SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

ÚVO rieši podnet v súťaži štátneho dopravcu na operatívny lízing rušňov

Podnet podal jeden z uchádzačov.

Nový rušeň Vectron odchádza z Hlavnej stanice v Bratislave.Nový rušeň Vectron odchádza z Hlavnej stanice v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rieši podnet jedného z uchádzačov vo verejnej obchodnej súťaži Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) na operatívny lízing rušňov.

Štátny nákladný vlakový dopravca si chce prenajať desať viacsystémových lokomotív na desať rokov za 58,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (70,56 mil. eur vrátane DPH).

"ÚVO aktívne koná v predmetnej veci," informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková bez ďalších podrobností.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž sa predĺži

ZSSK CARGO uviedlo, že chce vyhodnotiť súťaž a uzatvoriť zmluvu v čo najkratšom čase, keďže má záujem využiť rušne v rámci svojich obchodných príležitostí ešte v tomto roku. Riešenie podnetu na ÚVO bude mať vplyv na predĺženie súťaže.

Prečítajte si tiež: Érsek musí informovať výbor o súťaži na prenájom rušňov Čítajte 

"Vzhľadom na prebiehajúce konanie vedené v súvislosti s predmetnou súťažou Úradom pre verejné obstarávanie ZSSK CARGO nemôže pristúpiť k jej vyhodnoteniu až do času právoplatného rozhodnutia v danej veci (za predpokladu, že úrad rozhodnutím súťaž nezruší, resp. nenariadi ZSSK CARGO túto súťaž zrušiť), pričom časový horizont vydania rozhodnutia a nadobudnutia jeho právoplatnosti nevieme v súčasnosti predikovať," uviedla pre agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Železničný dopravca neprezradil, koľko ponúk dostal v súťaži v lehote do 9. mája (pre vyhodnotenie podmienok účasti), či niekoho vylúčil a kedy majú byť otvorené obálky s ponukou ceny.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vzhľadom k tomu, že výberové konanie doposiaľ nebolo ukončené, nemôžeme poskytnúť podrobnejšie informácie týkajúce sa uvedených skutočností," odpovedala Kuncová. ZSSK CARGO považuje lízing rušňov za výhodnejší ako ich nákup.

Lízing hnacích železničných vozidiel je pre dopravcu flexibilnejší a momentálne aj výhodnejší model, umožňujúci promptne reagovať na požiadavky zákazníkov a zmeny na trhu, ako aj meniacu sa legislatívu Európskej únie.

Vyhodnotenie tendra

V spomínanej súťaži boli zatiaľ vyhodnotené podmienky účasti a oznámené uchádzačom výsledky tohto hodnotenia.

Prečítajte si tiež: Železničná spoločnosť Cargo považuje lízing rušňov za výhodnejší ako ich nákup Čítajte 

"Jeden z uchádzačov však podal podnet na ÚVO napriek tomu, že súťaž nie je súčasťou zákona o verejnom obstarávaní, keďže CARGO nemá postupovať v zmysle tohto zákona," informovala štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby Ladislava Cengelová.

Skryť Vypnúť reklamu

"Čakáme na stanovisko ÚVO, ktorý sa, predpokladáme, zaoberá tým, či je kompetentný sa k tejto súťaži vyjadriť. Veríme tomu, že dospejeme s ÚVO ku konsenzu," dodala Cengelová.

Súčasne dodala, že víťaz zatiaľ nie známy a obálky s ponukami ešte nie sú otvorené. Rezort dopravy má podľa rozhodnutia výboru informovať o súťaži do tridsať dní po jej skončení.

OĽaNO nákup kritizovalo

Opozičné hnutie OĽaNO v máji kritizovalo lízing rušňov ako menej výhodný než nákup a súťaž označilo za podozrivú, pričom už vopred predpokladalo, že jej víťazom by sa mohla stať bratislavská lízingová spoločnosť S Rail Lease, s. r. o.

Prečítajte si tiež: OĽaNO žiada zrušenie súťaže na prenájom rušňov za 60 miliónov Čítajte 

Hnutie zároveň avizovalo podanie podnetu na Najvyšší kontrolný úrad, aby súťaž preveril, ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka vyzvalo tender zrušiť.

Expert OĽaNO pre dopravu Jiří Kubáček informoval, že prenájom rušňov je menej výhodný ako nákup vzhľadom na ich životnosť tridsať rokov. "

Skryť Vypnúť reklamu

Cena nového rušňa je 4,5 mil. eur, udržiavacie náklady elektrického rušňa počas trvania jeho životnosti skoro nikdy neprevýšia náklady na jeho obstaranie, to znamená je to ďalších 4,5 mil. eur. Z toho vyplýva, že náklady celoživotného cyklu, teda tridsiatich rokov u desiatich rušňov sú 90 mil. eur,“ uviedol Kubáček.

Prenájom desiatich rušňov na tridsať rokov by podľa neho stál zhruba 180 mil. eur, teda dvakrát viac ako ich nákup.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 251
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 598
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 987
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 703
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 765
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 126
  7. Aká je chémia vôní 8 760
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 562
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 380
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Cargo Slovakia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.