BRATISLAVA. Štátny podnik Vodohospodárska výstavba zrušil verejnú súťaž na expertný kontrolný systém plavebnej prevádzky stupňa Gabčíkovo.
Poskytovanie tejto služby malo zvýšiť bezpečnosť a intenzitu vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo.
Predpokladaná cena zákazky plánovanej na dva roky bola 1,864 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (2,24 mil. eur vrátane DPH).
Zákazku zrušili
"Verejný obstarávateľ zrušil predmetnú zákazku, nakoľko ani jeden uchádzač nesplnil podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a neuplatnil námietky v lehote podľa zákona o verejnom obstarávaní," zdôvodnila Vodohospodárska výstavba vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie zrušenie tendra.
Ten bol zverejnený začiatkom mája tohto roka s tým, že hlavným predmetom zákazky malo byť vytvorenie optimalizačného a simulačného modelu a nástroja na jeho využívanie v prevádzke. Podnik chcel zákazku financovať s využitím peňazí Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF). Lehota na predkladanie ponúk bola 6. júna.
Vodohospodárska výstavba v súčasnosti pripravuje projekt na inováciu a modernizáciu plavebných komôr na VD Gabčíkovo pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy. Predpokladaná hodnota prác plánovaných zhruba na tri roky je 138,88 mil. eur bez DPH (166,65 mil. eur s DPH). Celková hodnota projektu vrátane stavebných a montážnych prác dosahuje 144,67 mil. eur bez DPH (173,6 mil. eur s DPH). Financovanie investície je zabezpečené zo zdrojov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy a zo štátneho rozpočtu.
Nová verejná súťaž
Podnik vyhlásil novú verejnú súťaž na túto zákazku ešte vlani v máji, zatiaľ ju však neuzatvoril a nepodpísal zmluvu so zhotoviteľom. Pôvodná lehota na predkladanie a otváranie ponúk 17. júla 2017 bola predĺžená štyrikrát na 27. októbra minulého roka, pričom minimálna platnosť ponúk bola zmenená dvakrát z 31. decembra 2017 do konca tohto roka.
Vodohospodári v utorok dopoludnia v Gabčíkove organizujú kontrolnú obhliadku uskutočnených prác nevyhnutných pred začiatkom realizácie projektu na inováciu a modernizáciu plavebných komôr vodného diela. Vďaka príspevku z EÚ sa má značne predĺžiť životnosť zariadení a zabezpečiť plynulosť plavby v slovensko-maďarskom úseku Dunaja.
"Ide o rozsiahlu inováciu a modernizáciu. Len jedno krídlo dolných vrát má váhu približne 450 ton. Obe sa na mieste demontujú a nahradia novými. Montáž bude realizovaná priamo v danom profile," povedal vlani v máji generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera.
Moderný materiál
Stabilitu prepravy chcú zabezpečiť najmä použitím vhodnejších a modernejších materiálov oproti súčasnému stavu.
"Očakávame viac ako štandardné prevádzkové parametre plavebných komôr so zaručenou bezpečnosťou a trvalú spoľahlivosť pri paralelnom využívaní oboch plavebných komôr," uviedol vtedy Kvocera.
Projekt podľa neho vytvorí dielo spoločného záujmu krajín využívajúcich dunajskú vodnú cestu. Zahŕňa výmenu horných a dolných vrát, modernizáciu súčasného hydraulického systému plnenia a vyprázdnenia plavebných komôr, opatrenia na stabilizáciu podložia a vývoj expertného kontrolného systému.
Správnosť technologických postupov a garanciu za vykonané práce bude zabezpečovať stavebný dozor. Verejná súťaž na stavebnotechnický dozor na stavebné práce pre uvedený projekt trvá od apríla tohto roka. Predpokladaná cena za tieto služby počas štyroch rokov je 3,13 mil. eur bez DPH (3,76 mil. eur s DPH).