PRAHA. Česká republika ako prvá a jediná krajina v Európe testuje možnosti komunikácie nielen medzi autami, ale aj medzi vlakmi na železničných priecestiach a električkami v mestskej hromadnej doprave.
O výsledky testov dopredu prejavili záujem napríklad Francúzsko alebo Nemecko. Zároveň je Česko priekopníkom hybridnej komunikácie, pri ktorej sa kombinuje komunikácia vozidiel s využitím technológie Wi-Fi a vysokorýchlostných internetových sietí mobilných operátorov.
Vyplýva to z informácií účastníkov konferencie C-roads, ktorá sa venovala budúcnosti automobilovej dopravy.
Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú ČítajteCieľom projektu C-roads je naučiť komunikovať vozidlá s okolím. Vozidlá si budú vymieňať informácie napríklad o tom, ako je vlak ďaleko od závor, alebo že električka vyráža zo stanice.
Vozidlá nebudú komunikovať len s ostatnými vozidlami medzi sebou, ale aj s cestnou infraštruktúrou.
"V praxi ide o semafory na križovatkách, informácie o dopravných zápchach ale aj o prevádzku na železničných priecestiach. Výsledným cieľom je významne zvýšiť bezpečnosť dopravy a vozidiel," uviedol Jiří Vítek z O2.
Päť úrovní
Komunikácia vozidiel s okolím je základom pre nástup autonómneho riadenia. To má podľa medzinárodnej stupnice celkom päť úrovní. Nultú úroveň predstavujú autá, ktoré nedisponujú napríklad ani tempomatom či inými jazdnými asistentmi.
Súčasné najmodernejšie autá, ktoré dokážu napríklad samé brzdiť v kolónach a vysielať informácie o svojom stave do okolia, sú zaradené v úrovni dva.
Vodičov v meste musí budúcnosť bolieť ČítajteStupeň tri príde podľa Martina Pichla z českého ministerstva dopravy do bežného užívania okolo roku 2020.
"Automobilky predpokladajú, že do roku 2020 dôjde v EÚ k potrebnej úprave legislatívy, ktorá umožní prevádzku vozidiel úrovne tri na bežných pozemných komunikáciách," dodal Pichl.
Plné autonómne riadenie, ktoré nebude vyžadovať žiadny zásah vodiča, príde podľa Pichla do reálnej prevádzky najskôr po roku 2030. Piata etapa bude v praxi znamenať, že napríklad pri prejazde sanitky sa budú vozidlá samé uhýbať smerom ku krajnici pár desiatok metrov pred tým, než sanitka reálne prejde.
Digitálna revolúcia
Ako vyzerá dopravný prostriedok budúcnosti? Ako obyčajný bicykel Čítajte"Stojíme na prahu ďalšej digitálnej revolúcie. Autonómne autá zvýšia bezpečnosť na cestách a znížia zápchy v mestách. Budúcnosť českého automobilového priemyslu tak z veľkej miery závisí na budovaní kvalitnej telekomunikačnej infraštruktúry piatej generácie (5G), ktorá zistí komunikáciu medzi vozidlami a riadiacimi centrami cestných sietí," uviedol hovorca Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí Jiří Grund.
Grund dodal, že s trochou zveličenia sa dá povedať, že budúcnosť českej ekonomiky má teraz v rukách Český telekomunikačný úrad, ktorý aktuálne pripravuje aukciu pásma 700 MHz, ktoré je pre rozvoj 5G sietí kľúčové.
C-Roads je celoeurópsky pilotný projekt, ktorý má za úlohu nasadiť kooperatívne inteligentné dopravné systémy do bežnej prevádzky na vymedzených úsekoch cestnej siete Českej republiky.
Ide o výskumný projekt financovaný Európskou úniou. Na národnej úrovni ho zastrešuje české ministerstvo dopravy.