SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Projekt širokorozchodnej trate je otázny, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zatiaľ nemá analýzu a podkladové údaje, na základe ktorých by projekt širokorozchodnej železnice považoval pre Slovensko za potrebný, prínosný a ekonomicky návratný.

Predpokladané náklady na realizáciu projektu výstavby trate z Košíc do Bratislavy a Rakúska sú približne 8 mld. eur.

"Za tieto peniaze by sme mohli zmodernizovať v podstate všetky hlavné železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu (200 km/h). Vyťaženosť železničných tratí medzi Košicami a Bratislavou je okolo 40 percent a majú voľnú kapacitu, ktorá by pokryla plánované objemy novej širokorozchodnej trate," informoval agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

To podľa neho platí, ak by projekt financovala, alebo významne spolufinancovala Slovenská republika, či už priamo, cez holding, alebo PPP.

Model spolufinancovania je otázny

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

"V prípade, že by na projekt boli alokované prostriedky z iných zdrojov, toto by sme pri posudzovaní brali do úvahy. Navrhované boli aj také podiely spolufinancovania širokorozchodnej trate, kde by každý štát platil rovnaký diel - štvrtinu nákladov, čo by sa vzhľadom na dĺžku trasy cez SR mohlo javiť ako výhodné," poznamenal Cenký.

Nepredpokladá však, že by štáty zapojené v tomto projekte pristúpili na takýto model spolufinancovania.

Významnými argumentami pre podporu širokorozchodnej trate by podľa IDH mohli byť zmeny objemov tovarových tokov, návyky prepravcov a čas prepravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nie je však možné automaticky počítať s tým, že nová trať zvýši objem prepravovaného tovaru, či zmení rozhodnutie prepravcov, aby využívali železnicu," upozornil Cenký.

Rýchlejšie cestovanie?

Pokiaľ ide o skrátenie času prepravy po železnici oproti súčasnému spôsobu, ani tento argument nepovažuje za príliš relevantný.

"Nakoľko nové plánované prekladiská nebudú cieľom prepráv, ale tovar sa tu bude prekladať a do svojho cieľa bude pokračovať obvykle ďalšími vlakmi," očakáva riaditeľ IDH s tým, že čas prekládky a celkový čas prepravy sa preto zásadne nezmení.

Jednou z možností by podľa Cenkého mohlo byť napríklad použitie nákladných vozňov s tzv. meniteľným rozchodom.

Prečítajte si tiež: Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy Čítajte 

"V prípade použitia takýchto vozňov by odpadla nutnosť prekladať tovar hneď dvakrát, najprv na čínsko-ruskej hranici a potom na slovensko-ukrajinskej," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Čína používa rovnaký rozchod koľajníc ako u nás. Celý projekt by inštitút vedel zodpovednejšie posúdiť, ak bude mať k dispozícii relevantné podklady.

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat mbH so sídlom vo Viedni v súčasnosti pripravuje tretiu etapu štúdie realizovateľnosti projektu, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Po dokončení štúdie, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný. Partnermi na príprave projektu sú železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), Ukrajiny a Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 955
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 202
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 153
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 910
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 462
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 335
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 265
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 239
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 151
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 112
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Golfista Rory Sabbatini sa objíma so svojou manželkou Martinou, ktorá bola aj jeho caddym.

Slovensko získalo v Tokiu tretiu medailu.


Sportnet a 1 ďalší 3 h

Počet ľudí v nemocniciach zostáva na čísle 81.


a 1 ďalší 21m
Rory Sabbatini.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 11 h
Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl

Neprehliadnite tiež

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak na rokovaní vlády.

Suma jednorazového príspevku stúpa z 542,40 eura na 829,60 eura.


SITA 47m
Pracovníci zostavujú plávajúce člny so solárnymi panelmi v priehradnej nádrži Lac des Toules vo švajčiarskom Bourg-Saint-Pierre 8. októbra 2019.

Doterajšie kroky v oblasti klímy boli často kritizované ako príliš pomalé.


TASR 22 h
Martine Sanspicheová drží husacie pečene na trhovisku vo francúzskom Toulouse. Metóda používaná pri ich výrobe je veľmi kritizovaná, preto startup Gourmey prichádza s novým riešením.

Metódy používané pri výrobe vyvolávajú vo svete čoraz väčšie znepokojenie.


TASR 23 h
Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 31. júl