SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy

Širokorozchodná trať by sa mala stať novým koridorom tovarov medzi Európou a Áziou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie pre projekt výstavby širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne je v záverečnej časti prípravy.

Začať by sa mal v rovnakom čase v Rakúsku a na Slovensku, pričom podľa predpokladov by sa tak malo stať ešte v tomto roku.

Projekt ide do tretej etapy

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

Agentúru SITA o tom informoval Anton Dulak, projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft, v ktorej majú rovnaké zastúpenie štyri železničné spoločností z Rakúska, zo Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), z Ukrajiny a Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť so sídlom vo Viedni pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti pre projekt širokorozchodnej trate.

"Medzinárodný železničný projekt sa dostáva do tretej etapy a jej súčasťou je posudzovanie vplyvov na životné prostredie, teda takzvaná EIA. Až po dokončení celej štúdie bude možné konkrétne rozhodnúť o ďalších krokoch či výstavbe projektu," uviedol Dulak s tým, že štúdia bude mať štyri alebo päť etáp vrátane posúdenia hodnoty za peniaze.

Nová hodvábna cesta

Pokiaľ ide o výkup pozemkov pre uvažovanú stavbu, táto otázka je nateraz bezpredmetná a predčasná. "Aktuálna bude najskôr o päť až osem rokov, nakoľko nová železnica je projektovým zámerom," uviedol Dulak.

Širokorozchodná trať by sa podľa zámerov mala stať novým železničným koridorom na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyskúmané dáta podľa projektového manažéra spoločnosti Breitspur potvrdzujú potenciálny prínos pre Slovensko z hľadiska aktívneho zapojenia krajiny pri tovarových tokoch medzi západom a východom sveta, ako aj pri ich presune z lodnej na železničnú dopravu.

"K očakávaným pozitívam patria možné investície, nové pracovné príležitosti, ako aj rozvoj globálneho obchodu a cezhraničných vzťahov na všetkých úrovniach. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne a citlivo posúdiť všetky aspekty projektu, a to najmä s ohľadom na špecifiká a potreby Slovenska," poznamenal Dulak.

Globálny obchod podľa zástupcu Breitspuru vytvára silný dopyt po takomto druhu infraštruktúrnych projektov. Spomenul ohlásené plány na výstavbu jedného z najväčších európskych letísk vo Varšave, ktoré má posilniť obchodnú výmenu s Čínou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Byť súčasťou takzvanej novej Hodvábnej cesty vnímame ako veľkú medzinárodnú výzvu pre Slovensko. Kľúčovú úlohu by totiž zohrával región Twin City zahŕňajúci mestá Bratislava a Viedeň," uviedol Dulak.

Miliardový projekt

SR by sa podľa neho mala usilovať o strategický paneurópsky projekt, ktorý považuje ze relevantný z hľadiska ekonomicko-sociálnych ukazovateľov.

"Zároveň platí, že v 21. storočí je trendom globalizácia a úzka spolupráca s ostatnými krajinami na všetkých úrovniach," dodal Dulak. Príkladom je podľa neho bezvízový režim s Ukrajinou platiaci v Európskej únii od minulého roka.

O možnosti predĺženia širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Bratislavy a o možnom záujme Číny investovať do tohto projektu hovoril premiér Peter Pellegrini s čínskym kolegom Li Kche-čchiangom minulý týždeň pred summitom 16 krajín strednej a východnej Európy s Čínou v Sofii.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt by mal mať hodnotu sedem až osem miliárd eur a jeho súčasťou by mali byť dva veľké terminály.

"Jeden má byť na území Slovenska, jeden na území Rakúska, ale oba by vlastnila spoločnosť, kde by malo podiel aj Slovensko. Ale všetko je v štádiu štúdie," povedal o projekte Pellegrini.

Pre SR je podľa premiéra dôležité, aby takúto infraštruktúru mala plne pod kontrolou, aby nebola v rukách iných štátov.

"Môžeme uvažovať o spolupráci s Čínou len vo forme spolufinancovania, preúverovania, ale vlastníctvo by malo ostať v rukách Slovenska, prípadne Rakúska, Ukrajiny a Ruska, ak pôjdeme do toho spolu," dodal Pellegrini.

Reagoval tak na hlasy v Európskej únii, že tento projekt by sme mohli financovať tak, aby ho nemusela platiť Čína.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 239
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 823
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 015
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 771
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 367
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 350
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 235
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Širokorozchodná, Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

9 h
Dnes píše Nataša Holinová

Matovič je malý slovenský Trump

Igor Matovič.

Stačí prísť na tlačovku a ukázať na nadpis 2 x 2 je 5?

24. jan
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

6 h

Neprehliadnite tiež

Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.

Živnostníci a malí podnikatelia nemusia dostať podporu,

36m
Predseda predstavenstva Arca Investments, a.s Rastislav Velič.

V decembri 2020 podala neúspešný návrh na insolvenčné konanie na mestskom súde v Prahe aj Arca Investments.

2 h
Na dostavbe plynovodu Nord Stream 2 pracuje ruská loď Fortuna v blízkosti pobrežia Dánska.

Fortuna sa bude usilovať o skompletizovanie zvyšných 150 kilometrov plynovodu.

2 h
Kontajnerovo v čínskom meste Čching-tao.

Čína sa tak zaradila pred USA a stala sa najväčším príjemcom zahraničných investícií.

3 h