SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Diaľnica D4 je čierna stavba, tvrdia aktivisti a vodáci

Vodáci aj aktivisti zaslali podnet na štátny stavebný dohľad.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Diaľnica D4 pri Bratislave je čierna stavba, tvrdia Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK).

Obchvat hlavného mesta v rámci PPP projektu podľa nich stavajú na základe nového projektu, na ktorý ešte nemajú stavebné povolenie.

Prečítajte si tiež: Šéf NDS tvrdí, že križovatka Triblavina uľahčí dopravu a život ľuďom Čítajte 

"Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia," informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.

Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy - španielska Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Drastická zmena

Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000.

Prečítajte si tiež: Na križovatke Triblavina obnovili stavebné práce Čítajte 

"Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý," povedali ďalej Grožaj a Mišík.

Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia a teda načierno.

"To, čo si dovolí rakúska firma na Slovensku, by bolo v Rakúsku neakceptovateľné a firme by hrozili tvrdé sankcie," dodali.

Podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov.

Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.

Nebezpečné piliere

Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné. Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké. Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier.

"Keďže šírka pre plavbu lodí je medzinárodnými zmluvami dohodnutá na minimálne 150 metrov, zúženie vzdialenosti pilierov na 170 metrov bude predstavovať rezervu len desať metrov na každej strane a výrazne zvýši riziko kolízie," upozorňujú Grožaj a Mišík.

Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.

"Silné podozrenie zo snahy o manipuláciu údajov vyvoláva fakt, že v projektoch sa bez udania dôvodu zmenila výška storočnej hladiny Dunaja, ktorá by mala byť presne štatisticky vypočítaná a nemala by sa meniť," poznamenali predseda OZ Triblavina a prezident ABVK.

Pôvodne bola uvedená výška 132,39 metra nad morom, v novom projekte len 132,2 metra.

"Ak by bola uvedená pôvodná výška, nezmestili by sa pod mostom lode, pre ktoré je určená podjazdná výška desať metrov," uviedli Grožaj a Mišík.

O tejto podľa nich podozrivej manipulácii s údajmi mienia informovať aj Dunajskú komisiu v Budapešti, keďže Slovensko má záväzky aj k Dunaju.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 701
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 003
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 763
  4. Ktorá farba je tá tvoja? 7 960
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 424
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 651
  7. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 461
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 678
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 408
  10. Angličtina nielen pre maturantov 4 255

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Nie či, ale kedy bude koronavírus na Slovensku

Otázky a odpovede o novej nákaze.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vytvoril podmienky pre mafiánsky únos štátu? Pochopili sme?

Väčšina pozná odpoveď na tieto otázky.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Pellegrini v poslednej debate útočil na Matoviča a Kisku

Z predvolebnej diskusie predčasne odišiel Kotleba.

Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Rakúsko sa obáva dôsledkov koronavírusu na svoju ekonomiku

Austrian Airlines poslali domov 150 až 200 zamestnancov.

Lietadlo spoločnosti Austrian Airlines.

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.

ÚVO pokutoval Finančnú správu za dodatkovanie zmlúv, daniari zvažujú súd

Finančná správa podpísala sporné dodatky k zmluve v rokoch 2016 a 2018.

Finančné riaditeľstvo.

Predaj nových domov v USA v januári výrazne stúpol

Predaj nových domov v USA bol najvyšší za 12,5 roka.

Ilustračné foto.