SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

BMW do Košíc nepríde, automobilka si vybrala Maďarsko

Debrecín vyhral aj kvôli dobrej infraštruktúre.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

MNÍCHOV. Automobilka BMW podľa všetkého nakoniec predsa len nepostaví závod v Košiciach, ako sa už niekoľko mesiacov špekulovalo.

Firma totiž informovala, že v Maďarsku investuje do nového závodu jednu miliardu eur.

Prečítajte si tiež: Bývalý rektor Technickej univerzity k BMW: Východ prišiel o 5000 pracovných miest Čítajte 

Bude stáť pri Debrecíne a zamestná viac ako tisíc ľudí.

Ročne by sa tam malo vyrobiť až 150-tisíc vozidiel so spaľovacími a hybridnými motormi alebo elektromotormi, uviedol v utorok nemecký koncern v Mníchove.

S výstavbou by sa malo začať približne o rok. Kedy závod uvedú do prevádzky a ktoré modely bude vyrábať, je ešte otvorené, povedal hovorca BMW.

Košice boli v hre

O BMW sa u nás dlho špekulovalo ako o ďalšej automobilke, ktorá by mohla prísť do priemyselného parku pri Haniske neďaleko Košíc.

To, že sme vo finále pri rozhodovaní, naznačil koncom mája dokonca aj minister financií Peter Kažimír.

„Bojujeme o ďalšiu automobilku, ktorú každý pozná a na jej vozidlách mnohí jazdíte. Prekvapilo ma, že sme vo finále. V najbližších mesiacoch sa dozvieme výsledok," povedal v tom čase na diskusnom fóre Hospodárskych novín.

Prečítajte si tiež: Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice Čítajte 

Že Slovensko bolo v úzkom finálnom výbere krajín pre nový závod spoločnosti BMW, potvrdilo nakoniec dnes (utorok) aj samotné ministerstvo hospodárstva.

Firma sa však nakoniec rozhodla inak. Debrecín si vybrala pre jeho dobrú infraštruktúru, blízkosť k dodávateľskému reťazcu a kvalifikovanú pracovnú silu.

V Maďarsku motory aj vozidlá v súčasnosti už vyrába konkurenčné Audi.

"Rozhodnutie postaviť nový závod podčiarkuje globálnu rastovú perspektívu BMW Group," povedal šéf koncernu Harald Krüger.

Dodal, že po veľkých investíciách v Číne, Mexiku a USA sa teraz posilňujú v Európe, čím podporia aj "globálnu rovnováhu výroby rozdelenej medzi Áziu, Ameriku a Európu".

V Nemecku BMW len v tomto roku preinvestuje vyše miliardu eur do modernizácie závodov a príprav na elektromobilitu.

Slovenské ministerstvo hospodárstva sa k rozhodnutiu BMW chce vyjadriť až po prijatí oficiálnej informácie od automobilky. "Súčasne však zdôrazňujeme, že pokračujú rokovania s ďalšími spoločnosťami, ktoré majú záujem v lokalite investovať,“ dodal hovorca Maroš Stano. O ktoré firmy ide, nespresnil.

Aj tak dobrá správa

Okrem BMW sa špekulovalo, že by do Košíc mohla prísť aj čínska firma Zhi-Dou. Štát dokonca už v Haniske pri Košiciach rezervoval pôdu na výstavbu nového strategického parku a začal tam už aj s prípravami územia.

Či nakoniec do Košíc prídu aspoň Číňania, je nateraz otázne. Je podľa Juraja Borgulu zo Zväzu strojárenského priemyslu možné, že vláda v čase, keď začala stavať priemyselný park pri Košiciach, sama ešte nevedela, kto doň konkrétne príde.

Aj napriek tomu, že Slovensko bitku o BMW nevyhralo, môže nám nový závod v Maďarsku pomôcť.

Od Debrecína je to k slovenským hraniciam približne dve hodiny cesty. Do Košíc to podľa trasy trvá dve až tri hodiny.

Prečítajte si tiež: Automobiloví dodávatelia na Slovensku preinvestujú ďalšie milióny. Ako to pomôže regiónom Čítajte 

Samotný závod BMW nie je jediný, kde by sa mohli Slováci zamestnať.

"Aj keby sa nakoniec BMW rozhodlo pre Česko alebo Maďarsko, pomohlo by to aj tak. Pravdepodobne by to pritiahlo ďalších dodávateľov do celého regiónu,“ povedal v minulosti pre SME analytik Finlord Boris Tomčiak.

V regióne je podľa neho stále dostatok voľných a kvalifikovaných ľudí a aj infraštruktúra sa tu značne zlepšila.

V Košickom kraji je v súčasnosti nezamestnanosť takmer deväť percent, v Prešovskom kraji je to o niečo viac ako deväť percent.

"Rozhodnutie nesmieme brať ako stratu pre Slovensko, ale ako výhru pre celý región strednej Európy. Automobilky dobre vedia, že na Slovensku, v Maďarsku a Poľsku je potenciál na budovanie tovární s relatívne nižšími nákladmi oproti Nemecku či Francúzsku," dodal Tomčiak.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 255
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 294
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 029
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 289
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 427
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 104
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 687
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 631
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 612
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 534

Téma: BMW


Článok je zaradený aj do ďalších tém Maďarsko

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Matovič zverejnil celú údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období rokov 2014 až 2017.

Martin Glváč.
Blog Jozefa Šáteka

Kto, ako a prečo zatajoval Gorilu

Kauza je koncentrovaným obrazom korupčného systému.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin padol na päťmesačné minimum

Dôvodom bola výpoveď šéfa Facebooku Marka Zuckerberga pred Kongresom.

Bitcoin.

Nálada spotrebiteľov v eurozóne je najhoršia za desať mesiacov

Nálada sa v októbri zhoršila viac, než sa očakávalo.

Ilustračné foto.

Zamestnanci siete Kačka by sa chýbajúcich výplat mohli dočkať skôr

Pre krach spoločnosti príde o prácu zhruba 1800 ľudí v rôznych regiónoch Slovenska.

Kačka patrila s ročným obratom 150 miliónov eur medzi najväčšie maloobchodné reťazce v krajine.

Tohtoročná letná sezóna bola podľa hotelierov najlepšia od vzniku Slovenskej republiky

Pomohli rekreačné poukazy, hospodársky vývoj, nižšia nezamestnanosť a zvyšovanie príjmov.

Ilustračné foto