Zbierky na dobrú vec či projekt existovali už v minulosti. Dav sa vyzbieral na Sochu slobody v New York či na výstavbu Národného divadla v Prahe. Dnes je cieľom crowdfundingu najmä dať možnosť potenciálnym zákazníkom kúpiť si produkt skôr, ako príde na trh.
„Je to výmena peňazí za sľub budúcej služby či produktu. Ide najmä o knihy, hudobné albumy či nové slúchadlá,“ vysvetľuje Michal Nešpor, partner firmy Crowdberry, v ktorej má na starosti investície do startupov cez kolektívne investovanie.
Najväčšia crowdfundingová kampaň bola napríklad na inovatívny včelí úľ v Austrálii, kde autor získal až osem miliónov dolárov. Pre autora myšlienky je to dobrá možnosť, ako si zafinancovať vývoj produktu, ale aj otestovať záujem oň.
Davové investovanie
Okrem tejto formy kolektívnej zbierky financií existuje na trhu aj crowdinvesting. „Pri ňom neoslovujete primárne zákazníkov, ale investorov. Tí vám dajú peniaze, za ktoré získajú podiely vo vašej firme, alebo vám financie požičajú,“ vysvetľuje M. Nešpor.
Davové investovanie je výhodné napríklad pre startup, ktorý bude mať viacerých investorov a nie jedného veľkého. „Viacero investorov vie dať pôvodcovi nápadu viac podnetov, ako vyvíjať a predávať produkt. Dodajú mu inteligentný kapitál,“ tvrdí M. Nešpor.