SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Z nevyužívaných tratí by sa mohli stať chodníky a cyklotrasy

Trate sa zakonzervujú pre prípad potreby, železnice by ich prenajímali.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby súhlasí s návrhom novely zákona o dráhach od trojice poslancov vládneho Mosta-Híd Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétra Vörösa.

Na základe novely by sa mohli dlhodobo nevyužívané železničné trate prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy.

Právna norma sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní a v stredu 12. septembra by sa ňou mala zaoberať vláda.

Rezort dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) tak odporúča vládnemu kabinetu, aby odsúhlasil túto právnu normu aj s niekoľkými pripomienkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Možnosti pre cyklodreziny

Ministerstvo napríklad navrhuje doplniť poslanecký návrh o to, aby sa nevyužívané dráhy mohli využiť aj na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny.

Prečítajte si tiež: Dankov nápad sa firmám nepáči, nevidia v ňom logiku Čítajte 

"V posledných rokoch sa zvýšil záujem o takýto druh dopravy, pričom jej prevádzkovanie nevyžaduje náročné technické úpravy dráhy," odôvodnil rezort.

Ministerstvo zároveň navrhuje upraviť aj doložku vybraných vplyvov k návrhu, pretože podľa rezortu nebude mať táto novela negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy.

Keď sa totiž dočasne vyjme nevyužívaná železničná trať zo správcovstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), klesnú finančné prostriedky na údržbu danej trate.

ŽSR by trate prenajímala

Náklady, ktoré budú následne súvisieť s úpravou trate na zariadenie rekreačného charakteru, teda napríklad na cyklochodník, tie už bude znášať vyšší územný celok alebo obec, ktoré uzatvoria so ŽSR zmluvu o prenájme danej trate.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: ÚVO rieši podnet v súťaži štátneho dopravcu na operatívny lízing rušňov Čítajte 

Predloženie tejto novely zákona o dráhach odôvodnila trojica poslancov predovšetkým tým, že aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja pri nevyužívanej trati iný postup, než úplné zrušenie takejto trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov. Čo vytvára ďalšie náklady a výdavky.

Samotné rušenie tratí je pritom podľa poslancov nezvrátiteľný krok a ich prípadné nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu.

Takáto úprava trate bude umožnená samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí cez ktorých územie dráha vedie.

Skryť Vypnúť reklamu

Trate sa zakonzervujú pre prípad potreby

Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate.

Podľa návrhu sa totiž umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati.

V prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby tak bude zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  2. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  7. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  8. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 357
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 145
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 957
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 830
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 611
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 437
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 032
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 974
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 850
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Soňa Jánošová

Mysleli ste si, že karta sa obráti?


22 h

Igor Matovič prišiel s nápadom na lotériu a už teraz je vcelku zrejmé, odkiaľ bude výherca hlavnej ceny.


Kanoistovi Petrovi Gellemu sa nepodarilo zopakovať finále z Ria de Janeiro.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 10 h
Policajný prezident Peter Kovařík.

Koaliční poslanci chcú vysvetlenia.


13 h

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič.

Minister predstavil obrysy reformy už začiatkom mája.


TASR 2m
Prázdny terminál austrálskej leteckej spoločnosti Qantas na letisku v Sydney.

Šírenie delta variantu spôsobilo zrušenie tisícov letov.


SITA 36m
Riaditeľka fondu Kristalina Georgieva.

Rada guvernérov schválila hotovostnú injekciu.


TASR 1 h
Predseda predstavenstva spoločností Wüstenrot na Slovensku Marian Hrotka

Budúcnosť vidia v inom vysoko konkurenčnom segmente trhu.


14 h