SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Štát sa na rozsiahlu liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy zatiaľ nechystá

Súťaž sa chystá len na troch menších regionálnych tratiach.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Štát zatiaľ nechystá rozsiahlu liberalizáciu osobnej železničnej dopravy na Slovensku.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR na čele s Arpádom Érsekom (Most-Híd) pripravuje na budúci rok súťaže na vlakovú prepravu cestujúcich iba na troch menších regionálnych tratiach Bratislava - Komárno, Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Pôjde o historicky prvé tendre na prevádzku verejnej osobnej vlakovej dopravy, nakoľko aj preprava na trati Bratislava - Komárno bola v minulosti zadaná priamo. Skúsenosti z týchto súťaží štát využije pri rozhodnutí o ďalšom postupe liberalizácie, jej cieľom má byť kvalitná a dostupná doprava, ktorá bude pre štát výhodná," informovala hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lákadlo na vodičov

Prvoradým cieľom pripravovanej malej liberalizácie je podľa rezortu dopravy najmä zefektívniť celý proces fungovania na danej trati a prilákať cestujúcich najmä z individuálnej automobilovej dopravy.

"Zároveň ušetrené prostriedky môžeme následne použiť na ďalšie rozširovanie ponuky vlakov verejnej dopravy, a nie financovať konkurenčný boj dopravcov z verejných zdrojov. Chceme teda na jednej strane zlepšiť kvalitu aj cenu za vlakovú dopravu na Slovensku, ale zároveň aj získať skúsenosti s procesom liberalizácie železníc, aby sa na Slovensku neopakovali chyby z iných štátov," uviedla Ducká.

Práve takto nastavená liberalizácia má podľa nej umožniť zúčastniť sa v súťaži širokému spektru dopravcov, aj menším, nielen veľkým.

V strate

Súkromný dopravca RegioJet, a. s. prepravuje cestujúcich vlakmi na trati Bratislava - Komárno od roku 2012, zákazku získal priamo bez tendra pri vtedajšom ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH). Osobnú dopravu na ďalších dvoch tratiach, na ktoré budú súťaže, zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK).

Zmluvy oboch dopravcov so štátom platia do konca roka 2020. Ministerstvo dopravy plánuje predĺžiť zmluvu so ZSSK na prepravu na všetkých ostatných tratiach, národný dopravca tak bude mať naďalej výrazný dominantný podiel v preprave na objednávku štátu bez konkurencie.

Ten napriek každoročným vysokým dotáciám štátu stále produkuje stratu aj z dôvodu bezplatnej dopravy zavedenej vládou Smeru-SD v novembri 2014.

Kam treba súkromníkov

Otvorenie dotovanej osobnej železničnej dopravy konkurencii podporuje najmä opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS).

"Musíme liberalizovať verejnú vlakovú dopravu, musíme pustiť súkromný sektor tam, kde treba plátať diery po dlhoch ZSSK," povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder liberálov pre dopravu Miroslav Ivan.

Pripomenul, že po obnovení stratových štátnych IC vlakov (bez podpory štátu) na trati Bratislava - Košice koncom roka 2016 odišiel z tejto trate RegioJet, ktorý poskytoval kvalitnejšie a lacnejšie služby.

Minister dopravy a výstavby podľa poslanca nemá žiadny plán, čo ďalej. "To, že ohlásil plánovanú liberalizáciu na niektorých stratových regionálnych linkách, nestačí. Toto nepomôže našej krajine a budeme od neho očakávať zásadnejšie riešenia," uviedol Ivan s tým, že by mal napríklad predstaviť plán rozvoja železničnej dopravy. SaS tvrdí, že štát by nemal dotovať diaľkovú vlakovú dopravu, teda rýchliky, ale iba regionálnu dopravu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  10. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  3. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  4. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  8. Levanduľa pre zamestnancov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 203
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 873
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 509
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 858
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 920
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 871
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 600
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 110
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 654
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 599

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Na Lindtnerov vzťah s Kočnerom sa pozrie aj Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.
Dobré ráno

Dobré ráno: Predĺžené moratórium je farizejský návrh

S predĺženým moratóriom prišla trojica koaličných poslancov

Podcast Dobré Ráno
Marian Kočner na súde v kauze falšovania zmeniek TV Markíza a kancelársky dvojvežiek a kongresové centrum Technopol v Bratislave.
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto to chcú zaľudia

Užijeme si menej zahovárania, viac diskusie o programových rozdieloch.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Informácie z USA aj Číny znížili ceny ropy

Predlžovanie napätia v obchode by mohlo ešte viac spomaliť rast svetovej ekonomiky.

Ilustračné foto

Únia umožní návrat boeingov 737 MAX najskôr v januári

Európski piloti plánujú testovacie lety na polovicu decembra.

Ilustračné foto.

Dohoda s Čínou nemusí byť podľa Trumpovho ministra nutne v novembri

Trump by mohol čiastkovú dohodu podísať na samite Ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce.

Trump poskytol ďalšie dôkazy vyšetrovateľom, ktorí skúmajú, či z pozície prezidenta nezneužíva svoju moc na diskreditáciu oponentov pred voľbami.

Finančná gramotnosť na Slovensku je nízka a klesá

Zadlženie domácností na Slovensku rastie.

Národná banka Slovenska.