SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Diaľnica D4 je čierna stavba, tvrdia aktivisti a vodáci

Vodáci aj aktivisti zaslali podnet na štátny stavebný dohľad.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Diaľnica D4 pri Bratislave je čierna stavba, tvrdia Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK).

Obchvat hlavného mesta v rámci PPP projektu podľa nich stavajú na základe nového projektu, na ktorý ešte nemajú stavebné povolenie.

Prečítajte si tiež: Šéf NDS tvrdí, že križovatka Triblavina uľahčí dopravu a život ľuďom Čítajte 

"Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia," informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.

Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy - španielska Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Drastická zmena

Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000.

Prečítajte si tiež: Na križovatke Triblavina obnovili stavebné práce Čítajte 

"Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý," povedali ďalej Grožaj a Mišík.

Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia a teda načierno.

Skryť Vypnúť reklamu

"To, čo si dovolí rakúska firma na Slovensku, by bolo v Rakúsku neakceptovateľné a firme by hrozili tvrdé sankcie," dodali.

Podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov.

Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.

Nebezpečné piliere

Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné. Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké. Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier.

"Keďže šírka pre plavbu lodí je medzinárodnými zmluvami dohodnutá na minimálne 150 metrov, zúženie vzdialenosti pilierov na 170 metrov bude predstavovať rezervu len desať metrov na každej strane a výrazne zvýši riziko kolízie," upozorňujú Grožaj a Mišík.

Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný.

Skryť Vypnúť reklamu

"Silné podozrenie zo snahy o manipuláciu údajov vyvoláva fakt, že v projektoch sa bez udania dôvodu zmenila výška storočnej hladiny Dunaja, ktorá by mala byť presne štatisticky vypočítaná a nemala by sa meniť," poznamenali predseda OZ Triblavina a prezident ABVK.

Pôvodne bola uvedená výška 132,39 metra nad morom, v novom projekte len 132,2 metra.

"Ak by bola uvedená pôvodná výška, nezmestili by sa pod mostom lode, pre ktoré je určená podjazdná výška desať metrov," uviedli Grožaj a Mišík.

O tejto podľa nich podozrivej manipulácii s údajmi mienia informovať aj Dunajskú komisiu v Budapešti, keďže Slovensko má záväzky aj k Dunaju.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 718
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 416
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 640
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 430
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 342
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 225
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 158
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 762
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 585
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Nad sily Slovákov bolo americké duo.


Sportnet 1 h
Účastníci protestného zhromaždenia proti opatreniam vlády.

Políciu nepriamo kritizoval aj Heger.


9 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


8 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte letnú olympiádu online.


Sportnet a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


14 h
Rozhovory ZKH: Martin Pavelka.

Dominovať bude delta variant.


TASR 16 h
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak

Štát by mal investovať do rozšírenia kapacít komunitnej,ošetrovateľskej a paliatívnej starostlivosti.


SITA 17 h
Predseda vlády SR Eduard Heger

O dôchodkovej reforme a jej časti – rodičovskom bonuse – diskutuje koalícia už takmer rok.


TASR 17 h