Pre udržateľné mestské štvrte je kľúčová doprava

Rozvoj miest nie je len o architektúre, infraštruktúre a realitách, je to proces s názorom, kde musia byť zapojení hráči z rôznych oblastí, hovorí Juha Kostiainen, viceprezident YIT.

Juha KostiainenJuha Kostiainen(Zdroj: YIT)

S Juhom Kostiainenom, viceprezidentom fínskej developerskej spoločnosi YIT, ktorá má niekoľko projektov aj v Bratislave, sa Profit zhováral vo Viedni na konferencii UFDC o budúcnosti miest.

Máte skúsenosti s riadením projektovania rôznych mestských častí. Čo všetko zahŕňa proces budovania udržateľných miest?

"Najprv poviem niečo o tom, čo je to mestský dizajn. Spája sa v ňom viacero oblastí – urbanizmus, architektúra, krajinná architektúra, realitné developerstvo. Všetky sa nejakým spôsobom prelínajú, mestský dizajn dáva mestu formu.

Nie je to iba otázka plánovania, ale je v tom aj názor. Umožňuje lepšie porozumieť celému procesu plánovania ako spolupráce medzi profesionálmi a inými hráčmi. Dôležitá je, samozrejme, finančná stránka. Treba si uvedomiť aj ekonomické hranice z uhla pohľadu developera.

Ak uvažujeme o udržateľnosti, je to z veľkej časti o technológiách a energetickej efektívnosti. Dôležité je, aby boli do plánovania zahrnuté priestory na neformálnu komunikáciu medzi ľuďmi, miesta, kde sa ľudia môžu stretávať.

Pre zdravý a udržateľný rozvoj miest sú však prvoradé dva faktory. Prvým je dobre fungujúce dopravné prepojenie s okolitými osídleniami. A v rámci neho najmä koľajová doprava – vlaky, električky, metro. Má väčšiu kapacitu a je aj pohodlná.

Vo Fínsku sa toto hľadisko v minulosti zanedbávalo. Preto je veľa miest, kde ľudia potrebujú jazdiť na vlastných autách, s čím, samozrejme, súvisia emisie. Len v uplynulých desiatich rokoch nastala zmena prístupu.

Druhým faktorom je hustota osídlenia, musí tam byť dostatok obyvateľov a pracovných príležitostí, aby tam prišli služby. Z nášho výskumu vyplynulo, že keď sa hustota osídlenia zdvojnásobí, ekonomická produktivita narastie o osem percent, čo je veľmi pôsobivý údaj.

Má to teda aj ekonomický rozmer. Vo Fínsku je výstavba zložitá, pretože dobrú úroveň hustoty majú iba oblasti v okolí Helsínk. V rozľahlých oblastiach Laponska na severe žije okolo 200-tisíc ľudí a v Helsinkách 1,2 milióna."

Znamená to, že si vyberáte projekty na miestach, kde je istá hustota osídlenia? Sú preto zaujímavé pre vás najmä projekty v zahraničí, a teda aj na Slovensku?

"Slovensko vykazuje vysoký ekonomický rast, ktorý je vo Fínsku teraz nula percent, a je tu cítiť skutočné tvorivé nadšenie. Sám som bol v Bratislave niekoľkokrát, navštívil som naše projekty Stein 2 a Zwirn.

Často doma hovorím ľuďom, že by sa sem mali prísť pozrieť, s akou vervou sa tu ľudia púšťajú do práce. Ale sedemdesiat percent našich aktivít prebieha stále vo Fínsku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BXQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BXQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 261
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 368
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 926
  4. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 9 791
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 8 455
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 400
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 670
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 647
  10. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 612

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

NAKA obvinila konateľa Kiskovej firmy

Stíhanie sa týka firmy KTAG, ktorá si mala vypýtať neoprávnenú vratku DPH.

DOMOV

Fico nebude kandidovať na ústavného sudcu ani v marcovej voľbe

Šéf Smeru chce vyhrať budúce voľby.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kde nechal Fico istoty?

Ani volič Smeru nevydrží všetko.

Neprehliadnite tiež

Thomas F. Borgen, šéf banky Danske Bank.

USA nás chce zničiť. Márna snaha, hovorí šéf gigantu Huawei

Pre spor hrozí odloženie štartu 5G o celé roky, varuje šéf konkurenčného Ericssonu.

Zakladateľ a generálny riaditeľ firmy Huawei Žen Čeng-fej.

OLAF dostal na vyšetrenie desiatky káuz s fondami EÚ na Slovensku

Úrad pre boj proti podvodom upozornili europoslanci.

Ilustračné foto

Zelené pivo na zelený štvrtok. Recept poznajú len štyria

Veľkonočný špeciál mieri aj na Slovensko.

Ilustračné foto.

Merkelová: Nech EÚ zmení protimonopolné pravidlá, ak chce globálnych hráčov

Vyjadrenie prišlo len týždne po zablokovaní plánov Siemensu a Alstomu.

Angela Merkelová.