BRATISLAVA. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) Richarda Rašiho preberá riadenie kvality v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra.
Na každý národný projekt financovaný z tohto operačného programu tak budú dohliadať experti úradu.
Cieľom tohto nového prístupu, ako v piatok informoval úrad vicepremiéra, je zvýšenie kvality služieb pre občanov, rýchle riešenia jednotlivých problémov v informatizácii, ešte výraznejšia kontrola a usmerňovanie čerpania eurofondov, ale aj reálny rozvoj inovácií na Slovensku.
Limitované finančné zdroje štátneho rozpočtu a nedostatok vlastných odborníkov bude úrad riešiť vyhlásením medzinárodného tendra s využitím eurofondov.
"Odborné tímy úradu by tak mali už na budúce leto byť posilnené o slovenských i zahraničných expertov renomovaných spoločností. Vyhlásenie súťaže je plánované v najbližších týždňoch," uviedol úrad.
Predtým však súťažné podklady, ktoré úrad pripravoval niekoľko mesiacov, musia skontrolovať riadiace orgány jednotlivých operačných programov - ministerstvá vnútra a dopravy, úrad vlády aj Úrad pre verejné obstarávanie.
"Úrad využije na koordináciu viac ako 13 miliárd eur alokovaných v eurofondoch a na riadenie kvality projektov v oblasti informatizácie v celkovej hodnote až 700 miliónov eur aj externých špecialistov. Tých plánuje obstarať prostredníctvom rámcovej dohody v predpokladanej hodnote 19,7 milióna eur bez DPH na 24 mesiacov," priblížil úrad.
Na financovanie budú využité zdroje EÚ v operačných programoch Integrovaná infraštruktúra, Technická pomoc a Efektívna verejná správa.
Vyhlásením tendra chce úrad posilniť svoje tímy o expertízu slovenských i zahraničných odborníkov, ktorí majú praktické skúsenosti z oblastí pôsobenia úradu.
"Zásahom do riadenia a centralizovaním expertov tak dosiahneme zmenu, ktorá investíciu niekoľkonásobne vráti," povedala generálna riaditeľka sekcie riadenia investícií na úrade vicepremiéra Alena Sabelová.
Dôležitým prínosom takejto spolupráce podľa nej bude prenos tej najlepšej medzinárodnej praxe do prostredia slovenskej verejnej správy.
"Je samozrejmosťou ako úradu, ktorý sa hlási k hodnote za peniaze, že pri využívaní expertov budeme prísne hodnotiť ich výstupy, a tam, kde dokážeme plniť úlohy vlastnými zamestnancami, tak urobíme. Nebudeme ani vystavení riziku, že v budúcnosti po skončení zmlúv stúpnu naše personálne náklady," dodala Sabelová s tým, že občanov nezaujíma, koľko stratégií či akčných plánov vláda prijala, ale či verejné politiky zlepšujú ich život.
Tender bude rozdelený na tri časti - Komplexná odborná podpora riadenia IT projektov, Podpora riadenia kvality v projektoch a aktivitách informatizácie verejnej správy a Komplexná odborná podpora Centrálneho koordinačného orgánu a sekcie riadenia investícií v oblasti programového a projektového manažérstva. Na každú časť bude podľa úradu uzavretá samostatná rámcová dohoda s tromi najúspešnejšími uchádzačmi.
Čiastkové zákazky na konkrétne riešenia budú zadané tomu z troch uchádzačov, ktorý predloží ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku na základe M.E.A.T. kritérií.
Týmto spôsobom je v Nórsku obstarávaných až 90 percent služieb. Kritériá budú nastavené tak, aby sa maximalizovala hodnota služieb za peniaze, hodnotiť sa nebude len najnižšia cena, ale aj kvalita tímu expertov a reakčný čas poskytovateľa služby na zostavenie tímu expertov.
"Výsledkom centralizácie riadenia kvality pri informatizácii by malo byť menej papierov a kratší proces vybavovania záležitostí občanov a podnikateľov, a teda ušetrenie ich financií a času," poznamenal úrad. Len pri úvodnom odstraňovaní papierových výpisov zo štyroch registrov (projekt Vojna proti byrokracii) ušetria ľudia 620 tisíc hodín na úradoch a približne 3,5 mil. eur na poplatkoch.