SME

Čerpanie európskych peňazí na rozvoj infraštruktúry vodnej dopravy zaostáva

Súčasný stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy je možné označiť ako najslabší zo všetkých prioritných osí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

BRATISLAVA. Čerpanie prostriedkov Európskej únie na rozvoj infraštruktúry vodnej dopravy patrí k najslabším spomedzi prioritných osí všetkých operačných programov na roky 2014 - 2020.

Využitie peňazí EÚ na uvedenú oblasť v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) dosiahlo ku koncu apríla 25,2 tisíc eur, čo je 0,02 percenta z alokácie 116,45 miliónov eur.

Vyše 25 tisíc eur išlo na financovanie Bezpečnostného projektu a Havarijného plánu Verejného prístavu Bratislava.

Pre problémy s použitím peňazí na modernizačné projekty v prístave Bratislava z dôvodu nevyjasnených majetkovoprávnych vzťahov Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje rezervné projekty a rozhodlo sa osloviť iných možných prijímateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najslabší stav

"Súčasný stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy je možné označiť ako najslabší zo všetkých prioritných osí, keďže tento sektor vstúpil do programového obdobia 2014 - 2020 prakticky bez pripravených projektov," informovalo ministerstvo dopravy a výstavby agentúru SITA.

"Primárnym cieľom bola realizácia modernizačných projektov v rámci Verejného prístavu Bratislava, ktorú však nebolo možné začať realizovať bez predošlého majetkovoprávneho vysporiadania vlastníckych vzťahov," uviedol rezort.

Pozemky v bratislavskom prístave vlastní štátna spoločnosť Verejné prístavy, a. s., a infraštruktúru súkromná spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a. s.

"Zároveň došlo k presunu pôvodne plánovaných projektových zámerov na iné formy financovania, ako v prípade rozvoja riečnych informačných služieb, ktoré sú v súčasnosti realizované v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a nie z prostriedkov OPII 2014 - 2020. Aj na základe týchto skutočností sa pripravujú rezervné projekty, ktoré budú napĺňať stratégiu rozvoja dopravy," priblížilo ministerstvo dopravy a výstavby.

Rezort tvrdí, že podniká kroky k plnej absorpcii prostriedkov alokovaných pre infraštruktúru vodnej dopravy, pričom si uvedomuje limity možnosti rozvoja prístavu Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

"Vo svetle skutočností, že nie je možné realizovať modernizačné projekty na nevysporiadaných pozemkoch, sa ministerstvo dopravy a výstavby v pozícii riadiaceho orgánu OPII rozhodlo osloviť nových potenciálnych prijímateľov," uviedol rezort.

Výstavba bratislavského prístavu

V súčasnosti v spolupráci s expertmi Jaspers a Európskou komisiou prebieha proces tvorby, predkladania a schvaľovania rezervných projektov, ktorých realizáciou by mali byť naplnené ciele operačného programu v rámci prioritnej osi Infraštruktúra vodnej dopravy.

"V prípade nevyužitia prostriedkov alokovaných v rámci jednej prioritnej osi operačného programu neprichádza automaticky k prepadnutiu prostriedkov, ale je možné ich realokovať do iných prioritných osí," dodalo ministerstvo dopravy.

Alokované zdroje EÚ na infraštruktúru vodnej dopravy v objeme 116,45 miliónov eur sú aktuálne vyčlenené na desať projektov. Najviac na modernizáciu a výstavbu Verejného prístavu Bratislava (51,5 mil. eur) a revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch (33 mil. eur).

SkryťVypnúť reklamu

Na projektovú dokumentáciu pre modernizáciu a výstavbu bratislavského prístavu malo ísť 6,5 milióna eur, na prvú fázu štúdie realizovateľnosti projektu na technické opatrenia pre zabezpečenie požadovaných parametrov plavebnej dráhy vodnej cesty Dunaj vyše 5 miliónov eur, na projektovú dokumentáciu pre revitalizáciu a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch 4,5 milióna eur a na štúdiu realizovateľnosti pre modernizáciu a výstavbu prístavu Bratislava 2,5 milióna eur.

Zvyšné prostriedky boli určené na predprojektovú prípravu troch projektov - na vybudovanie terminálu LNG (skvapalnený zemný plyn) v prístave Bratislava (686,9 tis. eur), na bezpečnostnú ochranu prístavov (466,3 tis. eur) a na vybudovanie zázemia pre plavidlá v prístave Bratislava (250 tis. eur). Iba na spomínaný Bezpečnostný projekt a Havarijný plán verejného prístavu Bratislava bola použitá plánovaná suma 25 tis. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu