BMW do Košíc nepríde, automobilka si vybrala Maďarsko

Debrecín vyhral aj kvôli dobrej infraštruktúre.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

MNÍCHOV. Automobilka BMW podľa všetkého nakoniec predsa len nepostaví závod v Košiciach, ako sa už niekoľko mesiacov špekulovalo.

Firma totiž informovala, že v Maďarsku investuje do nového závodu jednu miliardu eur.

Prečítajte si tiež: Bývalý rektor Technickej univerzity k BMW: Východ prišiel o 5000 pracovných miest

Bude stáť pri Debrecíne a zamestná viac ako tisíc ľudí.

Ročne by sa tam malo vyrobiť až 150-tisíc vozidiel so spaľovacími a hybridnými motormi alebo elektromotormi, uviedol v utorok nemecký koncern v Mníchove.

S výstavbou by sa malo začať približne o rok. Kedy závod uvedú do prevádzky a ktoré modely bude vyrábať, je ešte otvorené, povedal hovorca BMW.

Košice boli v hre

O BMW sa u nás dlho špekulovalo ako o ďalšej automobilke, ktorá by mohla prísť do priemyselného parku pri Haniske neďaleko Košíc.

To, že sme vo finále pri rozhodovaní, naznačil koncom mája dokonca aj minister financií Peter Kažimír.

„Bojujeme o ďalšiu automobilku, ktorú každý pozná a na jej vozidlách mnohí jazdíte. Prekvapilo ma, že sme vo finále. V najbližších mesiacoch sa dozvieme výsledok," povedal v tom čase na diskusnom fóre Hospodárskych novín.

Prečítajte si tiež: Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice

Že Slovensko bolo v úzkom finálnom výbere krajín pre nový závod spoločnosti BMW, potvrdilo nakoniec dnes (utorok) aj samotné ministerstvo hospodárstva.

Firma sa však nakoniec rozhodla inak. Debrecín si vybrala pre jeho dobrú infraštruktúru, blízkosť k dodávateľskému reťazcu a kvalifikovanú pracovnú silu.

V Maďarsku motory aj vozidlá v súčasnosti už vyrába konkurenčné Audi.

"Rozhodnutie postaviť nový závod podčiarkuje globálnu rastovú perspektívu BMW Group," povedal šéf koncernu Harald Krüger.

Dodal, že po veľkých investíciách v Číne, Mexiku a USA sa teraz posilňujú v Európe, čím podporia aj "globálnu rovnováhu výroby rozdelenej medzi Áziu, Ameriku a Európu".

V Nemecku BMW len v tomto roku preinvestuje vyše miliardu eur do modernizácie závodov a príprav na elektromobilitu.

Slovenské ministerstvo hospodárstva sa k rozhodnutiu BMW chce vyjadriť až po prijatí oficiálnej informácie od automobilky. "Súčasne však zdôrazňujeme, že pokračujú rokovania s ďalšími spoločnosťami, ktoré majú záujem v lokalite investovať,“ dodal hovorca Maroš Stano. O ktoré firmy ide, nespresnil.

Aj tak dobrá správa

Okrem BMW sa špekulovalo, že by do Košíc mohla prísť aj čínska firma Zhi-Dou. Štát dokonca už v Haniske pri Košiciach rezervoval pôdu na výstavbu nového strategického parku a začal tam už aj s prípravami územia.

Či nakoniec do Košíc prídu aspoň Číňania, je nateraz otázne. Je podľa Juraja Borgulu zo Zväzu strojárenského priemyslu možné, že vláda v čase, keď začala stavať priemyselný park pri Košiciach, sama ešte nevedela, kto doň konkrétne príde.

Aj napriek tomu, že Slovensko bitku o BMW nevyhralo, môže nám nový závod v Maďarsku pomôcť.

Od Debrecína je to k slovenským hraniciam približne dve hodiny cesty. Do Košíc to podľa trasy trvá dve až tri hodiny.

Prečítajte si tiež: Automobiloví dodávatelia na Slovensku preinvestujú ďalšie milióny. Ako to pomôže regiónom

Samotný závod BMW nie je jediný, kde by sa mohli Slováci zamestnať.

"Aj keby sa nakoniec BMW rozhodlo pre Česko alebo Maďarsko, pomohlo by to aj tak. Pravdepodobne by to pritiahlo ďalších dodávateľov do celého regiónu,“ povedal v minulosti pre SME analytik Finlord Boris Tomčiak.

V regióne je podľa neho stále dostatok voľných a kvalifikovaných ľudí a aj infraštruktúra sa tu značne zlepšila.

V Košickom kraji je v súčasnosti nezamestnanosť takmer deväť percent, v Prešovskom kraji je to o niečo viac ako deväť percent.

"Rozhodnutie nesmieme brať ako stratu pre Slovensko, ale ako výhru pre celý región strednej Európy. Automobilky dobre vedia, že na Slovensku, v Maďarsku a Poľsku je potenciál na budovanie tovární s relatívne nižšími nákladmi oproti Nemecku či Francúzsku," dodal Tomčiak.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  8. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 318
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 613
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 829
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 252
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 884
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 540
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 403
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 332
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 624
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 2 431

Téma: Wizz Air


Článok je zaradený aj do ďalších tém BMW, Maďarsko

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Tomáša Prokopčáka

Výpalníci, ktorí berú slovenskej vede

Ako môže vyzerať schéma na ministerstve.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Glváč sa zamotal do vlastných klamstiev

Ako sa podpredseda parlamentu nachytal.

Neprehliadnite tiež

Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí

Ušetriť nemusí znamenať uskromniť sa.

Kia vysvetľuje, prečo prepustila takmer tridsať ľudí

Väčšina prepustených siahla po vyššom odstupnom.

Tesco nemá papierové tašky, lebo hľadá dodávateľa

Papierové tašky plánuje nahradiť lepšími.