SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

Vodáci kritizovali zmeny pri výstavbe diaľničného mosta cez Dunaj

Pri výstavbe diaľničného mosta D4 cez Dunaj došlo zo strany investora k 30 zmenám.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zástupcovia Asociácie bratislavských vodáckych klubov a občianskeho združenia (OZ) Triblavina tvrdia, že oproti pôvodnému schválenému plánu výstavby diaľničného mosta D4 cez Dunaj došlo zo strany investora k 30 zmenám, ktoré zásadne zmenili celú stavbu.

"Dva piliere boli zmenené na obrovské konštrukcie. Na hladine majú šírku päťposchodového domu a dĺžku polovice futbalového ihriska. Pod hladinou je na 26 betónových pilonoch prietočná časť. Toto je vhodné na stojacu alebo pomaly tečúcu vodu a nie pre Dunaj s rýchlosťou toku 1,3 metra za sekundu," konštatoval prezident Asociácie bratislavských vodáckych klubov Vladimír Mišík.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nikde inde na ňom nie sú také piliere a tento úsek je veľmi nebezpečný pre ľudí, ktorých po prevrátení malých plavidiel tam môže vtiahnuť prúd vody. V spleti pilonov a zachytených stromov je to skutočne smrteľne nebezpečné," Mišík so simulovanou demonštráciou hrozby utopenia.

Prečítajte si tiež: Ceny diaľničných známok pre rok 2019 sa nezmenia Čítajte 

Podľa neho je pochybná argumentácia Špeciálneho stavebného úradu, ktorý im odpovedal na pripomienku nebezpečného riešenia pilonov.

"Argumentovali vykonaním experimentu, keď lopta s priemerom 2,5 metra naplnená vodou do objemu 80 percent sa nepotopila. Ja som fyzik a viem, že na to treba záťaž o hmotnosti 1500 kg. Na 1. októbra zvolávame odborníkov na posúdenie experimentu s modelom ľudskej postavy," prezradil Mišík.

Násyp odrezal časť rieky, uhynuli ryby

Aj podľa Michaely Seifertovej z OZ Triblavina množstvo navrhovaných stavebných zmien nie je vhodných pre plavebnú premávku ani prírodné prostredie. Zmena šírky pilierov z 222 na 170 metrov zvyšuje riziko kolízie plavidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vykonaný násyp odrezal časť rieky, voda tam netečie a prehrieva sa, došlo k úhynu rýb. Môže dôjsť k degradácii biotopov v chránenom vtáčom území Natura 2000 aj iným prírodným zhoršeniam," povedala Seifertová.

"Drastickou zmenou projektu nebol ukončený proces posúdenia na životné prostredie a stavia sa bez povolenia. Zaslali sme podnet na Európsku komisiu aj Európsku investičnú banku, ktorá stavbu financuje," uviedla Seifertová.

Staviteľ označil námietky za neodôvodnené

Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom.

Prečítajte si tiež: Výstavba obchvatu upchá Bratislavu. Vodičov čakajú dopravné obmedzenia Čítajte 

Obavy zo strany Asociácie bratislavských vodáckych klubov sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Technické riešenie s dvoma piliermi v toku Dunaja korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom," uviedlo konzorcium.

Zmena stavby čelí námietkam

Ministerstvo dopravy odpovedalo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude odsúhlasovať aj zmeny stavby.

Prečítajte si tiež: Hlavnému mestu ešte nedoručili žiadosť o uzáveru cesty pre výstavbu D4 a R7 Čítajte 

"Proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever' nebol zastavený ani zamietnutý. V súčasnosti je konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky," uviedlo ministerstvo.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.

Most bude mať značenie pre plavbu

Dopravný úrad konštatoval, že varovanie vodákov pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané.

"Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na ich osobnej zodpovednosti, aby sa pilierom mosta vo všeobecnosti vyhli a neohrozili tým seba, prípadne iné osoby," uviedol úrad.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Od Česka až po Jadran
  6. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  7. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 683
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 526
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 219
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 067
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 705
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 712
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 196
  8. Od Česka až po Jadran 3 008
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 888
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 172
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.


6 h
Sme rodina hlasuje proti Lengvárského plánu na zvýhodnenie očkovaných

Ak Lengvarského zákon neprejde, očkovaným sa lockdown nevyhne.


2 h