Článok pokračuje pod video reklamou
BRATISLAVA. Je nehoráznosť robiť z obchodných reťazcov regulované odvetvie. Je to navyše v rozpore s pravidlami členstva v Európskej únii (EÚ).
Uviedla to opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) v reakcii na "vyhlásenie vojny obchodným reťazcom" predsedom Slovenskej národnej strany (SNS) a Národnej rady (NR) SR Andrejom Dankom.
SaS: Domáce potraviny sa podporujú inak
"Opäť ideme od ľudí ťahať peniaze, pretože odvod, ktorý by štát pre reťazce zaviedol, bude musieť niekto zaplatiť. Rovnako ako pri poistnom či iných osobitných odvodoch, by aj tento odvod zaplatili, samozrejme, ľudia, ktorí v reťazcoch nakupujú, " uviedla podpredsedníčka SaS a tímlíderka strany pre podnikateľské prostredie Jana Kiššová.
Podľa nej osobitný odvod okrem zvýšenia cien potravín môže vzhľadom na rozpor s pravidlami EÚ vyjsť Slovensko draho.

"Okrem toho neviem si predstaviť obchodníka, ktorý má záujem preferovať zahraničné výrobky. Chce predsa predávať tie, o ktoré je záujem, nie tie, ktoré si vybral pán Danko," dodala Kiššová.
Domáce potraviny sa podľa liberálov podporujú inak. Napríklad vyšetrením prideľovania pochybných eurodotácií Vadalovcom namiesto poctivých farmárov. "Najprv vláda nechá rozhádzať podporu farmárom, potom im 'pomôže' tak, že zruší fungujúci trh, ktorý naväzuje na nich a chce nechať chýbajúce peniaze zaplatiť obchodníkom s potravinami.
Teda spotrebiteľom, ktorým už aj tak rastú ceny vysoko nad priemerom," uviedol poslanec a tímlíder SaS pre verejné financie Eugen Jurzyca.
Obchodné reťazce podľa SaS netreba učiť správať sa, ako sa nazdáva predseda SNS. Podľa SaS treba ozdraviť podnikateľské prostredie tak, aby sa na Slovensku mohli vyrábať konkurencieschopné potraviny, nielen čo do kvality, ale aj ceny, aby si ich Slováci mali za čo kúpiť.
"Najhorším dôsledkom tohto nápadu bude zvýšenie cien potravín. Tie pritom medziročne už aj tak vzrástli o vysokých 4,5 percenta," uzavrela Kiššová.
Čo zamýšľa Danko
Danko v nedeľu (24.6.) v diskusnej relácii TA3 "V politike" naznačil, že podpora domácich výrobcov a slovenských produktov by mala byť zabezpečená systémovou podporou z obratu obchodných reťazcov.
S touto snahou, ktorá by mala dostať počas leta podobu legislatívneho návrhu, je podľa Danka už oboznámený aj rezort financií.
“My potrebujeme naučiť našich spotrebiteľov na domáce výrobky.
„
Predseda parlamentu zároveň vyhlásil, že ak sa obchodné reťazce "nenaučia správať" voči domácim výrobcom, pôdohospodárom i potravinárom, "bude tu snaha štátu, aby sme od obchodných reťazcov dostali financie do kolobehu podpory potravinárov a pôdohospodárov".
Podľa Danka pôjde o osobitný odvod. "Ktorý vytvorí to, že do podpory na zelenú naftu a podpory predaja produktov slovenských výrobkov by sa systémovo dostávali peniaze z obratov obchodných reťazcov," uviedol Danko.
Verí, že opodstatnenie systémovej podpory pochopia aj samotné obchodné reťazce. "My potrebujeme naučiť našich spotrebiteľov na domáce výrobky, ale tie musia byť naozaj slovenské, od slovenských výrobcov," zdôraznil predseda SNS.
Slovenskej aliancie moderného obchodu: Danko znevažuje spoluprácu
BRATISLAVA. Predseda Národnej rady (NR) SR a predseda SNS Andrej Danko svojimi vyjadreniami v relácii televízie TA3 "V politike" znevážil úspešnú spoluprácu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR, Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) a jej členov, pri podpore slovenských dodávateľov. Uviedla to SAMO k Dankovým nedeľným (24.6.) vyjadreniam o zavedení osobitného odvodu pre reťazce.
Pre SAMO je nepochopiteľné, že pred dvoma týždňami na konferencii "Chcem dodávať" ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) ocenila pred zástupcami slovenských dodávateľov spoluprácu s obchodnými reťazcami a poďakovala im za spoločné dvojročné úsilie a predseda parlamentu Danko vyhlasuje tým istým reťazcom vojnu. Navyše spôsobom, ktorý je v rozpore s právom EÚ a je diskriminačný.
Podľa SAMO vďaka tejto už dvojročnej spolupráci deklarovala ministerka Matečná na konferencii organizovanej MPRV SR 11. júna 2018 významný nárast dodávok slovenských výrobkov a nových 166 slovenských dodávateľov v obchodných reťazcoch. "Ministerka zároveň ocenila pozitívny prístup členov SAMO k podpore slovenských dodávateľov, preto nerozumieme slovám predsedu SNS o selektívnom zdanení obchodníkov, kým sa 'nenaučia správať'," povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Členovia SAMO, obchodné reťazce Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Terno, Tesco, rozvíjajú podľa Fašiangovej aj individuálne projekty na podporu slovenských dodávateľov, čoho dôkazom je medziročný nárast slovenských dodávateľov do obchodných reťazcov o 12 %. Nárast slovenských produktov na pultoch reťazcov vnímajú podľa prieskumu GfK aj slovenskí zákazníci, a to až 47 % z nich.
"Obchodné reťazce združené v SAMO predali za posledný rok potraviny vyrobené na Slovensku v hodnote viac ako 1,5 miliardy eur a sú otvorené aj ďalším slovenským dodávateľom. Musia však splniť elementárne požiadavky na dodávaný tovar - bezpečnosť potraviny, jej konzistentnú kvalitu, požadovaný objem, dodávanie na čas a konkurencieschopnú cenu pre spotrebiteľa," vysvetlila Fašiangová.
Obchod podľa SAMO patrí k oporám slovenskej ekonomiky a je tiež významným prispievateľom do štátneho rozpočtu. Členovia SAMO za posledný účtovný rok odviedli do štátneho rozpočtu spolu viac ako 60 miliónov eur na dani z príjmov a dani z majetku a cez 350 miliónov eur na dani z pridanej hodnoty. Členovia združení v SAMO sa radia tiež medzi najvýznamnejších investorov, keď od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu tu doteraz investovali spolu viac ako 3,3 miliardy eur, a to bez úľav v rámci štátnej pomoci.