SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Čerpanie európskych peňazí na rozvoj infraštruktúry vodnej dopravy zaostáva

Súčasný stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy je možné označiť ako najslabší zo všetkých prioritných osí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

BRATISLAVA. Čerpanie prostriedkov Európskej únie na rozvoj infraštruktúry vodnej dopravy patrí k najslabším spomedzi prioritných osí všetkých operačných programov na roky 2014 - 2020.

Využitie peňazí EÚ na uvedenú oblasť v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) dosiahlo ku koncu apríla 25,2 tisíc eur, čo je 0,02 percenta z alokácie 116,45 miliónov eur.

Vyše 25 tisíc eur išlo na financovanie Bezpečnostného projektu a Havarijného plánu Verejného prístavu Bratislava.

Pre problémy s použitím peňazí na modernizačné projekty v prístave Bratislava z dôvodu nevyjasnených majetkovoprávnych vzťahov Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje rezervné projekty a rozhodlo sa osloviť iných možných prijímateľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najslabší stav

"Súčasný stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy je možné označiť ako najslabší zo všetkých prioritných osí, keďže tento sektor vstúpil do programového obdobia 2014 - 2020 prakticky bez pripravených projektov," informovalo ministerstvo dopravy a výstavby agentúru SITA.

"Primárnym cieľom bola realizácia modernizačných projektov v rámci Verejného prístavu Bratislava, ktorú však nebolo možné začať realizovať bez predošlého majetkovoprávneho vysporiadania vlastníckych vzťahov," uviedol rezort.

Pozemky v bratislavskom prístave vlastní štátna spoločnosť Verejné prístavy, a. s., a infraštruktúru súkromná spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a. s.

"Zároveň došlo k presunu pôvodne plánovaných projektových zámerov na iné formy financovania, ako v prípade rozvoja riečnych informačných služieb, ktoré sú v súčasnosti realizované v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a nie z prostriedkov OPII 2014 - 2020. Aj na základe týchto skutočností sa pripravujú rezervné projekty, ktoré budú napĺňať stratégiu rozvoja dopravy," priblížilo ministerstvo dopravy a výstavby.

Rezort tvrdí, že podniká kroky k plnej absorpcii prostriedkov alokovaných pre infraštruktúru vodnej dopravy, pričom si uvedomuje limity možnosti rozvoja prístavu Bratislava.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vo svetle skutočností, že nie je možné realizovať modernizačné projekty na nevysporiadaných pozemkoch, sa ministerstvo dopravy a výstavby v pozícii riadiaceho orgánu OPII rozhodlo osloviť nových potenciálnych prijímateľov," uviedol rezort.

Výstavba bratislavského prístavu

V súčasnosti v spolupráci s expertmi Jaspers a Európskou komisiou prebieha proces tvorby, predkladania a schvaľovania rezervných projektov, ktorých realizáciou by mali byť naplnené ciele operačného programu v rámci prioritnej osi Infraštruktúra vodnej dopravy.

"V prípade nevyužitia prostriedkov alokovaných v rámci jednej prioritnej osi operačného programu neprichádza automaticky k prepadnutiu prostriedkov, ale je možné ich realokovať do iných prioritných osí," dodalo ministerstvo dopravy.

Alokované zdroje EÚ na infraštruktúru vodnej dopravy v objeme 116,45 miliónov eur sú aktuálne vyčlenené na desať projektov. Najviac na modernizáciu a výstavbu Verejného prístavu Bratislava (51,5 mil. eur) a revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch (33 mil. eur).

Skryť Vypnúť reklamu

Na projektovú dokumentáciu pre modernizáciu a výstavbu bratislavského prístavu malo ísť 6,5 milióna eur, na prvú fázu štúdie realizovateľnosti projektu na technické opatrenia pre zabezpečenie požadovaných parametrov plavebnej dráhy vodnej cesty Dunaj vyše 5 miliónov eur, na projektovú dokumentáciu pre revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch 4,5 milióna eur a na štúdiu realizovateľnosti pre modernizáciu a výstavbu prístavu Bratislava 2,5 milióna eur.

Zvyšné prostriedky boli určené na predprojektovú prípravu troch projektov - na vybudovanie terminálu LNG (skvapalnený zemný plyn) v prístave Bratislava (686,9 tis. eur), na bezpečnostnú ochranu prístavov (466,3 tis. eur) a na vybudovanie zázemia pre plavidlá v prístave Bratislava (250 tis. eur). Iba na spomínaný Bezpečnostný projekt a Havarijný plán verejného prístavu Bratislava bola použitá plánovaná suma 25 tis. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 446
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 209
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 475
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 296
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 080
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 848
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 590
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 587
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 532
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 303
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Matovičova paradigma

Keby žil v ére Edisona, tak sa hádže o zem a vyhráža až kým by sme nemali ústavný zákon o svietení petrolejkami.

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Peter Pellegrini.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.

Viera Kováčiková.

Neprehliadnite tiež

	
Na snímke zľava člen predsedníctva Odborového zväzu (OZ) KOVO Ján Stískal, podpredsedníčka Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Monika Uhlerová, prezident KOZ Marián Magdoško, predseda odborového zväzu (OZ) KOVO Emil Machyna, podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková a člen predsedníctva OZ KOVO Jaroslav Kopanica.

Ministerstvo financií zatiaľ neplánuje predĺžiť čas pre odklad splátok úverov

Prvé odklady splátok úverov podľa zákona lex korona pomaly končia.

ČSOB Banka.

Distribučné spoločnosti dostanú zo štátneho rozpočtu 162 miliónov eur

Ide o časť dlhu za podporu zelenej elektriny z roku 2018.

Minister financií´Eduard Heger (OĽaNO).

Hlivák: Vicepremiér Holý nezverejnil novelu zákona o verejnom obstarávaní

Holý avizoval revolúciu, ktorá však môže byť v rozpore s európskym právom

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.