SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy

Širokorozchodná trať by sa mala stať novým koridorom tovarov medzi Európou a Áziou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie pre projekt výstavby širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne je v záverečnej časti prípravy.

Začať by sa mal v rovnakom čase v Rakúsku a na Slovensku, pričom podľa predpokladov by sa tak malo stať ešte v tomto roku.

Projekt ide do tretej etapy

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

Agentúru SITA o tom informoval Anton Dulak, projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft, v ktorej majú rovnaké zastúpenie štyri železničné spoločností z Rakúska, zo Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), z Ukrajiny a Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť so sídlom vo Viedni pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti pre projekt širokorozchodnej trate.

"Medzinárodný železničný projekt sa dostáva do tretej etapy a jej súčasťou je posudzovanie vplyvov na životné prostredie, teda takzvaná EIA. Až po dokončení celej štúdie bude možné konkrétne rozhodnúť o ďalších krokoch či výstavbe projektu," uviedol Dulak s tým, že štúdia bude mať štyri alebo päť etáp vrátane posúdenia hodnoty za peniaze.

Nová hodvábna cesta

Pokiaľ ide o výkup pozemkov pre uvažovanú stavbu, táto otázka je nateraz bezpredmetná a predčasná. "Aktuálna bude najskôr o päť až osem rokov, nakoľko nová železnica je projektovým zámerom," uviedol Dulak.

Širokorozchodná trať by sa podľa zámerov mala stať novým železničným koridorom na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyskúmané dáta podľa projektového manažéra spoločnosti Breitspur potvrdzujú potenciálny prínos pre Slovensko z hľadiska aktívneho zapojenia krajiny pri tovarových tokoch medzi západom a východom sveta, ako aj pri ich presune z lodnej na železničnú dopravu.

"K očakávaným pozitívam patria možné investície, nové pracovné príležitosti, ako aj rozvoj globálneho obchodu a cezhraničných vzťahov na všetkých úrovniach. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne a citlivo posúdiť všetky aspekty projektu, a to najmä s ohľadom na špecifiká a potreby Slovenska," poznamenal Dulak.

Globálny obchod podľa zástupcu Breitspuru vytvára silný dopyt po takomto druhu infraštruktúrnych projektov. Spomenul ohlásené plány na výstavbu jedného z najväčších európskych letísk vo Varšave, ktoré má posilniť obchodnú výmenu s Čínou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Byť súčasťou takzvanej novej Hodvábnej cesty vnímame ako veľkú medzinárodnú výzvu pre Slovensko. Kľúčovú úlohu by totiž zohrával región Twin City zahŕňajúci mestá Bratislava a Viedeň," uviedol Dulak.

Miliardový projekt

SR by sa podľa neho mala usilovať o strategický paneurópsky projekt, ktorý považuje ze relevantný z hľadiska ekonomicko-sociálnych ukazovateľov.

"Zároveň platí, že v 21. storočí je trendom globalizácia a úzka spolupráca s ostatnými krajinami na všetkých úrovniach," dodal Dulak. Príkladom je podľa neho bezvízový režim s Ukrajinou platiaci v Európskej únii od minulého roka.

O možnosti predĺženia širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Bratislavy a o možnom záujme Číny investovať do tohto projektu hovoril premiér Peter Pellegrini s čínskym kolegom Li Kche-čchiangom minulý týždeň pred summitom 16 krajín strednej a východnej Európy s Čínou v Sofii.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt by mal mať hodnotu sedem až osem miliárd eur a jeho súčasťou by mali byť dva veľké terminály.

"Jeden má byť na území Slovenska, jeden na území Rakúska, ale oba by vlastnila spoločnosť, kde by malo podiel aj Slovensko. Ale všetko je v štádiu štúdie," povedal o projekte Pellegrini.

Pre SR je podľa premiéra dôležité, aby takúto infraštruktúru mala plne pod kontrolou, aby nebola v rukách iných štátov.

"Môžeme uvažovať o spolupráci s Čínou len vo forme spolufinancovania, preúverovania, ale vlastníctvo by malo ostať v rukách Slovenska, prípadne Rakúska, Ukrajiny a Ruska, ak pôjdeme do toho spolu," dodal Pellegrini.

Reagoval tak na hlasy v Európskej únii, že tento projekt by sme mohli financovať tak, aby ho nemusela platiť Čína.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 783
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 489
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 847
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 106
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 068
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 667
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 612
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 522
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 419
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 396
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Širokorozchodná, Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Hygienici spresnili podmienky pre terasy v reštauráciách

Potrebujeme zmenu prístupu, vyzvala prezidentka politikov.

Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám hovorí Matovič? Máme sa obávať?

Premiér dnes sľúbil zmenu komunikácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Zrušenie bankového odvodu je podľa Hegera veľmi dobrý krok

Slovensko podľa ministra financií získa jednu miliardu eur na rozvoj.

Minister financií´Eduard Heger (OĽaNO).

Americký index Dow Jones sa prvýkrát dostal nad 30-tisíc bodov

Náladu na trhu podporuje optimizmus, že čoskoro budú k dispozícii účinné vakcíny.

Ilustračné foto.

Brexit bez dohody spôsobí britskému automobilovému priemyslu obrovské straty

V priebehu najbližších dvoch rokoch zníži brexit bez dohody podľa zväzu produkciu áut v Británii o dva milióny.

Medziročný pokles investičného dopytu bol výsledkom najmä nižších investícií do strojov a zariadení, zbraňových systémov a do ostatných strojov a zariadení.