BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) plánuje v tomto roku poskytnúť Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) dotáciu formou preddavku v celkovom objeme 224,56 miliónov eur.
V štátnom rozpočte na rok 2018 sa na tento účel pôvodne počítalo so sumou 209,56 miliónov eur, podobne ako vlani či na ďalšie dva roky. Konečná suma na základe skutočných výkonov na objednávku štátu môže byť vyššia.
Verejný záujem
Ministerstvo uhrádza štátnemu dopravcovi každý mesiac dvanástinu dohodnutého preddavku.
"Ministerstvo dopravy a výstavby každoročne platí dopravcom platby na základe objednávky štátu o dopravných službách vo verejnom záujme. Následne sa robí zúčtovanie voči reálnym výkonom, ktoré je v zmysle zmluvy vysporiadané v horizonte nasledujúcich dvoch rokov," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Rovnako výšku finančných prostriedkov podľa nej ovplyvňuje aj výška, resp. navyšovanie objednávky vlakových kilometrov zo strany štátu.
"Príkladom je posledné najvýraznejšie posilnenie vlakovej dopravy v okolí hlavného mesta, kde od júna pribudlo 56 nových osobných vlakov v smere do Trnavy a Senca," uviedla Ducká.
Hospodária so stratou
ZSSK napriek vysokým dotáciám naďalej hospodári so stratou, aj keď ju v posledných rokoch postupne znižuje. Svoj podiel na tom má aj bezplatná vlaková preprava žiakov, študentov a dôchodcov od novembra 2014.
V dôsledku tohto opatrenia bývalej vlády Smeru-SD výpadky tržieb z prepravy cestujúcich vo vlakoch dosahujú ročne minimálne 13 mil. eur a štát každoročne rozpočtuje túto sumu ako náhradu dopravcom, hlavne ZSSK.
Národný osobný vlakový dopravca tvrdí, že bezplatnú prepravu samostatne účtovne nesleduje, neoddeľuje ani osobitne nebilancuje, čo ani nie je možné.
"Vplyv tejto skutočnosti môže byť zaznamenateľný vo vybraných položkách výnosov (napríklad tržby) či nákladov (viac vlakov - vyšší poplatok za dopravnú cestu, pohonné hmoty a elektrinu, mzdy) ZSSK v hospodárení," uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
"Na celkovú bilanciu výnosov alebo nákladov však okrem položiek, ktoré súvisia s bezplatnou dopravou, majú vplyv aj iné položky, ktoré vstupujú do súhrnnej bilancie zmluvne objednaných vlakov," poznamenal.
Dotujú stratu
Ministerstvo dopravy na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme uhrádza ZSSK stratu vznikajúcu v súvislosti s ich poskytovaním.
"Náklady na bezplatnú prepravu sa teda neuhrádzajú osobitne, ale sú súčasťou celkovej úhrady, ktorej výška sa vypočíta rozdielom medzi celkovými ekonomicky oprávnenými nákladmi a ekonomicky oprávnenými výnosmi," priblížil Kováč.
Kým počet bezplatných cestujúcich sa stabilizoval s miernym rastom, v prípade platiacich sa výrazne zvyšuje. "Od roku 2015 nám stúpa aj počet platiacich cestujúcich, ktorý v súčasnosti už prekročil počet z obdobia pred zavedením bezplatnej prepravy," pripomenul Kováč. ZSSK prepravila v roku 2017 celkovo 72,47 milióna cestujúcich, čo bolo oproti roku 2016 viac o 10,5 %.
Počet platiacich cestujúcich vlakmi ZSSK vlani dosiahol 45,72 milióna (63,1 % z celkového počtu), pričom medziročne bol vyšší o 17,5 %, teda o 6,8 milióna. Podiel platiacich ľudí zároveň vzrástol o 3,8 percentuálneho bodu.
Bezplatne vlani cestovalo 26,75 milióna osôb (36,9 %), ich počet v porovnaní s rokom 2016 stúpol mierne o 0,26 %, resp. o 70 tisíc. Podiel cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu medziročne klesol o 3,8 percentuálneho bodu. Pri porovnaní rokov 2017 a 2015 celkový počet cestujúcich ZSSK vzrástol o 26,5 %, platiacich o 40,4 % a bezplatných o 8,65 %.