SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

V Dunaji robia pre most na D4 prípravné práce pre geologický prieskum

Podľa aktivistov stavajú podľa nového projektu, na ktorý ešte nie je povolenie.

Podľa aktivistov konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno.Podľa aktivistov konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na stavbe premostenia Dunaja na úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever vykonávajú v toku rieky prípravné práce pre geologický prieskum.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR to zistilo počas uskutočneného štátneho stavebného dohľadu na stavbe.

O námietkach rozhodne špeciálny stavebný úrad

"Stav je nemenný a konanie o zmene stavby pred dokončením týkajúce sa stavby D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever je stále prerušené," informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

"O námietkach účastníkov konania uplatnených v konaní rozhodne špeciálny stavebný úrad. Rozhodnutie bude prerušené po pominutí dôvodov prerušenia, do doriešenia námietok účastníkov konania voči dotknutým orgánom," uviedla Ducká.

Nezmenili stavebné povolenie

Prečítajte si tiež: Diaľnica D4 je čierna stavba, tvrdia aktivisti a vodáci Čítajte 

Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK) v uplynulých dňoch upozornili, že obchvat hlavného mesta na D4 stavia medzinárodné konzorcium podľa nového projektu, na ktorý ešte nemá zmenené stavebné povolenie.

"Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia,“ informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.

Skryť Vypnúť reklamu

Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby D4.

Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy – španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Konanie prerušili pre námietky

Prečítajte si tiež: Na križovatke Triblavina sa začne opäť pracovať v auguste, výstavbu zabrzdili námietky aktivistov Čítajte 

Ministerstvo dopravy a výstavby ako špeciálny stavebný úrad pre diaľnice a rýchlostné cesty prerušilo konanie o zmene stavby pred dokončením D4 v júni tohto roka.

Zhotoviteľ stavby o to požiadal ešte vlani v decembri, no keďže na predmetné stavebné objekty neboli právoplatne ukončené konania Ministerstva životného prostredia SR k zmene navrhovanej činnosti o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, špeciálny stavebný úrad prerušil konanie o zmene stavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Začatie konania oznámil v máji, no v júni ho prerušil pre námietky účastníkov konania k stanoviskám dotknutých orgánov.

"Koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Aj vďaka týmto zmenám v súťaži štát dokázal vysúťažiť oveľa priaznivejšiu cenu ako hovorili prvé odhady," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky koncesionára, zhotoviteľ momentálne získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením.

Podané námietky, rovnako ako to robili niektorí aktivisti aj pri výstavbe križovatky Triblavina, môžu mať podľa ministerstva dopravy vplyv na termín dokončenia stavby D4.

"Stavba teda nie je pozastavená, práce na stavbe môžu pokračovať podľa pôvodného stavebného povolenia," dodal rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktivisti hovoria o čiernej stavbe

Prečítajte si tiež: Daľnica medzi Bratislavou Trnavou by mala byť rozšírená do roku 2027 Čítajte 

Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000.

"Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý,“ uviedli ďalej Grožaj a Mišík.

Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno.

Napríklad, podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov.

Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné.

Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké.

Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier. Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  3. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  4. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  5. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  8. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  9. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  10. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 363
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 129
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 957
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 833
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 611
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 464
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 054
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 957
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 820
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Napadnutá loď sa plaví pod libérijskou vlajkou.

Súboj Iránu s Izraelom sa čoraz častejšie odohráva na mori.


18 h
Soňa Jánošová

Mysleli ste si, že karta sa obráti?


23 h

Igor Matovič prišiel s nápadom na lotériu a už teraz je vcelku zrejmé, odkiaľ bude výherca hlavnej ceny.


Americkí basketbalisti Kevin Durant a Devin Booker.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič.

Minister predstavil obrysy reformy už začiatkom mája.


TASR 12m
Prázdny terminál austrálskej leteckej spoločnosti Qantas na letisku v Sydney.

Šírenie delta variantu spôsobilo zrušenie tisícov letov.


SITA 46m
Riaditeľka fondu Kristalina Georgieva.

Rada guvernérov schválila hotovostnú injekciu.


TASR 1 h
Predseda predstavenstva spoločností Wüstenrot na Slovensku Marian Hrotka

Budúcnosť vidia v inom vysoko konkurenčnom segmente trhu.


14 h