BRATISLAVA. Dôchodkový vek na Slovensku sa bude zverejňovať päť rokov dopredu.
Vyplýva to z novely zákona o sociálnom poistení z dielne koaličnej strany Most-Híd, ktorú vo štvrtok definitívne schválil parlament.
Dôchodkový vek v predstihu piatich rokov
Po novom sa zavedie mechanizmus, podľa ktorého sa má od roku 2019 každoročne vydávať opatrenie, ktoré určí dôchodkový vek na príslušný rok v predstihu piatich rokov.
Zmení sa tiež to, že sa bude dôchodkový vek určovať na roky a mesiace, nie na roky a dni, ako je to v súčasnosti, čím bude dôchodkový vek podľa poslancov viac zapamätateľný.
Dôchodkový vek bude rásť
Dôchodkový vek poistenca, ktorý v budúcom roku dovŕši 62 rokov, by mal byť 62 rokov a 6 mesiacov, v roku 2020 by mal dosiahnuť 62 rokov a 8 mesiacov, v roku 2021 má byť stanovený na 62 rokov a 10 mesiacov, v roku 2022 má byť 63 rokov, a v roku 2023 má byť stanovený na 63 rokov a 2 mesiace.
Inšpiráciou pre zmenu zákona bol pre poslancov dôchodkový systém v Českej republike, ktorý taktiež ustanovuje dôchodkový vek na dlhšie obdobie do budúcnosti.
Schválené novely:
- Novela zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ktorú dnes schválila Národná rada SR, by mala najmä zjednodušiť a sprehľadniť právnu úpravu rozhodovania vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Zároveň má odstrániť niektoré problémy súvisiace so správou bytového domu obomi zákonnými formami, teda správcom a spoločenstvom vlastníkov. Novela by mala zabezpečiť jednoznačnejšiu, systematickejšiu a prehľadnejšiu úpravu prijímania rozhodnutí vlastníkmi. Zároveň má spresniť viacero súčasných zákonných ustanovení a zaviesť mechanizmy pre zvýšenú informovanosť vlastníkov bytov a nebytových priestorov o veciach týkajúcich sa správy domu. Taktiež by mala priniesť účinnejšie opatrenia na zvýšenie kontroly orgánov spoločenstva alebo správcu domov, pričom by mala zaviesť aj niektoré nové práva a povinnosti týchto subjektov. Súčasný zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov z roku 1993 bol doteraz novelizovaný sedemnásťkrát.
- Samosprávne kraje, obce alebo združenia obcí budú môcť využiť neprevádzkované železničné trate na dočasné vybudovanie miestnej komunikácie pre chodcov, chodníka alebo komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu. Mali by sa tak obmedziť prípady ohrozenia bezpečnosti chodcov a cyklistov používajúcich cesty, ktorých väčšina nemá bezpečný priestor po okrajoch. Umožňuje to novela zákona o dráhach na návrh poslancov za Most-Híd, účinnosť nadobudne 1. novembra 2018.
- Novela zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorú dnes schválila Národná rada SR, prevezme smernicu Európskeho parlamentu (EP) a Rady (Európskej únie) zo 14. septembra 2016, ktorá určuje technické požiadavky na lode vnútrozemskej plavby. Cieľom je dosiahnuť súlad s právom Európskej únie v oblasti technickej spôsobilosti plavidiel vnútrozemskej plavby. Novelu s účinnosťou od 2. januára 2019 pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.Novela zákona o vnútrozemskej plavbe z roku 2000 rieši aj vykonanie nariadenia Európskej komisie z 3. januára 2017 o postupoch na identifikáciu plavidiel podľa nariadenia EP a Rady o rekreačných plavidlách a vodných skútroch. Dopravný úrad tak bude prideľovať jedinečný kód výrobcu a bude hlavným kontaktným miestom pre prideľovanie a správu kódov výrobcu v SR. Dopravný úrad bude zároveň rozhodovať o povolení na prevádzku prístaviska, prekladiska, výväziska, resp. kotviska na sledovaných vodných cestách na žiadosť ich prevádzkovateľa, čo doteraz nebolo upravené.