BRATISLAVA. Finančná správa sa v budúcnosti jednoduchšie dostane k citlivým údajom o nákupných zvykoch ľudí, a to vďaka plánovanému zavedeniu on-line systému elektronických registračných pokladníc eKasa.
Upozorňuje na to právnická mimovládna organizácia EISi (European information society institute), ktorá tvrdí, že s bločkom, ktorý odošle podnikateľ — obchodník do systému finančnej správy, bude identifikovaný aj zákazník a tiež to, čo nakupoval.
Vyplýva to z navrhovanej zmeny zákona o registračných pokladniciach, ktoré dalo ministerstvo financií na pripomienkovanie ešte v júli.
V návrhu sa vymedzujú povinné údaje, ktoré bude musieť podnikateľ, ak už raz bude do online systému eKasa zapojený, odosielať.
Medzi povinnými údajmi je okrem identifikačného čísla podnikateľa, daňového identifikačného čísla či údajov o tržbách aj „unikátny identifikátor kupujúceho“.
„Domnievame sa, že nie je nevyhnutné, aby štát poznal konkrétne položky nákupu identifikovaných kupujúcich. Toto je výrazný zásah do práva na ochranu osobných údajov spotrebiteľov a existujú aj menej invazívne riešenia na účely prevencie daňových podvodov,“ vraví spolupracovník mimovládky Matúš Mesarčík.
Povinný aj nie
Ministerstvo financií spolu s finančnou správou svorne tvrdia, že údaj o kupujúcom, ktorý by ho identifikoval, povinný nie je.
Finančná správa zároveň vyvracia tvrdenia, že by mala mať v budúcnosti po spustení systému informácie o tom, čo kto nakupuje, a teda prístup k citlivým informáciám o ľuďoch, čo by bolo podľa EISi porušením nedávno zavedených európskych pravidiel na ochranu osobných údajov.
Údaje sú citlivé preto, lebo by mohli o zákazníkovi prezrádzať aj informácie o jeho zdravotnom stave, napríklad, že má alergiu na lepok alebo často nakupuje alkohol.