Nemecký start-up vyvíja elektrický lietajúci taxík

Lilium, nemecká start-upová firma, má veľké ambície.

Ilustračné foto(Zdroj: ilustračné SME - Gabriel Kuchta)

BERLÍN. Lilium, nemecká start-upová firma, má veľké ambície. V nasledujúcom desaťročí by chcela "dostať do vzduchu" elektrické lietajúce taxíky.

Najala si už dokonca Franka Stephensona, dizajnéra ikonických značiek automobilov, akými sú Mini, Fiat 500 a McLaren.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ľahké lietadlo

Lilium vyvíja ľahké lietadlo poháňané 36 elektrickými prúdovými motormi namontovanými na jeho krídlach. Cieľom je dosiahnuť rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu s doletom 300 kilometrov na jedno nabitie, tvrdí firma.

Spoločnosť vznikla v roku 2015 a založili ju štyria študenti Mníchovskej technickej univerzity. Už na budúci rok by chceli predviesť úplne funkčný elektrický stroj s vertikálnym vzletom a automatickým riadením.

Lilium je len jednou z mnohých spoločností, od čínskej automobilky Geely po americkú firmu pre zdieľanú jazdu Uber, ktoré chcú využiť pokrok v technológii dronov, vývoj v oblasti špičkových materiálov a automatizovaného riadenia, aby dostali svoje stroje zo zeme do vzduchu a preniesli sci-fi filmy do reality.

Stephenson sa v máji stane členom nemeckého start-upu. Jeho úlohou je navrhnúť produkt, ktorý bude zvonka pripomínať lietadlo a vnútri auto.

Preslávil sa dizajnom modelov BMW, Mini, Ferrari, Maserati, Fiat, Alfa Romeo a McLaren. Stephenson bude mať na starosti všetky aspekty dizajnu vo firme Lilium, vrátane interiéru a exteriéru budúceho produktu.

Vyhlásil, že je pre neho neuveriteľne vzrušujúci fakt, že start-up sa neusiluje o modifikáciu auta, aby sa dostalo do vzduchu, ani o modifikáciu helikoptéry, aby fungovala lepšie.

Nový stroj

Lilium totiž vyvíja úplne nový päťmiestny lietajúci elektrický stroj. V roku 2017 už firma otestovala dvojsedadlový model, ktorý bol schopný štartovať a vznášať sa ako dron, a aj letieť s pomocou krídel ako bežné lietadlá.

Kombinácia týchto dvoch funkcií je to, čo odlišuje spoločnosť Lilium od konkurencie, ako sú napríklad nemecký rival Volocopter alebo európsky letecký gigant Airbus, ktorá pracuje na tzv. lietajúcich autách alebo taxíkoch.

Lilium chce vyvinúť lietajúci stroj so spotrebou elektrickej energie na kilometer porovnateľnou s elektrickým vozidlom. Mohol by tak ponúkať prepravu cestujúcim za ceny, ktoré si teraz účtujú taxíky, ale dopraví ich päťkrát rýchlejšie.

Ale hoci sú lietajúce autá stále len vo fáze vývoja, čelia mnohým prekážkam. Musia napríklad presvedčiť regulačné úrady, ale aj verejnosť o svojej bezpečnosti.

A vlády zase potrebujú vypracovať nové predpisy pre autonómne vozidlá aj lietajúce autá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dva rekordy na druhý pokus
  2. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  3. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  4. Virtuálne sídlo v Bratislave
  5. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  10. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 803
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 502
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 756
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 430
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 605
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 213
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 359
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 665
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 976

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

ŠPORT

Messi si zlomil ruku. Ovplyvnil tým najslávnejšie derby

Futbalisti Real Madrid nevyhrali už päť zápasov.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Komentár Petra Schutza

Na Slovensku príbeh saudského novinára neoslovil ani dušu

Trump ukázal ďalší autoportrét.

Neprehliadnite tiež

Kríza v Turecku zasahuje aj nemecký priemysel

Turecké hospodárstvo je oslabené a postihlo to aj dôležitý automobilový sektor.

Štát sa chystá veľkým firmám znížiť ceny elektriny. Domácnosti si, naopak, priplatia

Štát na nižšie ceny pre podniky vyčlenil 40 miliónov eur.

Rýchlostná trať len pre Slovensko nemá veľký význam, tvrdí ministerstvo

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo je v prípade projektu vysokorýchlostnej trate skeptický.

Izrael je podľa USA výborné miesto pre investície do technológií

USA zvýšia svoju účasť na infraštrukturálnych projektoch v Izraeli.

Inštitút pre dopravu kritizuje meškanie pri výstavbe diaľnic

Inštitút má výhrady aj k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.