SME
Utorok, 17. september, 2019 | Meniny má Olympia

Érsek je nespokojný s tempom prác na D1, už nebude ustupovať

Od posledného kontrolného dňa sa práce síce zintenzívnili, no podľa ministra je to stále málo.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek a minister výstavby SR Árpad Érsek (vpravo) počas kontrolného dňa na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek a minister výstavby SR Árpad Érsek (vpravo) počas kontrolného dňa na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. (Zdroj: TASR)

VIŠŇOVÉ. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) je nespokojný s tempom výstavby diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala.

Výhovorku, že sa na stavbe niečo deje, neprijíma. Od posledného kontrolného dňa sa práce síce zintenzívnili, no podľa ministra je to stále málo.

"Veľmi ostrým tónom som povedal všetko, čo si myslím o tejto stavbe. Uplynulo 70 percent stavebnej doby a čerpanie je na 30 percent. S tým nemôžem súhlasiť. Za úlohu som im dal do konca mesiaca preraziť tunel Višňové, prídem si to začiatkom septembra osobne pozrieť. Dal som im 30 dní na vypracovanie harmonogramu s termínom ukončenia a sprevádzkovania tejto trasy. A nemienim už v termínoch ustupovať," zdôraznil Érsek.

Chýbajú robotníci

V prípade nesplnenia termínov má podľa ministra štát a Národná diaľničná spoločnosť mechanizmy na uloženie sankcií. Na stavbe podľa neho nechýbajú odborníci, čo chýba, sú robotníci a mechanizmy, čo potvrdil nezávislý dozor.

"Nechcem, aby sa výstavba predlžovala. Je to neúnosné pre ľudí, ktorí tu bývajú. Musíme ju sprejazdniť pre to, prečo ju robíme," doplnil Érsek s tým, že termín sprejazdnenia (koniec roku 2019 - pozn. TASR) nevidí ako reálny.

Prečítajte si tiež: Súd môže rozhodnúť, že rodinný dom bol vykúpený predražene, tvrdí Érsek Čítajte 

Podľa investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jiřího Hájka harmonogram prác existuje a stále je platný zmluvný termín koniec roku 2019.

"Nie je pravda, že nekonáme alebo že sa nedejú nejaké zmeny. Momentálne zhotoviteľ, ktorý pozostáva z talianskej a slovenskej spoločnosti, je 'v rozvodovom konaní' a keď sa dvaja rozvádzajú, nie je to jednoduchá situácia. My to, bohužiaľ, môžeme iba monitorovať a pôsobiť ako nejaký mediátor. Ale jednoznačne to nemôže ohroziť samotnú výstavbu," skonštatoval Hájek.

Objektívne komplikácie

Komplikácie, ktoré vznikli, sú podľa neho sčasti objektívne (geologické pomery), čiastočne sú spôsobené vzťahmi medzi zhotoviteľmi a požiadavkami talianskej spoločnosti.

"Zhotoviteľ musí podľa zmluvy predložiť relevantné podklady. Neexistuje možnosť, že NDS zaplatí svojvoľne nad rámec uzavretého kontraktu. Talianska strana sa stále domáha postupov, ktoré európska a slovenská legislatíva nepozná. To, že majú nejaké vyššie náklady, nemôžeme akceptovať. Nás zaujíma cena, ktorá je platná v kontrakte," zdôraznil Hájek.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou začali už v lete v roku 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s DPH. Súčasťou stavby je 7,5-kilometrový tunel Višňové, niekoľko mostov v dĺžke viac ako 2,5 kilometra, križovatka Lietavská Lúčka, odpočívadlo a stredisko správy a údržby diaľnice.

Termín ukončenia (december 2019) sa podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti posunie, prevádzku by mali spustiť do konca roku 2020. Zhotoviteľom je talianska spoločnosť Salini Impregilo a slovenská spoločnosť Dúha.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  1. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  2. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  3. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  4. Atos sa stal členom IDSA
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  7. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 802
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 8 880
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 252
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 777
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 212
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 584
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 5 019
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 735
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 388
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 364

Téma: Árpád Érsek


Hlavné správy zo Sme.sk

Opozícia neuspela, Pellegrini zostáva premiérom

O kreslo ho chceli pripraviť preto, že nenavrhol odvolať Jankovskú.

Pellegrini zostáva predsedom vlády. Opozícii sa nepodarilo získať dostatok hlasov na jeho odvolanie z funkcie.
Cynická obluda

JUDr. Danko ako advokát

Predstava, že sa Andrej Danko vráti k advokácii ponúka jednu doplňujúcu otázku.

Drucker ešte ani nezačal a ubúdajú mu možní partneri

Strán, ktoré vylúčili spoluprácu so stranou bývalého ministra za Smer, pribúda

Tomáš Drucker (vpravo) a členovia jeho tímu prinášajú na ministerstvo vnútra podpisy od občanov so žiadosťou o registráciu politickej strany Dobrá voľba.
Zariadenie dokázalo pomocou tepla vyžarovaného zo zemského povrchu vytvoriť dostatok elektriny na rozsvietenie diódy.

Neprehliadnite tiež

Čína bude v nasledujúcich dvoch dekádach potrebovať tisíce nových lietadiel

Americký koncern Boeing navýšil svoj predchádzajúci odhad.

Ilustračné foto.

Situácia na trhoch je nestabilná, ceny ropy zamierili nadol

Napätie na Blízkom východe podporuje rast cien ropy, dopyt ale nie je veľký.

Ilustračné foto

Grécko chce menovému fondu predčasne splatiť takmer tri miliardy eur

Od predčasnej splátky si sľubuje úspory na úrokoch.

Ilustračné foto.

Ceny ropy rastú, Brent oproti piatku stúpol o 15 percent

Dôvodom sú víkendové útoky na ropné zariadenia.

Ceny ropy na trhoch rástli.