Komisia dokončuje program bezpečnej, čistej a prepojenej mobility

Tretí a posledný súbor opatrení na modernizáciu európskeho dopravného systému predstavil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.(Zdroj: TASR//Radovan Stoklasa)

BRATISLAVA. Podpredseda Európskej komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič vo štvrtok predstavil tretí a posledný súbor opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému.

Tento nadväzuje na predchádzajúce balíky Európa v pohybe z mája a novembra 2017. Ako informovalo Zastúpenie Komisie na Slovensku, cieľom je ponúknuť všetkým európskym občanom bezpečnejšiu premávku, ekologickejšie vozidlá a vyspelejšie technologické riešenia, a zároveň podporiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ.

Zámerom navrhovanej stratégie je, aby sa Európa stala svetovým lídrom v plne automatizovaných a prepojených systémoch mobility.

Vedúce postavenie

"Mobilita prekračuje nové technologické hranice. Vďaka poslednému súboru návrhov v rámci energetickej únie pomáhame nášmu priemyslu udržať si vedúce postavenie. Vytváraním kľúčových technologických riešení, vrátane udržateľných batérií, ako aj zavádzaním kľúčovej infraštruktúry sa priblížime k nulovej úrovni v troch oblastiach: pri emisiách, preťažení a nehodách," povedal Šefčovič.

Komisia chce súčasnými iniciatívami zabezpečiť hladký prechod na bezpečný, čistý, prepojený a automatizovaný systém mobility.

Nové modely vozidiel by mali byť vybavené devätnástimi zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ako je napríklad zdokonalená záchranná brzda, asistenčný systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu alebo systémy detekcie chodcov a cyklistov pre nákladné vozidlá.

Nebezpečné úseky na cestách

Okrem toho komisia pomáha členským štátom systematicky identifikovať nebezpečné úseky ciest a lepšie zacieliť investície. Tieto dve opatrenia by mohli v rokoch 2020 až 2030 zachrániť 10 500 životov a zabrániť približne 60 tisíc zraneniam.

Počet obetí nehôd na cestách v EÚ klesol od roku 2001 na menej ako polovicu, vlani aj tak prišlo o život 25 300 ľudí a ďalších 135 tisíc sa vážne zranilo.

"Na dokončenie svojho programu nízkoemisnej mobility komisia predkladá vôbec prvé emisné normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. V roku 2025 budú musieť byť priemerné emisie CO2 z nových nákladných vozidiel o 15 percent nižšie ako v roku 2019," priblížila Natália Podkonická zo Zastúpenia Komisie.

Dopravné spoločnosti budú môcť výrazne ušetriť na nižšej spotrebe pohonných hmôt zhruba 25 tisíc eur za päť rokov.

Zníženie emisií CO2

Komisia sa usiluje o ďalšie zníženie emisií CO2 aj tým, že zjednodušuje podmienky pre vývoj aerodynamickejších nákladných vozidiel a zlepšuje označovanie pneumatík.

"Okrem toho predkladá všestranný akčný plán pre batérie, ktorý umožní v Európe vytvoriť konkurencieschopný a udržateľný ekosystém batérií," uviedla Podkonická.

Plná digitalizácia výmeny informácií v nákladnej doprave má obmedziť byrokraciu a vytvoriť digitálne informačné toky pre logistické operácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  3. Move in immediately, if you feel like it
  4. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  5. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mio Spirit 7700 - autonavigace překvapuje super výbavou
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 754
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 453
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 12 901
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 10 456
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 447
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 7 212
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 610
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 531
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 548
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 391

Téma: Mobilita


Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

Autorská strana Beaty Balogovej

Hovorme ešte o vražde, nie o Ficovej mediálnej tyranii

Prečo Fico a Danko opisujú novinárov ako agresívnu brigádu.

AUTORSKÁ STRANA TOMA NICHOLSONA

Slovensko po Gorile: Politika je skorumpovaná a Penta vlastní vyznamné médiá

Nové dôkazy budú dôležité, aj keď sa nedostanú pred súd.

DOMOV

Zastupoval šéfa polície, teraz nesmie vidieť jej tajomstvá

Policajný prezident obmedzil Málikovi prístup k utajovaným materiálom.

Neprehliadnite tiež

Výskum bleskov ušetrí podľa vedcov letiskám miliónové straty

Ohrozenie bleskmi je závažné najmä pri vzlietaní a pristávaní lietadiel.

Slovensko sa vďaka protikorupčným opatreniam PPA vyhlo pokute v desiatkach miliónov

Poľnohospodárska platobná agentúra odstúpila od 152 zmlúv.

ECB neporušila nákupom dlhopisov legislatívu Únie

Kontroverzný nákup dlhopisov je v súlade s európskymi zákonmi.

Eurokomisia je ochotná akceptovať taliansky deficit 1,95 percenta HDP

Taliani v posledných týždňoch ukázali ochotu znížiť schodok, nie je však jasné o koľko.