SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Elektromobily a snaha o redukciu emisií ohrozujú zisky automobiliek

Automobilkám hrozia pokuty, ak nedodržia naaridenia, Volkswagen chystá lacnejší elektromobil.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Silver Jurtinus)

PARÍŽ. Elektrické vozidlá sa pripravujú na hromadný vstup do európskych showroomov.

Po rokoch vývoja a miliardových investícií automobiliek a ich dodávateľov tak prichádza ďalšia, možno najťažšia fáza: predaj týchto tzv. čistých vozidiel so ziskom.

Prečítajte si tiež: Parížsky autosalón sa začína. Aké novinky prinesie? Čítajte 

Tento týždeň sa predstavia v Paríži elektromobily DS3 Crossback spoločnosti PSA Group, Mercedes EQC a ďalšie.

Spája ich jedno - zhoršia ziskovosť automobiliek, keďže sa im nedarí zostať v čiernych číslach. Pripustili to riaditelia oboch firiem.

A zvyšujú sa obavy, že ich vplyv na zisky automobiliek by mohol byť ešte horší, ako sa očakáva. Spotrebitelia totiž pre vyššie ceny elektromobilom stále "odolávajú". To núti výrobcov predávať ich s ešte väčšou stratou, aby splnili emisné ciele.

Skryť Vypnúť reklamu

Buď akceptujeme, že zaplatíme viac za čistú mobilitu, alebo ohrozíme európsky automobilový priemysel.

CARLOS TAVARES, VÝKONNÝ RIADITEĽ PSA PEUGEOT CITROEN

"Všetci si musia uvedomiť, že tzv. čistá mobilita je ako biopotravina - je drahšia," povedal Carlos Tavares, výkonný riaditeľ spoločnosti PSA Peugeot Citroën, ktorému patrí aj značka Opel.

Výrobca luxusných áut BMW koncom septembra varoval pred slabším ziskom a čiastočne to pripísal nákladom na elektrifikáciu a sprísnenie emisných noriem. Podľa Tavaresa to bolo len prvé z takýchto upozornení.

"Buď akceptujeme, že zaplatíme viac za čistú mobilitu, alebo ohrozíme európsky automobilový priemysel," dodal.

Automobilkám hrozia pokuty

Európsky parlament má počas druhého dňa plenárnej schôdze, ktorá sa začala v pondelok, hlasovať o plánoch na zníženie automobilových emisií oxidu uhličitého (CO2) do roku 2030 až o 45 percent z priemerných 95 gramov na kilometer v roku 2021.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohým automobilkám hrozí, že nedosiahnu tento cieľ a budú musieť zaplatiť pokuty rádovo v stovkách miliónov eur.

Po dekáde klesajúcich emisií CO2 vďaka novým vozidlám dochádza znova k ich zvýšeniu. Dôvodom je rastúca obľuba SUV modelov a prechod od dieselových na benzínové motory.

Dieselové motory totiž produkujú viac oxidov dusíka a pevných častíc, ale menej CO2.

Riešením sú elektromobily, ale ich problémom sú vyššie ceny. Objavili sa viaceré náznaky, že ceny elektrických vozidiel môžu klesnúť skôr a rýchlejšie ako výrobné náklady.

Automobilky sa totiž snažia dosiahnuť pokrok pri postupnom znižovaní emisií, ktoré sa zastavilo, aj za cenu strát. To môže dostať viaceré z nich do červených čísiel.

Volkswagen tají cenu, bude nižšia

Nemecký koncern Volkswagen (VW) v tejto súvislosti povedal, že svoj prvý elektromobil ID hatchback, ktorý chce uviesť na trh na budúci rok, bude predávať za ceny blízke cene konvenčnej verzie jeho kompaktu Golf.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tesla mala v roku 2018 jazdiť sama. Teraz havarovala pri cúvaní z garáže Čítajte 

"VW sa chystá spustiť predaj elektrických vozidiel za rovnakú cenu ako benzínových modelov, a teda so stratou," povedal Laurent Petizon, výkonný riaditeľ konzultačnej firmy AlixPartners.

Volkswagen odmietol podrobne diskutovať o cenách. "Chceme, aby naše elektrické vozidlá boli skutočnou alternatívou k rozumne vybavenému Golfu," povedal hovorca.

Volkswagen a dcérska spoločnosť Daimleru - Mercedes Benz, ako aj ďalší výrobcovia áut, chcú tiež predávať viac elektromobilov v Číne a v USA. Viac ako 200 elektromobilov a hybridov by malo vstúpiť na trhy po celom svete v nasledujúcich troch rokoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 38 084
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 529
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 901
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 813
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 092
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 517
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 192
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 115
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 266
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 923
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý predseda vlády a súčasný minister financií Igor Matovič (OĽaNO).

Covidu na Slovensku podľahlo 10 565 ľudí.

4 h
Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

13 h
Zuzana Kepplová.

Túto vládu utrápia.

18 h
Cynická obluda

Rok s Matovičom

Matovič, toho času najnedôryhodnejší politik, by sa mohol už konečne zastaviť a obzrieť sa čo za rok dosiahol.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Hodnota Brentu skĺzla hlbšie pod 63 dolárov.

9m
Ilustračné foto

Najväčší nárast zaznamenalo stavebníctvo.

22m
Ilustračné foto.

Nárast tržieb v priemysle dosiahol 1,2 percenta.

34m
AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr