SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Projekt širokorozchodnej trate je otázny, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zatiaľ nemá analýzu a podkladové údaje, na základe ktorých by projekt širokorozchodnej železnice považoval pre Slovensko za potrebný, prínosný a ekonomicky návratný.

Predpokladané náklady na realizáciu projektu výstavby trate z Košíc do Bratislavy a Rakúska sú približne 8 mld. eur.

"Za tieto peniaze by sme mohli zmodernizovať v podstate všetky hlavné železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu (200 km/h). Vyťaženosť železničných tratí medzi Košicami a Bratislavou je okolo 40 percent a majú voľnú kapacitu, ktorá by pokryla plánované objemy novej širokorozchodnej trate," informoval agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

To podľa neho platí, ak by projekt financovala, alebo významne spolufinancovala Slovenská republika, či už priamo, cez holding, alebo PPP.

Model spolufinancovania je otázny

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

"V prípade, že by na projekt boli alokované prostriedky z iných zdrojov, toto by sme pri posudzovaní brali do úvahy. Navrhované boli aj také podiely spolufinancovania širokorozchodnej trate, kde by každý štát platil rovnaký diel - štvrtinu nákladov, čo by sa vzhľadom na dĺžku trasy cez SR mohlo javiť ako výhodné," poznamenal Cenký.

Nepredpokladá však, že by štáty zapojené v tomto projekte pristúpili na takýto model spolufinancovania.

Významnými argumentami pre podporu širokorozchodnej trate by podľa IDH mohli byť zmeny objemov tovarových tokov, návyky prepravcov a čas prepravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nie je však možné automaticky počítať s tým, že nová trať zvýši objem prepravovaného tovaru, či zmení rozhodnutie prepravcov, aby využívali železnicu," upozornil Cenký.

Rýchlejšie cestovanie?

Pokiaľ ide o skrátenie času prepravy po železnici oproti súčasnému spôsobu, ani tento argument nepovažuje za príliš relevantný.

"Nakoľko nové plánované prekladiská nebudú cieľom prepráv, ale tovar sa tu bude prekladať a do svojho cieľa bude pokračovať obvykle ďalšími vlakmi," očakáva riaditeľ IDH s tým, že čas prekládky a celkový čas prepravy sa preto zásadne nezmení.

Jednou z možností by podľa Cenkého mohlo byť napríklad použitie nákladných vozňov s tzv. meniteľným rozchodom.

Prečítajte si tiež: Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy Čítajte 

"V prípade použitia takýchto vozňov by odpadla nutnosť prekladať tovar hneď dvakrát, najprv na čínsko-ruskej hranici a potom na slovensko-ukrajinskej," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Čína používa rovnaký rozchod koľajníc ako u nás. Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat mbH so sídlom vo Viedni v súčasnosti pripravuje tretiu etapu štúdie realizovateľnosti projektu, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Po dokončení štúdie, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný. Partnermi na príprave projektu sú železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), Ukrajiny a Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 695
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 407
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 407
  4. Aká je chémia vôní 11 134
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 318
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 766
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 667
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 251
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 714
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 852
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Richard Sulík (SaS).
Zadržaný Jaroslav Haščák.

Neprehliadnite tiež

Rozpočtový schodok Česka dosiahol v novembri rekord

Tohtoročný rozpočet pôvodne počítal s deficitom 40 miliárd Kč.

Český premiér Andrej Babiš.

NDS vyhlásili súťaž na vybudovanie nového mýtneho systému

Lehota realizácie zákazky za približne 60 miliónov je rozdelená do dvoch etáp.

Ilustračné foto.

Talianska ekonomika sa zotavila, rast bol však oproti odhadu horší

Talianska ekonomika vystúpila z technickej recesie.

Prázdne ulice nočného Milána.

Francúzsky trh s autami zrejme klesne na 45-ročné minimum

V novembri sa vo Francúzsku predalo o 27 percent menej áut než v rovnakom mesiaci minulého roka.

Ilustračné foto.