Bratislava 15. januára (TASR) - Niektoré body anonymnej sťažnosti poukazujúcej na netransparentné hospodárenie Slovenskej správy letísk (SSL) sú opodstatnené, uviedol to dnes pre TASR minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko.
K tomuto záveru dospel na základe predloženej zápisnice s výsledkami decembrovej kontroly v tejto štátnej príspevkovej organizácii, ktorú vykonal Odbor kontroly MDPT. Súčasne nariadil na február tohto roku vykonanie hĺbkovej kontroly v SSL. "Podiel zodpovednosti jednotlivcov za stav preukáže hĺbková kontrola, určite to však nebola len jedna osoba," podotkol J. Macejko.
S obsahom správy Odboru kontroly MDPT nesúhlasí riaditeľ bratislavského letiska Jaroslav Mach, súčasne poverený riadením správy letísk. Ten podľa vyjadrenia pre TASR hĺbkovú kontrolu len privíta a je ochotný niesť jej dôsledky.
Minuloročná kontrola rezortného ministerstva poukázala okrem iného na neplnenie povinnosti vo vzťahu k vedeniu agendy súvisiacej s používaním piatich služobných motorových vozidiel, ale aj na absenciu dokladov o účele zahraničných leteckých služobných ciest. J. Mach v tejto súvislosti priznal isté administratívne nedostatky, ale odmietol podozrenie z využívania vozidiel na súkromné účely. Lety schválené vedením SSL, ako napríklad cesta pre dve osoby do Košíc, mali podľa jeho slov služobný charakter. "V rámci tohto letu boli do Košíc vyslaní pracovníci za účelom kontroly projektovej dokumentácie košického terminálu, čo, myslím si, je plne v záujme SSL," povedal J. Mach. Zmyslom pracovnej cesty z Viedne do švédskeho Malmö bola podľa neho stáž zamestnancov oddelenia marketingu, o čom svedčí aj podrobne vypracovaná správa z cesty. J. Mach je preto zaskočený výčitkou MDPT, že dokumenty u tejto služobnej cesty absentovali.
Podozrenie z klientelizmu vo veci zadania prác na odstraňovaní následkov havárie lietadla Southern Airlines, spoločnosti blízkej bývalému riaditeľovi leteckej sekcie na ministerstve, je ďalším zo záverov kontroly MDPT. Tohto činu sa mal dopustiť ešte bývalý riaditeľ SSL Juraj Mitka, ktoré odvolal minister dopravy 13. augusta minulého roku z iných dôvodov. "Spoločnosť Pilot Club, s. r. o. mala speňažením použiteľných dielcov havarovaného lietadla, zaplatiť SSL náklady spojené s odstraňovaním následkov nehody vo výške 197 000 USD, spresnil J. Mach. Poisťovňa firmy Southern Airlines totiž odmietla uhradiť túto sumu z titulu neplatnej licencie pilotov, ktorí nehodu spôsobili. Správa letísk mala podľa zmluvy s Pilot Club získať až 85 % z predaja komponentov lietadla, čo by jej nahradilo vynaložené náklady.
Kontrolná komisia vytkla SSL neúčelné vynaloženie 400 000 Sk na dopravný prieskum, ktorého predmetom bola analýza využívania viedenského letiska slovenskou klientelou. Podľa J. Macha má takýto výskum opodstatnenie, nakoľko poskytuje informácie nielen pre cestovné kancelárie, ale aj leteckým dopravcom, napríklad pri rozhodovaní o zavádzaní nových liniek.