SME
Pondelok, 20. január, 2020 | Meniny má Dalibor

Projekt širokorozchodnej trate je otázny, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zatiaľ nemá analýzu a podkladové údaje, na základe ktorých by projekt širokorozchodnej železnice považoval pre Slovensko za potrebný, prínosný a ekonomicky návratný.

Predpokladané náklady na realizáciu projektu výstavby trate z Košíc do Bratislavy a Rakúska sú približne 8 mld. eur.

"Za tieto peniaze by sme mohli zmodernizovať v podstate všetky hlavné železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu (200 km/h). Vyťaženosť železničných tratí medzi Košicami a Bratislavou je okolo 40 percent a majú voľnú kapacitu, ktorá by pokryla plánované objemy novej širokorozchodnej trate," informoval agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Článok pokračuje pod video reklamou

To podľa neho platí, ak by projekt financovala, alebo významne spolufinancovala Slovenská republika, či už priamo, cez holding, alebo PPP.

Model spolufinancovania je otázny

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

"V prípade, že by na projekt boli alokované prostriedky z iných zdrojov, toto by sme pri posudzovaní brali do úvahy. Navrhované boli aj také podiely spolufinancovania širokorozchodnej trate, kde by každý štát platil rovnaký diel - štvrtinu nákladov, čo by sa vzhľadom na dĺžku trasy cez SR mohlo javiť ako výhodné," poznamenal Cenký.

Nepredpokladá však, že by štáty zapojené v tomto projekte pristúpili na takýto model spolufinancovania.

Významnými argumentami pre podporu širokorozchodnej trate by podľa IDH mohli byť zmeny objemov tovarových tokov, návyky prepravcov a čas prepravy.

"Nie je však možné automaticky počítať s tým, že nová trať zvýši objem prepravovaného tovaru, či zmení rozhodnutie prepravcov, aby využívali železnicu," upozornil Cenký.

Rýchlejšie cestovanie?

Pokiaľ ide o skrátenie času prepravy po železnici oproti súčasnému spôsobu, ani tento argument nepovažuje za príliš relevantný.

"Nakoľko nové plánované prekladiská nebudú cieľom prepráv, ale tovar sa tu bude prekladať a do svojho cieľa bude pokračovať obvykle ďalšími vlakmi," očakáva riaditeľ IDH s tým, že čas prekládky a celkový čas prepravy sa preto zásadne nezmení.

Jednou z možností by podľa Cenkého mohlo byť napríklad použitie nákladných vozňov s tzv. meniteľným rozchodom.

Prečítajte si tiež: Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy Čítajte 

"V prípade použitia takýchto vozňov by odpadla nutnosť prekladať tovar hneď dvakrát, najprv na čínsko-ruskej hranici a potom na slovensko-ukrajinskej," uviedol Cenký.

Čína používa rovnaký rozchod koľajníc ako u nás. Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat mbH so sídlom vo Viedni v súčasnosti pripravuje tretiu etapu štúdie realizovateľnosti projektu, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Po dokončení štúdie, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný. Partnermi na príprave projektu sú železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), Ukrajiny a Ruska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  2. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  3. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  4. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  5. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  6. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  9. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 422
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 654
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 672
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 924
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 469
  6. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 008
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 7 897
  8. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 492
  9. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 385
  10. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 290

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Bödörova výpoveď nesedí s Threemou

Haščák riešil s Kočnerom aj siskára Forischa.

Norbert Bödör, Jaroslav Haščák.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tretia veta Smeru

Viniť za nárast kotlebovcov výlučne gramblavú kleptokraciu Smeru azda ani nie je fér.

Zuzana Kepplová

Štvrtý deň súdu: Svedkovia videli Szabóa aj Zsuzsovú

Výrobca hlavne dostal trojročnú podmienku.

Neprehliadnite tiež

Čína ohlásila opatrenia na obmedzenie plastového odpadu

Čína je v súčasnosti jednou z krajín s najvyššou mierou používania plastov.

Ilustračné foto.
Emmanuel Macron

Boeing rokuje s bankami o úveroch v hodnote desať miliárd dolárov

Koncern bojuje s dôsledkami krízy, ktorú vyvolali pády dvoch lietadiel 737 Max.

Ilustračné foto.

SkyToll potvrdil, že pri mýte nesúhlasil so zverejnením ponuky a cien

Firma nesúhlasí so zverejnením z konkurenčných dôvodov.

Ilustračné foto.