SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

V Dunaji robia pre most na D4 prípravné práce pre geologický prieskum

Podľa aktivistov stavajú podľa nového projektu, na ktorý ešte nie je povolenie.

Podľa aktivistov konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno.Podľa aktivistov konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na stavbe premostenia Dunaja na úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever vykonávajú v toku rieky prípravné práce pre geologický prieskum.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR to zistilo počas uskutočneného štátneho stavebného dohľadu na stavbe.

O námietkach rozhodne špeciálny stavebný úrad

"Stav je nemenný a konanie o zmene stavby pred dokončením týkajúce sa stavby D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever je stále prerušené," informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

"O námietkach účastníkov konania uplatnených v konaní rozhodne špeciálny stavebný úrad. Rozhodnutie bude prerušené po pominutí dôvodov prerušenia, do doriešenia námietok účastníkov konania voči dotknutým orgánom," uviedla Ducká.

Nezmenili stavebné povolenie

Prečítajte si tiež: Diaľnica D4 je čierna stavba, tvrdia aktivisti a vodáci Čítajte 

Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK) v uplynulých dňoch upozornili, že obchvat hlavného mesta na D4 stavia medzinárodné konzorcium podľa nového projektu, na ktorý ešte nemá zmenené stavebné povolenie.

"Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia,“ informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.

Skryť Vypnúť reklamu

Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby D4.

Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy – španielsky Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Konanie prerušili pre námietky

Prečítajte si tiež: Na križovatke Triblavina sa začne opäť pracovať v auguste, výstavbu zabrzdili námietky aktivistov Čítajte 

Ministerstvo dopravy a výstavby ako špeciálny stavebný úrad pre diaľnice a rýchlostné cesty prerušilo konanie o zmene stavby pred dokončením D4 v júni tohto roka.

Zhotoviteľ stavby o to požiadal ešte vlani v decembri, no keďže na predmetné stavebné objekty neboli právoplatne ukončené konania Ministerstva životného prostredia SR k zmene navrhovanej činnosti o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, špeciálny stavebný úrad prerušil konanie o zmene stavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Začatie konania oznámil v máji, no v júni ho prerušil pre námietky účastníkov konania k stanoviskám dotknutých orgánov.

"Koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Aj vďaka týmto zmenám v súťaži štát dokázal vysúťažiť oveľa priaznivejšiu cenu ako hovorili prvé odhady," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky koncesionára, zhotoviteľ momentálne získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením.

Podané námietky, rovnako ako to robili niektorí aktivisti aj pri výstavbe križovatky Triblavina, môžu mať podľa ministerstva dopravy vplyv na termín dokončenia stavby D4.

"Stavba teda nie je pozastavená, práce na stavbe môžu pokračovať podľa pôvodného stavebného povolenia," dodal rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktivisti hovoria o čiernej stavbe

Prečítajte si tiež: Daľnica medzi Bratislavou Trnavou by mala byť rozšírená do roku 2027 Čítajte 

Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000.

"Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý,“ uviedli ďalej Grožaj a Mišík.

Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia, a teda načierno.

Napríklad, podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov.

Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné.

Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké.

Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier. Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  2. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. The future of M&A in Europe
  5. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  6. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  7. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 439
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 298
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 147
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 277
  5. Aká je chémia vôní 9 942
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 451
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 789
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 723
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 134
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 704
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Dunaj, Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).
Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Vakcína od Moderny fungovala pri ťažkom Covide na sto percent (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Biden zverejnil mená členov svojho ekonomického tímu

Ministerkou financií by mala byť Yellenová, bývalá šéfka centrálnej banky.

Šéfka americkej centrálnej banky (Fed) Janet Yellenová
Ilustračné foto

Vládni analytici odporúčajú prepracovať modernizáciu trate medzi Zvolenom a Fiľakovom

Z pohľadu modernizácie existujú na Slovensku podľa analytikov prioritnejšie úseky.