SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

NDS chce dať na údržbu a opravy mostov viac ako šesť miliónov eur

V minulom roku dala Národná diaľničná spoločnosť na opravy mostov 4,5 mil. eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) plánuje v tomto roku vynaložiť na údržbu a opravy mostov vo svojej správe 6,5 mil. eur. V minulom roku na tento účel použila 4,5 mil. eur.

"Vzhľadom k tomu, že proces prípravy opráv mostov je náročný a trvá viac ako jeden rok, nie je možné jednoznačne stanoviť potrebu finančných prostriedkov pre nasledujúce roky," informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Diaľničiari v tomto roku zabezpečujú opravy mostov Podbanské, Korytné a Skala na diaľnici D1, Kováčová na rýchlostnej ceste R1 a Košice na ceste I. triedy č. 50. Zároveň pokračujú v realizácii opráv a výmeny mostných záverov.

Skryť Vypnúť reklamu

Opravy mostov

NDS má v správe podľa stavu koncom minulého roka 759 mostov v celkovej dĺžke 89 407 metrov.

"Zo všetkých mostov v správe NDS je na stupnici od I do VII v stavebno-technickom stave V, teda zlý, 29 mostov, hlavne na starších úsekoch rýchlostných ciest a diaľnic, ktoré priebežne opravujeme. Mostné objekty vo veľmi zlom, alebo havarijnom stave (stav VI, VII) sa v správe NDS nenachádzajú," povedala Michalová.

Nadmerný nárast nákladnej a kamiónovej dopravy v poslednom desaťročí podľa nej znamená zvýšené zaťaženie mostných konštrukcií, ktoré v minulosti na to neboli dimenzované.

Prístavný most v Bratislave cez Dunaj na D1 (hlavný mostný objekt) má stavebný stav III, teda dobrý, a ďalší dunajský most v hlavnom meste Lafranconi na D2 má stav IV, čiže uspokojivý.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac zaťažený

Prístavný most je najviac zaťaženým mostom v SR z hľadiska dopravného prúdu zhruba so 120 tisíc vozidlami za 24 hodín.

"Na oboch mostoch boli v posledných rokoch realizované stavebné práce v rámci údržby a opráv (výmena a opravy mostných záverov, výmena obrusnej vrstvy vozovky, odvodňovacích žľabov a odvodnenia mostov a podobne), ktoré zabezpečili ich súčasnú prevádzkyschopnosť," vymenovala Michalová.

Priemerný vek mostov podľa NDS nie je možné určiť, nakoľko ich výstavba v minulosti nebola plynulá. Najstarším diaľničným úsekom na Slovensku je D2 Malacky - Bratislava z roku 1972 s dvanástimi mostami.

Najvyšším je most Valy na úseku D3 Svrčinovec - Skalité s výškou 84 metrov a najdlhším je estakáda na D3 v úseku Žilina, Strážov - Žilina, Brodno s dĺžkou takmer 1,5 kilometra. Oba úseky D3 aj s mostami sú v prevádzke od minulého roka.

"NDS realizuje údržbu a opravy mostov s cieľom zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť premávky tak v súčasnosti, ako aj do budúcnosti," povedala hovorkyňa NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontroly

Pokiaľ ide o kontrolu mostov, počas preberacieho konania autorizovaný inžinier vykoná prvú hlavnú prehliadku mosta. Po uvedení do prevádzky je určený mostný technik, ktorý každoročne vykonáva bežnú prehliadku.

Každé štyri roky sa vykonáva hlavná prehliadka zameraná na všetky konštrukčné časti mosta.

"Zisťujú a hodnotia sa možné poruchy, spracuje sa zápis s fotodokumentáciou a na základe toho sa určí stavebno-technický stav mosta. Okrem toho, zástupcovia stredísk údržby vykonávajú denne vizuálnu kontrolu povrchu mostov. Na mostoch s predpätou nosnou konštrukciou a rozpätím nad dvadsať metrov sa vykonávajú dlhodobé geodetické merania," priblížila Michalová.

Mosty s nosnou konštrukciou z predpätého betónu a väčších rozpätí podľa NDS majú už pri výstavbe zabudovávané stále meracie zariadenia, mosty sú tak pravidelne sledované už počas výstavby a následne sa pravidelne vyhodnocujú aj počas prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tým je zabezpečené dlhodobé sledovanie parametrov, ktoré charakterizujú daný stav mostnej konštrukcie," dodala Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 947
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 260
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 009
  4. Od Česka až po Jadran 3 977
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 588
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 217
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 162
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 415
  9. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 396
  10. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 361
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Antigénové testovanie na koronavírus.

Kollárom vydobytý ústupok sa nezaočkovaným môže vypomstiť.


27. júl
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 14 h
Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


16 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Išlo predovšetkým o ženy od roku narodenia 1957.


TASR 32m

Vzrástla miera úspor.


SITA 1 h
Minister práce Milan Krajniak.

Rezort práce ju zafinancuje z programu REACT-EÚ.


TASR 3 h
(ilustračné foto)

Tento systém si obľúbila najmä mladšia generácia.


SITA 3 h