BRATISLAVA. Premávka je hustá, ale potrebujete sa čo najskôr dostať na druhú stranu.
Začnete zúrivo stláčať tlačidlo na skrinke pod semaforom, ale vôbec to nepomáha. Na zelenú si musíte aj tak počkať.
Zariadenia pod semaformi pre chodcov sa delia na dva druhy, nie všetky sú tam preto, aby semafor uprednostnil chodcov.
Najmä pre nevidiacich
Prvý typ zariadení je taký, na ktorom je nakreslená postavička chodca alebo na nich nie je žiadny obrázok, iba tlačidlo.
Ak tlačidlo na takomto zariadení stlačíte, je veľká pravdepodobnosť, že zelená naskočí naozaj skôr.
Semafory pre chodcov
- zelenú vie chodec ovplyvniť iba na určitých miestach, nie všade,
- niektoré zariadenia sú určené iba pre nevidiacich,
- moderné zariadenia na semaforoch snímajú pohyb chodcov a podľa toho zaradia cyklus pre chodcov skôr.
Stlačením odošle skrinka požiadavku do bežiaceho programu a ten zaradí cyklus pre chodcov skôr, vysvetľuje dodávateľ zariadení na slovenské semafory Siemens.
Takéto tlačidlá majú zmysel v premávke, ktorá je dynamicky riadená. To znamená, že je nastavená tak, že až keď tlačidlo niekto stlačí, tak chodci majú možnosť prejsť na druhú stranu v kratších intervaloch.
Na vyťažených križovatkách a cestách je skôr nastavená pevná premávka, to znamená, že chodci aj autá majú presne nastavené prechody: v tomto prípade stláčanie gombíkov nepomôže.
Napríklad v Bratislave je na križovatkách zhruba osemsto tlačidiel pre chodcov.
Tajné tlačidlo
Druhý typ tlačidiel by však chodci márne stláčali, zelená skôr nenaskočí. Je to preto, že ide o tlačidlá pre slabozrakých alebo nevidiacich.
Rozoznáte ich tak, že na skrinke je nakreslený chodec s paličkou. "Takéto zariadenia slúžia výhradne na orientovanie a informovanie," vysvetľuje hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer.
Funguje to tak, že ak príde nevidiaci ku skrinke a stlačí gombík, aktivuje tým vlastne zvuk semafora - po naskočení zelenej začne semafor pípať.
Oba typy skriniek majú však na spodnej strane aj takzvané skryté tlačidlo. Ak stojíte pri semafore a vidíte niekoho, ako sa ho dotýka, pravdepodobne ide o nevidiaceho človeka.
"Je to vibračný krúžok," vraví dopravný analytik Jozef Drahovský. Vraví, že slúži na to, aby nevidiaci vedel, kedy môže cez priechod prejsť bezpečne, a na to, akým smerom sa priechod uberá.
Ak ho nevidiaci odspodu nahmatá, tak z krúžku vystupuje šípka. Keď nabehne zelená, začne krúžok vibrovať a vtedy nevidiaci vie, že môže prejsť,” vysvetľuje analytik. Ak krúžok nevibruje, znamená to, že svieti červená.