Vodáci kritizovali zmeny pri výstavbe diaľničného mosta cez Dunaj

Pri výstavbe diaľničného mosta D4 cez Dunaj došlo zo strany investora k 30 zmenám.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zástupcovia Asociácie bratislavských vodáckych klubov a občianskeho združenia (OZ) Triblavina tvrdia, že oproti pôvodnému schválenému plánu výstavby diaľničného mosta D4 cez Dunaj došlo zo strany investora k 30 zmenám, ktoré zásadne zmenili celú stavbu.

"Dva piliere boli zmenené na obrovské konštrukcie. Na hladine majú šírku päťposchodového domu a dĺžku polovice futbalového ihriska. Pod hladinou je na 26 betónových pilonoch prietočná časť. Toto je vhodné na stojacu alebo pomaly tečúcu vodu a nie pre Dunaj s rýchlosťou toku 1,3 metra za sekundu," konštatoval prezident Asociácie bratislavských vodáckych klubov Vladimír Mišík.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nikde inde na ňom nie sú také piliere a tento úsek je veľmi nebezpečný pre ľudí, ktorých po prevrátení malých plavidiel tam môže vtiahnuť prúd vody. V spleti pilonov a zachytených stromov je to skutočne smrteľne nebezpečné," Mišík so simulovanou demonštráciou hrozby utopenia.

Prečítajte si tiež: Ceny diaľničných známok pre rok 2019 sa nezmenia

Podľa neho je pochybná argumentácia Špeciálneho stavebného úradu, ktorý im odpovedal na pripomienku nebezpečného riešenia pilonov.

"Argumentovali vykonaním experimentu, keď lopta s priemerom 2,5 metra naplnená vodou do objemu 80 percent sa nepotopila. Ja som fyzik a viem, že na to treba záťaž o hmotnosti 1500 kg. Na 1. októbra zvolávame odborníkov na posúdenie experimentu s modelom ľudskej postavy," prezradil Mišík.

Násyp odrezal časť rieky, uhynuli ryby

Aj podľa Michaely Seifertovej z OZ Triblavina množstvo navrhovaných stavebných zmien nie je vhodných pre plavebnú premávku ani prírodné prostredie. Zmena šírky pilierov z 222 na 170 metrov zvyšuje riziko kolízie plavidiel.

"Vykonaný násyp odrezal časť rieky, voda tam netečie a prehrieva sa, došlo k úhynu rýb. Môže dôjsť k degradácii biotopov v chránenom vtáčom území Natura 2000 aj iným prírodným zhoršeniam," povedala Seifertová.

"Drastickou zmenou projektu nebol ukončený proces posúdenia na životné prostredie a stavia sa bez povolenia. Zaslali sme podnet na Európsku komisiu aj Európsku investičnú banku, ktorá stavbu financuje," uviedla Seifertová.

Staviteľ označil námietky za neodôvodnené

Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom.

Prečítajte si tiež: Výstavba obchvatu upchá Bratislavu. Vodičov čakajú dopravné obmedzenia

Obavy zo strany Asociácie bratislavských vodáckych klubov sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.

"Technické riešenie s dvoma piliermi v toku Dunaja korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom," uviedlo konzorcium.

Zmena stavby čelí námietkam

Ministerstvo dopravy odpovedalo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude odsúhlasovať aj zmeny stavby.

Prečítajte si tiež: Hlavnému mestu ešte nedoručili žiadosť o uzáveru cesty pre výstavbu D4 a R7

"Proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever' nebol zastavený ani zamietnutý. V súčasnosti je konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky," uviedlo ministerstvo.

Stavba nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.

Most bude mať značenie pre plavbu

Dopravný úrad konštatoval, že varovanie vodákov pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané.

"Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na ich osobnej zodpovednosti, aby sa pilierom mosta vo všeobecnosti vyhli a neohrozili tým seba, prípadne iné osoby," uviedol úrad.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 872
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 849
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 975
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 582
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 7 041
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 345
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 6 003
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 5 069
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 056
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 2 807

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Stĺpček Petra Schutza

Pozícia Mayovej je už neudržateľná

Nepodarený summit významne zvyšuje pravdepodobnosť brexitu bez dohody.

Neprehliadnite tiež

Francúzi plánujú uľahčiť veľkým mestám zavedenie mýta pre autá

Paríž chce do roku 2030 zakázať vjazd naftových aj dieselových áut do mesta.

Majster tokár si na hotovú misku počká roky

Tokárov na Slovensku je málo. Najstarší z nich nástupcu nemá.

Imrecze: Nevidím dôvody na moje odvolanie pre túto kauzu

František Imrecze tvrdí, že mu zatiaľ nikto neponúkol post ministra financií.

Byty sú aj 2,5-krát drahšie ako pred pätnástimi rokmi

Bratislava, Trnava a Prešov ťahajú priemerné ceny.

Nákupná horúčka na realitnom trhu sa skončila, úplne vypredané nie je

Koľko sa oplatí investovať do predávaného bytu.