SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Železničná spoločnosť Cargo považuje lízing rušňov za výhodnejší ako ich nákup

Prenájom rušňov kritizovalo hnutie OĽaNO.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) považuje plánovaný operatívny lízing desiatich viacsystémových rušňov na desať rokov za 58,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty za výhodnejší ako ich nákup.

Ako v stredu informoval štátny nákladný vlakový dopravca, lízing hnacích železničných vozidiel je preňho flexibilnejší a momentálne aj výhodnejší model, umožňujúci promptne reagovať na požiadavky zákazníkov a zmeny na trhu, ako aj meniacu sa legislatívu Európskej únie.

Prečítajte si tiež: OĽaNO žiada zrušenie súťaže na prenájom rušňov za 60 miliónov Čítajte 

"Tieto sa v súčasnej dobe vyvíjajú veľmi zásadne a dynamicky. Dopravcovia musia reagovať na obchodné príležitosti vtedy, keď vzniknú, a vedieť ich obslúžiť v kvalite a cene požadovanej zákazníkmi. Nové hnacie vozidlá nám túto možnosť dajú," uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Skryť Vypnúť reklamu

Operatívny nájom podľa nej umožní usporiť nákladové položky, ako aj výraznejšie nefinančné benefity a zníženie operatívneho rizika spoločnosti ako celku.

OĽaNO žiada súťaž zrušiť

ZSSK CARGO tak reagovala na stredajšiu tlačovú besedu hnutia OĽaNO, ktoré kritizovalo prenájom rušňov ako menej výhodný oproti nákupu.

Verejnú obchodnú súťaž vyhlásenú v polovici apríla označilo hnutie za podozrivú a už vopred vyslovilo predpoklad, že jej víťazom by sa mohla stáť bratislavská lízingová spoločnosť S Rail Lease, s. r. o.

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz informoval, že podajú podnet na Najvyšší kontrolný úrad SR, aby preveril túto súťaž, a ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka vyzvali, aby ju zrušil.

OĽaNO informovalo, že v Bratislave sa objavili rušne s ŠPZ-etkami pravdepodobne víťaznej firmy. Ide o biele rušne Vectron od výrobcu Siemens.

Skryť Vypnúť reklamu

"K rušňom prezentovaným na tlačovej konferencii naša spoločnosť nemá žiadny vzťah. Z tohto dôvodu nie sme schopní zhodnotiť dôvody prítomnosti spomínaných rušňov na Slovensku," zareagovala Kuncová.

V Národnom registri železničných vozidiel nie sú podľa nej tieto rušne vedené na ich spoločnosť.

Lehota na predkladanie ponúk uplynula

Rušne na prenájom môžu byť podľa ZSSK CARGO okamžite dostupné, pričom objednanie nových trvá rok až dva roky a výhody z prevádzky sa odsúvajú do budúcnosti.

Výhodou nových rušňov je ich schopnosť ťahať vlak naprieč viacerými štátmi bez potreby výmeny rušňa.

Silvia Kuncová,, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo

Za ďalšie výhody prenájmu dopravca považuje periodickú a korektívnu údržbu (mimo spôsobených škôd) platenú prenajímateľom, možnosť obmeny po skončení nájomného vzťahu, úsporu nákladov a času spojených s pracovnou silou, ako aj riešenie poistných udalostí lízingovou spoločnosťou či minimalizáciu technického rizika.

Skryť Vypnúť reklamu

Nákladný dopravca tiež uviedol, že na svoje fungovanie nedostáva žiadne dotácie od štátu, čiže ľudia sa na ňu neskladajú, ako to naznačili opoziční poslanci. Desať rušňov predstavuje päť percent z ich celkového počtu v spoločnosti, ktoré sa podieľajú a budú sa podieľať na kľúčových prepravách doma aj v zahraničí.

"Výhodou nových rušňov je ich schopnosť ťahať vlak naprieč viacerými štátmi bez potreby výmeny rušňa. V súčasnosti pri prechode napäťovými sústavami, ako aj hranicami štátov, treba rušne meniť, nakoľko tieto väčšinou nespĺňajú legislatívne a technické podmienky," upozornila Kuncová.

Lehota na predkladanie ponúk v súťaži na prenájom rušňov uplynula v stredu 9. mája. ZSSK CARGO neprezradila, koľko ponúk dostali a či ponuku predložila aj firma S Rail Lease.

Skryť Vypnúť reklamu

"Počas trvania verejnej obchodnej súťaže nie je naša spoločnosť oprávnená vyjadrovať sa k otázkam, ktoré sa tejto súťaže vyslovene týkajú. Môžeme však uviesť, že súťaž nie je zatiaľ vyhodnotená a jej víťaz nie je známy," dodala Kuncová.

Remišová: Nevýhodný tender pre štát

Expert opozičného hnutia pre dopravu Jiří Kubáček uviedol, že vzhľadom na životnosť rušňov tridsať rokov je dlhodobo lacnejší ich nákup ako prenájom.

"Cena nového rušňa je 4,5 milióna eur, udržiavacie náklady elektrického rušňa počas trvania jeho životnosti skoro nikdy neprevýšia náklady na jeho obstaranie, to znamená ďalších 4,5 milióna eur. Z toho vyplýva, že náklady celoživotného cyklu, teda tridsiatich rokov, u desiatich rušňov sú 90 miliónov eur," povedal Kubáček.

Skryť Vypnúť reklamu

Prenájom desiatich rušňov na tridsať rokov by tak stál zhruba 180 miliónov eur, čiže dvakrát viac ako ich nákup.

"Nech to vyhrá ktokoľvek, samotná podstata tohto tendra je, že je mimoriadne nevýhodný pre štát, a teda aj pre peňaženky daňových poplatníkov," uviedla poslankyňa a predsedníčka klubu OĽaNO Veronika Remišová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 499
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 398
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 970
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 353
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 859
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 770
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 276
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 274
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 999
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 774
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Cargo Slovakia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.