SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Projekt širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy sa dostáva do tretej etapy

Širokorozchodná trať by sa mala stať novým koridorom tovarov medzi Európou a Áziou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie pre projekt výstavby širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne je v záverečnej časti prípravy.

Začať by sa mal v rovnakom čase v Rakúsku a na Slovensku, pričom podľa predpokladov by sa tak malo stať ešte v tomto roku.

Projekt ide do tretej etapy

Prečítajte si tiež: Fico ju veľmi chce. Prečítajte si príbeh širokorozchodnej Čítajte 

Agentúru SITA o tom informoval Anton Dulak, projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft, v ktorej majú rovnaké zastúpenie štyri železničné spoločností z Rakúska, zo Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), z Ukrajiny a Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť so sídlom vo Viedni pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti pre projekt širokorozchodnej trate.

"Medzinárodný železničný projekt sa dostáva do tretej etapy a jej súčasťou je posudzovanie vplyvov na životné prostredie, teda takzvaná EIA. Až po dokončení celej štúdie bude možné konkrétne rozhodnúť o ďalších krokoch či výstavbe projektu," uviedol Dulak s tým, že štúdia bude mať štyri alebo päť etáp vrátane posúdenia hodnoty za peniaze.

Nová hodvábna cesta

Pokiaľ ide o výkup pozemkov pre uvažovanú stavbu, táto otázka je nateraz bezpredmetná a predčasná. "Aktuálna bude najskôr o päť až osem rokov, nakoľko nová železnica je projektovým zámerom," uviedol Dulak.

Širokorozchodná trať by sa podľa zámerov mala stať novým železničným koridorom na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyskúmané dáta podľa projektového manažéra spoločnosti Breitspur potvrdzujú potenciálny prínos pre Slovensko z hľadiska aktívneho zapojenia krajiny pri tovarových tokoch medzi západom a východom sveta, ako aj pri ich presune z lodnej na železničnú dopravu.

"K očakávaným pozitívam patria možné investície, nové pracovné príležitosti, ako aj rozvoj globálneho obchodu a cezhraničných vzťahov na všetkých úrovniach. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne a citlivo posúdiť všetky aspekty projektu, a to najmä s ohľadom na špecifiká a potreby Slovenska," poznamenal Dulak.

Globálny obchod podľa zástupcu Breitspuru vytvára silný dopyt po takomto druhu infraštruktúrnych projektov. Spomenul ohlásené plány na výstavbu jedného z najväčších európskych letísk vo Varšave, ktoré má posilniť obchodnú výmenu s Čínou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Byť súčasťou takzvanej novej Hodvábnej cesty vnímame ako veľkú medzinárodnú výzvu pre Slovensko. Kľúčovú úlohu by totiž zohrával región Twin City zahŕňajúci mestá Bratislava a Viedeň," uviedol Dulak.

Miliardový projekt

SR by sa podľa neho mala usilovať o strategický paneurópsky projekt, ktorý považuje ze relevantný z hľadiska ekonomicko-sociálnych ukazovateľov.

"Zároveň platí, že v 21. storočí je trendom globalizácia a úzka spolupráca s ostatnými krajinami na všetkých úrovniach," dodal Dulak. Príkladom je podľa neho bezvízový režim s Ukrajinou platiaci v Európskej únii od minulého roka.

O možnosti predĺženia širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Bratislavy a o možnom záujme Číny investovať do tohto projektu hovoril premiér Peter Pellegrini s čínskym kolegom Li Kche-čchiangom minulý týždeň pred summitom 16 krajín strednej a východnej Európy s Čínou v Sofii.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt by mal mať hodnotu sedem až osem miliárd eur a jeho súčasťou by mali byť dva veľké terminály.

"Jeden má byť na území Slovenska, jeden na území Rakúska, ale oba by vlastnila spoločnosť, kde by malo podiel aj Slovensko. Ale všetko je v štádiu štúdie," povedal o projekte Pellegrini.

Pre SR je podľa premiéra dôležité, aby takúto infraštruktúru mala plne pod kontrolou, aby nebola v rukách iných štátov.

"Môžeme uvažovať o spolupráci s Čínou len vo forme spolufinancovania, preúverovania, ale vlastníctvo by malo ostať v rukách Slovenska, prípadne Rakúska, Ukrajiny a Ruska, ak pôjdeme do toho spolu," dodal Pellegrini.

Reagoval tak na hlasy v Európskej únii, že tento projekt by sme mohli financovať tak, aby ho nemusela platiť Čína.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 701
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 125
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 310
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 688
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 335
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 251
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 843
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 585
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 475
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 854
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Širokorozchodná, Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet hospitalizácií neklesá, koronavírus má aj Marián Kuffa (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Minister Marek Krajčí.
Pavol Rusko na procese v kauze prípravy vraždy Sylvie Klaus-Volzovej.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Paula Moltzanová (v popredí) bola senzáciou paralelného obrovského slalomu v Lechu.
Cynická obluda

Matovič vo vlastnej pasci

Igor s koaličnými partnermi sa vybrali spraviť si pracovné stretko do nemocnice za parťákom Borisom.

Neprehliadnite tiež

Národná banka odhaduje schodok verejných financií na necelých desať percent

Verejný sektor zaznamená najvyšší ročný rozdiel medzi očakávaniami a realitou.

Budova Slovenskej národnej banky.

Lyžiarska sezóna by mohla začať neskôr, zväz hovorí o veľkých stratách

Najdôležitejšie obdobie zimnej sezóny je od Vianoc do Troch kráľov, reaguje zväz.

Ilustračné foto.

Ministerstvo stále pracuje na zriadení agentúry pre cestovný ruch

ZMOS apeluje na premiéra, aby vláda urobila včas kroky k spusteniu agentúry od 1. januára.

Turista surfuje po internete na bratislavskom námestí. Náhodných okoloidúcich bezplatný internet teší, obyvatelia ho však vo svete využívajú veľmi málo.

Europoslanci chcú otvorenú diskusiu o národnom pláne obnovy

Eurokomisia trvá na modernizácii ekonomík cez digitalizáciu a ekologizáciu spoločnosti.

Martin Hojsík.