Diaľnica D4 je čierna stavba, tvrdia aktivisti a vodáci

Vodáci aj aktivisti zaslali podnet na štátny stavebný dohľad.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Diaľnica D4 pri Bratislave je čierna stavba, tvrdia Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK).

Obchvat hlavného mesta v rámci PPP projektu podľa nich stavajú na základe nového projektu, na ktorý ešte nemajú stavebné povolenie.

Prečítajte si tiež: Šéf NDS tvrdí, že križovatka Triblavina uľahčí dopravu a život ľuďom

"Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia," informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.

Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby.

Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy - španielska Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Drastická zmena

Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000.

Prečítajte si tiež: Na križovatke Triblavina obnovili stavebné práce

"Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý," povedali ďalej Grožaj a Mišík.

Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia a teda načierno.

"To, čo si dovolí rakúska firma na Slovensku, by bolo v Rakúsku neakceptovateľné a firme by hrozili tvrdé sankcie," dodali.

Podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov.

Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.

Nebezpečné piliere

Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné. Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké. Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier.

"Keďže šírka pre plavbu lodí je medzinárodnými zmluvami dohodnutá na minimálne 150 metrov, zúženie vzdialenosti pilierov na 170 metrov bude predstavovať rezervu len desať metrov na každej strane a výrazne zvýši riziko kolízie," upozorňujú Grožaj a Mišík.

Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.

"Silné podozrenie zo snahy o manipuláciu údajov vyvoláva fakt, že v projektoch sa bez udania dôvodu zmenila výška storočnej hladiny Dunaja, ktorá by mala byť presne štatisticky vypočítaná a nemala by sa meniť," poznamenali predseda OZ Triblavina a prezident ABVK.

Pôvodne bola uvedená výška 132,39 metra nad morom, v novom projekte len 132,2 metra.

"Ak by bola uvedená pôvodná výška, nezmestili by sa pod mostom lode, pre ktoré je určená podjazdná výška desať metrov," uviedli Grožaj a Mišík.

O tejto podľa nich podozrivej manipulácii s údajmi mienia informovať aj Dunajskú komisiu v Budapešti, keďže Slovensko má záväzky aj k Dunaju.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovenský realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. Truck režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 19 191
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 822
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 703
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 097
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 788
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 767
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 378
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 3 597
  9. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 3 439
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 767

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Kičuru sa pýtali aj na kauzu s Bonulom, pochybenie odmietol

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

DOMOV

Zsuzsovú obvinili v prípade ďalšej vraždy

Obvinenie súvisí s akciou NAKA na západnom Slovensku.

ŠPORT

Bude Škriniar najdrahší obranca sveta? Pre ľudí okolo neho je to výzva

Guľa hovorí, prečo je Škriniar žiadaný.

Neprehliadnite tiež

Shutdown zasiahne rast americkej ekonomiky. Je najdlhší v histórii

Fed nebude hýbať s úrokmi minimálne do apríla, myslia si ekonómovia.

Týždňový štrajk v maďarskom Audi už začal. Pracovníci žiadajú vyššie mzdy

K predchádzajúcemu štrajku sa pripojilo štyritisíc zamestnancov automobilky.

Šéf Renaultu Ghosn cez noc rezignoval

Carlos Ghosn sedí vo väzení v Japonsku, čaká na súd.