratí, technických skúšok a revízií. Nakoľko nebudú pokryté náklady s realizáciou ťažkých a stredne ťažkých opráv, ktoré si vyžadujú rozsiahlejšiu materiálnu podporu, resp. subdodávky, budú ŽSR nútené po zistení vád miesto opráv zavádzať opatrenia na zníženie traťovej rýchlosti, vylúčenie koľaje z prevádzky a podobne," upozornila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Zároveň budú ŽSR musieť pristúpiť k prehodnoteniu turnusovej služby, čo môže viesť k zrušeniu práce v rozsahu 24 hodín denne v týždni na existujúcich pracoviskách správy a údržby železničnej infraštruktúry okrem dopravných zamestnancov.

"Uvedené bude mať za následok zvýšenie reakčného času údržby z maximálne troch hodín až na 48 a viac hodín (v prípade, že porucha nastane počas víkendu)," dodala Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Medziročne dotácie pre ŽSR v prevádzkovej oblasti stále klesajú, a to napriek požiadavkám na vyššie dopravné výkony, znovuobnovenie osobnej dopravy na trati Šahy – Zvolen, napriek povinnosti financovať sociálny balíček vo forme príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend, inflačnému rastu a rastu miezd v národnom hospodárstve. Pri vyše 13 600 zamestnancoch to pre ŽSR znamená navýšenie v miliónoch eur.

Viac ako v minulosti

Hovorkyňa ministerstva doprava Karolína Ducká reagovala, že vláda v roku 2018 po dlhých rokoch stagnácie zvýšila dotáciu pre ŽSR o 20 miliónov eur na 270 miliónov eur. Ďalších 22,5 milióna eur dostávajú ako kompenzáciu za podporu nákladnej železničnej dopravy.

"Po náročných rozhovoroch s ministerstvom financií sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a ŽSR teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti," zdôraznila.

Skryť Vypnúť reklamu

K tejto sume podľa nej treba ešte pripočítať približne 230 miliónov eur, ktoré budú mať železnice z európskych fondov. Spolu tak majú ŽSR k dispozícií viac ako pol miliardy eur, vyčíslila Ducká.

"Určite teda nie je možné hovoriť o likvidačnom rozpočte. Práve naopak, rezort dopravy očakáva, že zvýšené dotácie sa prejavia v lepšej kvalite dopravnej cesty," podčiarkla hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 418
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 511
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 135
  4. Aká je chémia vôní 10 887
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 504
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 888
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 856
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 224
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 843
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 6 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Čas na zadné dvierka

Právny štát sa odkladá. Poľsko a Maďarsko zrejme prinútia Úniu k ústupu.

Peter Schutz

Nového šéfa polície vyberá aj Spišiak. Prišli štyri prihlášky

Konečné slovo pri výbere bude mať minister Mikulec.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku vzniklo Národné superpočítačové centrum

Superpočítače bude možné využívať v prospech biznisu aj verejného sektora.

Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová.

Počet nezamestnaných v Nemecku v novembri nečakane klesol

Analytici pritom predpovedali ich nárast.

Ilustračné foto.

Dotácie na nájomné budú môcť podnikatelia získať aj v druhej vlne pandémie

O dotáciu môžu požiadať majitelia nielen zatvorených prevádzok, ale aj tých, ktoré boli obmedzené.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

Slovenská ekonomika klesne tento rok o viac ako šesť percent

Budúci rok sa však očakáva rast približne o 2,7 percenta.

Národná banka Slovenska.