SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Železnice chcú kúpiť päť zubačiek a rušeň za takmer 40 miliónov eur

KDH kritizovalo predpokladanú cenu nových vlakov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR - Oliver Ondráš)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) chce nakúpiť päť ozubnicových elektrických vlakov a jeden multifunkčný rušeň pre Ozubnicovú železnicu (OŽ) a Tatranské elektrické železnice (TEŽ).

Predpokladá za ne zaplatiť počas troch rokov 39,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (47,4 miliónov eur vrátane DPH) z vlastných zdrojov. Na základe podmienok trvajúcej verejnej súťaže ozubnicové vlaky majú dosahovať rýchlosť 80 kilometrov za hodinu a mať rozchod tisíc milimetrov.

Súčasťou zákazky je dodávka požadovaných náhradných dielov, diagnostických zariadení, inventáru koľajových vozidiel a technickej dokumentácie, ako aj zaškolenie personálu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zubačky" sú zastarané

Súčasné "zubačky" sú podľa národného osobného vlakového dopravcu zastarané a kapacitne nedostatočné. Nové vlaky budú mať hybridný pohon a tak budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati Štrba - Štrbské Pleso aj na klasickej trati Štrbské pleso - Starý Smokovec - Poprad/Tatranská Lomnica.

"Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami," informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Dodal, že prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia minimálne na tridsať rokov.

Nové vlaky doplnia osemnásť vlakov vo Vysokých Tatrách - tri "zubačky" na ozubnicovej železnici a pätnásť vlakov na TEŽ - na finálny počet dvadsať kusov. Súčasné "zubačky" podľa ZSSK majú 48 rokov, v prevádzke sú od roku 1970.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nové vlaky budú musieť jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 km za hodinu. Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady minimálne 160 miest," priblížil Kováč.

Terajšie majú kapacitu 124 miest. Vozeň bude mať odkladací priestor na osem bicyklov, dva kočíky, v zime sa využije aspoň na 30 lyží, desať snoubordov, dve sánky a dva kočíky.

Kritika KDH

KDH v pondelok kritizovalo predpokladanú cenu nových vlakov a vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby súťaž zrušil a vypísal novú s dostatočným časom na prípravu transparentnej a férovej súťaže.

"Táto cena je vysoká. Obdobné dieselové jednotky s kapacitou 110 osôb Desire od Siemensu stáli 2,9 milióna eur, Bombardier Talent (kanadský výrobca) s kapacitou tristo miest stál 3,6 milióna eur," upozornil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je pravda, že tieto vlaky nemajú ozubené hnacie koleso potrebné na zubačku. Ale ak to ozubené koleso má v cenotvorbe hodnotu niekoľkých miliónov eur, tak asi bude vyrobené zo zlata," uviedol Zajac.

Predpokladá, že na základe technických kritérií zvíťazí švajčiarsky dodávateľ pri nízkom počte uchádzačov s ponukou o niečo nižšou oproti predpokladanej sume 39,5 miliónov eur bez DPH.

"Je potrebné sa opýtať ministerstva dopravy a financií, či ZSSK má schválené finančné krytie na takýto nákup," dodal Zajac. Pri dlhšom čase na ponuku a lepších kritériách by sa podľa neho v súťaži mohlo zúčastniť viac firiem a docieliť lepšiu cenu.

Nedostatočná kapacita

Národný dopravca upozornil, že vlaková doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, ZSSK pritom jazdí v sezóne bez záloh.

Skryť Vypnúť reklamu

"Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich," uviedol Kováč. Elektrické hybridné zubačky podľa neho nemožno porovnávať s bežne vyrábanými motorovými jednotkami, označil to za zavádzajúce a neobhájiteľné.

ZSSK určila predpokladanú hodnotu zákazky na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel a prieskumu trhu (oslovila desať spoločností) v segmente koľajových výrobcov. "Posudzovali sme viaceré varianty modernizácie prepravy cestujúcich na TEŽ a OŽ, pričom vybraný bol ekonomicky najvýhodnejší variant," dodal Kováč. ZSSK tvrdí, že podmienky súťaže sú férové, no až do ukončenia obstarávania sa k nej nebude vyjadrovať.

Lehota na predkladanie ponúk v tendri uplynula v pondelok 23. júla o 10:00, pričom musia platiť do 30. októbra 2018. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo zverejnené 11. júna. Uchádzači musia preukázať, že v predchádzajúcich troch rokoch od vyhlásenia verejného obstarávania dodali nové vozidlá v celkovej cene minimálne 20 mil. eur. Vlaky majú byť dodané v Rušňovom depe Poprad, z toho prvé dve ozubnicové jednotky a rušeň do 28 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 732
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 981
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 650
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 873
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 817
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 392
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 163
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 974
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


11 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze Únie dáva štát na to, čo neziskové organizácie už robia za tretinu sumy.


3. aug

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Ročne sa má usporiť 1,5 milióna eur.


12 h
Mlynské nivy.

Projekt NIVI je pokračovaním výstavby v zóne Mlynské nivy vo východnej časti ulice Mlynské nivy.


SITA 12 h
Minister Sulík a zástupca spoločnosti Ziegler Group Andreas Sandner.

Investícia by mala mať niekoľko stupňov.


SITA 12 h
V dolnokubínskej nemocnici používajú vakcínu Comirnaty od Pfizer/BioNTech.

Vláda má v rukách aj lacnejšie riešenia.


13 h