Vypočujte si podcast
- Odoberajte zadarmo: Apple podcasty | RSS | TuneIn | Podbean
- Čo je to podcast? | Ako počúvať na iPhone? | Ako počúvať na Androide?
- Všetky diely podcastu Index
Hypotekárny boom pokračuje, prísnejšie pravidlá na ich poskytovanie totiž nabiehajú postupne.
Od júla začali platiť prísnejšie pravidlá na poskytovanie hypoték. Zdražia takzvané stopercentné hypotéky, teda úvery, ktoré pokryjú celú kúpnu cenu nehnuteľnosti.
Národná banka tiež určila, koľko najviac si môžeme požičať. Zamestnanec s čistým príjmom tisíc eur môže dostať hypotéku najviac 96-tisíc eur.
Napriek tomu na trhu pokračuje veľký úverový boom a krátko pred letom si Slováci z bánk požičali rekordnú sumu, viac než miliardu eur.
Odhaduje sa totiž, že prísnejšie opatrenia dopadnú na ľudí až na budúci rok.
Analytici piatich najväčších slovenských bánk oslovení časopisom Forbes sa tiež zhodujú, že v budúcom roku porastú aj úrokové sadzby, ktoré sa dnes pohybujú okolo jedného percenta ročne, čo je najmenej v histórii.
Nik z nich však nepredpokladá, že by sa sadzby vrátili na úrovne spred desiatich rokov, keď sa hypotéky bežne úročili šiestimi či ôsmymi percentami.
„Nové pravidla od júla neplatia pre každého klienta a sú miernejšie ako na budúci rok v lete, nábeh bude postupný,“ hovorí v novom podcaste Index o ekonomike a podnikaní Maroš Ovčarik, riaditeľ portálu FinančnýKompas.sk.
Nikola Bajánová a Adam Valček sa s nim rozprávajú aj o:
- čo majú robiť mladí, ktorí si chcú kúpiť nehnuteľnosť, ale majú minimum vlastných úspor,
- či majú finanční poradcovia naozaj moc vybaviť „výnimku“ alebo výhodnejšie podmienky na úver,
- čo spraví s cenou hypoték nová daň z poistenia,
- ako ľudia špekulujú s extrémne lacnými hypotékami,
- alebo kedy začnú zdražovať hypotéky a či sa vráti éra päťpercentných sadzieb.
Výber ekonomických správ uplynulých dní
Coca-Cola od septembra stiahla zo stoviek automatov na základných a stredných školách sýtené sladené nápoje ako je Sprite alebo pomarančová Fanta, ale tiež ľadové čaje Fuzetea.
Obmedzenie predaj sladených nápojov deťom je dobrovoľné, je to celoeurópska iniciatíva výrobcov nealko nápojov. Zákon vyslovene zakazuje predaj kofeínových nápojov na školách.
Coca-Cola zároveň upravuje vzhľad fľašiek a školských automatov, aby boli menej výstredné. Na školách bude naďalej predávať nekalorické nápoje, napríklad ochutené minerálky, Fantu Zero či Sprite Uhorka.
Švajčiarska finančná skupina Swiss Life kupuje Fincentrum, ktoré má v Česku a na Slovensku dva a pol tisíc finančných poradcov. Podľa týždenník Trend je u nás najväčším predajcom hypoték a celkovo je štvrtým najväčším distribútorom finančných produktov.
Vo Fincentre sa zatiaľ nič nemení, obchod totiž ešte musia odobriť úrady. Swiss Life bola doteraz aktívna prevažne v západnej Európe. V Česku dnes poskytuje iba časť svojich služieb v oblasti správy majetku, investícii a sporenia na dôchodok.
Kaufland vyradil z ponuky 480 produktov konglomerátu Unilever. Na Slovensku sa to dotkne 34 výrobkov, napríklad korenín a práškových polievok Knorr, pracích prostriedkov Surf alebo aviváži Coccolino. Unilever vraj „drasticky zvýšil“ ceny, za ktoré Kaufland jeho výrobky nakupuje.
Nie je to prvýkrát, čo nemecký reťazec vyradil z ponuky známe produkty, pretože nesúhlasil s ich cenami. V minulosti škrtol popradskú Morca-Dellu alebo banskobystrické pivo Urpiner.
Rodinným firmám, ktorých akcie sa obchodujú na burzách, sa spravidla darí lepšie než ostatným spoločnostiam. Zistila to rozsiahla štúdia investičnej banky Credit Suisse (v angličtine).
Firmy, ktoré riadia príslušníci jednej rodiny, rýchlejšie rastú. Platí to všeobecne, rodinným podnikom sa totiž darí lepšie než iným porovnateľným firmám v každom regióne a odvetví. Analyzovali tisíce firiem z USA, Ázie a Európy.
Credit Suisse zistila, že rodinné firmy sa lepšie orientujú na dlhodobé ciele, sú menej odkázané na požičiavane peňazí a investujú viac do výskumu a vývoja.